دیدار های ریچارد بنیت در کانادا؛ زنان افغان از وی خواستند تا سازمان ملل و کشور ها بر طالبان فشار بیشتر وارد کند

جریان یکی از دیدارهای ریچارد بنیت با شماری از زنان افغان در شهر تورنتو - کانادا .

ریچارد بنیت، گزارشگر ویژۀ ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان در بارۀ تخطی های حقوق بشری در در داخل افغانستان با شماری از زنان و خبرنگاران افغان در کانادا دیدار و گفتگو کرده است.

مونسه مبارز بنیانگذار جنبش زنان مقتدر افغانستان به رادیو آزادی روز چهارشنبه دوم عقرب گفت که فعالان و مدافعان حقوق زنان در این دیدارنگرانی های خود را در مورد نقض حقوق بشری در افغانستان و همچنان خواست ها و پیشنهادات شان را مطرح کردند:

«اشتراک کنندکان نشست گفتند که جامعۀ جهانی باید با کشور های همسایه و منطقه که دخیل در قضایای افغانستان هستند صحبت کند برای آوردن یک تغییری سیاسی و تحول سیاسی فراگیری در افغانستان و این کشور ها فشار بیاورند بر طالبان. گپ ها همین بود که افغانستان بستر لانۀ تروریزم شده و این تهدیدی بزرگ برای امنیت منطقه و کشورهای همسایه و جهان است.»

با گذشت بیش از سه سال از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان ،هیچ کشوری حکومت طالبان را هنوز به رسمیت نشناخته است ؛ اما شماری از کشور ها از جمله ایران ، پاکستان ، روسیه ، چین و ترکمنستان با طالبان روابط نزدیک دارند و دیپلوماتان طالبان را پذیرفته اند.

تعدادی از زنان معترض افغانستان که خواهان رفع محدودیت های وضع شده در برابر زنان و دختران درافغانستان اند.

رعایت حقوق بشری از جمله حقوق زنان و دختران و ایجاد حکومت همه شمول از شرط های عمدۀ جامعۀ جهانی برای به رسمیت شناسی حکومت طالبان دانسته می شود.

خانم مبارز می گوید که در دیدار با بنیت همچنان خواستند که جامعۀ جهانی به وضعیت مدافعان حقوق بشر، فعالان جامعۀ مدنی و خبرنگاران افغان که در ایران و پاکستان با مشکلات و آزار و اذیت رو به رو اند توجه کند.

آقای بنیت به این زنان گفته است که پیشنهادات و خواست های شان را با مراجع مربوط شریک می سازد.

گزارشگر ویژۀ ملل متحد برای حقوق بشر افغانستان و فعالان حقوق زنان در مورد قانون امر به معروف و نهی از منکر طالبان نیز گفتگو کرده اند، قانونی که واکنش های گسترده به دنبال داشته است.

در بخشی از این قانون که در ماه اسد امسال پس از توشیح ملا هبت الله آخندزاده رهبر طالبان توسط وزارت عدلیۀ این گروه در جریدۀ رسمی منتشر شد آمده است که تمام بدن زن و پنهان کردن صورت زن به دلیل ترس از فتنه ضروری است و حتی صدای زن عورت دانسته شده است.

طالبان قانون جدید امر به معروف و نهی از منکر را در ماه اسد منتشر کردند.

گزارشگر ویژۀ ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان سفر پنج روزه به کانادا را روز یکشنبه ۲۹ میزان آغاز کرد.

او در این سفر با شماری از خبرنگاران افغان نیز دیدار کرده است.

در این دیدار در مورد چالش های فزاینده در برابر خبرنگاران و رسانه ها در افغانستانِ زیر حاکمیت طالبان گفتگو شده است.

بنیت گفته بود که در سفر به کانادا با مقام های این کشور نیز در مورد افغانستان گفتگو خواهد کرد.

طالبان در اواخر ماه اسد ریچارد بنیت را از ورود به افغانستان منع کردند.

طالبان ، بنت را به تبلیغ منفی علیه حکومت این گروه متهم کرده اند.

بنیت گفته است که با وجود ممنوعیت سفر به افغانستان به مستندسازی موارد نقض حقوق بشر در این کشور ادامه می دهد.