خانواده‌های قربانیان انفجار در کابل خواستار اجرای عدالت و مجازات عاملان این حادثه هستند

انفجار ناشی از جاسازی مواد منفجره در یک خریطه در نزدیکی سینما پامیر کابل یک کودک را کشت و چندین نفر را زخمی کرد.

نزدیکان زخمیان انفجار روز چهارشنبه در نزدیکی سینما پامیر شهر کابل خواهان عدالت هستند.

یکی از بستگان زخمیان این رویداد که نمی‌خواهد به دلیل حساسیت موضوع نام‌اش در گزارش ذکر شود، می‌گوید: «از امارت اسلامی می‌خواهیم که مجرم را که دستگیر کرده‌اند، آزاد نکنند تا به جزای اعمال خود برسد.»

او اضافه می‌کند که از وضعیت فرد زخمی‌شده اطلاعی ندارد، چون مسئولین شفاخانه اجازه ملاقات به خانواده‌اش نمی‌دهند: «خانواده مامایم خیلی نگران هستند. پسر مامایم در این حادثه زخمی شده، ولی اجازه ورود به ما نمی‌دهند. نمی‌دانم وضعیت او چگونه است.»

شخص دیگری که او نیز نمی‌خواهد نام‌اش در گزارش ذکر شود، می‌گوید در این حادثه دوست نزدیک‌اش زخمی شده‌است: «دوستم در میان زخمیان است. وقتی با خانواده‌اش صحبت کردم، گفتند که بیرون شفاخانه منتظرند، اما اجازه ورود ندارند.»

روز چهارشنبه ساعت ۲ بعد از ظهر، انفجاری در بازار لیلامی نزدیک سینما پامیر شهر کابل رخ داد که در نتیجه آن شماری از افراد ملکی کشته و زخمی شدند. ویدیویی از این حادثه که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، نشان می‌دهد که بیشتر افراد ملکی در محل انفجار حضور داشتند.

شهر کابل همواره شاهد انفجارهای متعددی طی دستکم بیست سال گذشته بوده است.

خالد زدران، سخنگوی قوماندانی امنیه حکومت طالبان در کابل، در پیامی به رادیو آزادی نوشت که این رویداد ناشی از جاسازی مواد منفجره در یک خریطه بوده و یک کودک کشته و چند تن دیگر زخمی شده‌اند. اما وی در مورد تعداد مجروحان جزئیاتی ارائه نکرد.

آقای زدران افزود که انتقال‌دهنده مواد انفجاری در حالت زخمی توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده و تحقیقات برای شناسایی تمامی افراد دخیل در این رویداد ادامه دارد.

شفاخانه ایمرجنسی کابل روز چهارشنبه اعلام کرد که ۱۱ زخمی به این شفاخانه منتقل شده‌اند. استفانو جنارو اسمیرنوف، معاون این مؤسسه صحی در افغانستان، گفته که مجروحان شامل یک دختر سه ساله، یک پسر چهارساله، یک پسر ۱۶ ساله، دو زن و شش مرد هستند و وضعیت صحی یک نفر وخیم است.

این رویداد واکنش‌هایی را نیز در پی داشته است. حامد کرزی، رئیس‌جمهور پیشین افغانستان، روز پنجشنبه در صفحه اکس (توییتر سابق) خود این رویداد را یک اقدام تروریستی خوانده است.

بیشتر در این باره: شفاخانهٔ ایمرجنسی در کابل: به شمول کودکان، تاکنون یازده زخمی ناشی از انفجار، تحت مداوا قرار گرفته‌اند

تا کنون هیچ گروهی مسئولیت این رویداد را بر عهده نگرفته است، اما پیش از این، شاخه خراسان گروه دولت اسلامی (داعش) مسئولیت شماری از حملات مرگبار در کابل و سایر ولایات افغانستان را پذیرفته است.

اگرچه مقام‌های طالبان مدعی هستند که این گروه در داخل افغانستان سرکوب شده، اما داعش همچنان هر از گاهی حملات متعددی را انجام می‌دهد که بیشتر غیرنظامیان، به‌ویژه شیعیان، را هدف قرار می‌دهد.