اعتصاب کاری داکتران و کارمندان مراکز صحی هرات وارد دومین روز خود شد

اعتصاب داکتران و کارمندان مراکز صحی در ولایت هرات

شماری از داکتران و کارمندان مراکز صحی در ولایت هرات به دلیل آنچه که بی توجهی مسئولین ریاست صحت عامه طالبان و موسسات مسئول پرداخت معاشات شان در این ولایت می خوانند، دست به اعتصاب کاری زده اند.

برخی از اعتصاب کننده گان روز چهارشنبه به رادیو آزادی گفتند که پس آن که در چهارماه گذشته معاشات آنان پرداخته نشده و با وضعیت بد اقتصادی روبرو شدند، از روز سه‌شنبه اول عقرب به اعتصاب کاری متوصل شدند.

دو کارمند صحی و از اعتصاب کننده‌گان که نخواستند نام‌های شان در گزارش ذکر شود در صحبت با رادیو آزادی مدعی شدند که موسسه انکشاف و امداد افغانستان «AADA » و سازمان ارتقاء و مدیریت صحت «OHPM» از پرداخت معاشات آنان خودداری کرده اند.

«مدت چهار ماه می شود که معاش نگرفتیم به بسیار مشکل به سر میبرم، ما تهدید شدیم که چرا کار نمی کنید، دو روز می‌شود که ما اعتصاب کردیم حاضریم به اعتصاب ما ادامه دهیم و حتی حاضر هستیم اعتصاب غذایی هم کنیم»

« از برج هفت هشت و نه و ده میلادی اینها معاشات را اجرا نکردند، میگویند برج هفت و هشت به عهده (OHPM) بوده خلاصه اختلاس کردند فعلا کل کلینیک‌های ولایت هرات تحت اعتصاب می‌باشد»

یک کارمند موسسه انکشاف و امداد افغانستان «AADA» که نخواست نام اش گرفته شود اما به رادیو آزادی گفت که اداره یونسیف مسئول پرداخت معاشات کارمندان صحی در ولایت هرات است.

یک عضو اتحادیه داکتران در ولایت هرات که به دلیل حساسیت موضوع نخواست نام و صدای اش در گزارش نشر شود به رادیو آزادی گفت حدود ۳۰۰۰ کارمندان ۱۱۶ کلینیک در ولایت هرات به دلیل عدم پرداخت معاشات چهارماهه شان اقدام به اعتصاب کاری کرده اند.

به گفته این منبع در حال حاضر تنها بخش عاجل شفاخانه ها،کلینیک ها و مراکز صحی در این ولایت فعال اند و کارکنان مراکز صحی هرات هشدار داده‌اند که در صورت عدم پرداخت معاشات، بخش عاجل مراکز صحی‌ نیز غیرفعال خواهند شد.

اعتصاب داکتران هرات

یک منبع از یکی از این مراکز صحی که نخواست نامش ذکر شود فایل صوتی مولوی شاهد رییس صحت عامه هرات را به رادیو آزادی فرستاده که کارمندان صحی را به آرامش و ادامه کار دعوت کرده او در بخش سخنان اش چنین می گوید:

«من منحیث رییس صحت عامه ولایت هرات با دفتر محترم یونسیف و دبلیو اچ او تماس گرفته ام تا به زودترین فرصت معاشات و مصارف باقی مانده را پرداخت نماید که از طرف این دفاتر هم وعده حل مشکلات داده شده است. بنأ به همه همکاران توصیه می گردد تا از اعتصاب کاری خود داری کنند»

مدارکی که به رادیو آزادی رسیده، نشان می‌دهند که کارکنان مراکز صحی از جمله جامع پیشرفته تورغندی، رواشان، جامع نوآباد، انجیل، سرچاه، کشک، سنگ کوتل و شفاخانه های غوریان، شیندند‌، پشتون زرغون، گذره، از مراکز پیش قدم در این اعتصاب کاری بودند.