رانندگان و مسافران خواستار آغازکار عملی ساخت شاهراه کابل-جلال‌‌آباد شدند

شاهرای کابل - جلال آباد

درحالی که حکومت طالبان از افتتاح بند دوم سرک در شاهرای بزرگ کابل - جلال‌آباد خبر می‌دهد، رانندگان و مسافران این مسیر خواستار آغازکار عملی برای ساخت این سرک هستند.

آن‌ها می‌گویند، در زمان نظام جمهوری مخلوع دوبار شاهد افتتاح ساخت این سرک بودند، اما ناتمام باقی ماند.

نور‌آغا، یک تن از رانندگان شاهرای کابل - جلال آباد در این مورد روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت:
«از افتتاح بند دوم سرک بسیار خوشحال شدیم، هرچند یک بار دیگر نیز افتتاح آن صورت گرفته بود، اما کارهای آن تکمیل نشد، این بار امیدواریم که این تنها افتتاح باقی نماند، راه ماهیپر بسیار کوچک است و هر هفته رویداد‌های ترافیکی رخ می‌دهد.»

بیشتر در این باره: واکنش‌ها به تأکید طالبان بر «عورت بودن صدای زن»؛ فعالان: طالبان از نام اسلام برای سرکوب استفاده می‌کنند


برخی از باشندگان ولایت‌های شرقی نیز از افتتاح سرک کابل - جلال‌آباد خرسند هستند و می‌گویند با تکمیل شدن این کار از ازدحام ترافیکی و رویداد‌های مرگبار در این مسیر جلوگیری خواهد شد.

فیض‌الله و محمد عمر، دو تن از باشندگان ننگرهار و لغمان به رادیو آزادی گفتند:

«با این کار ازدحام ترافیکی در ماهیپر کاهش خواهد یافت، و از رویداد‌های ترافیکی جلوگیری خواهد شد، اما تنها به افتتاح نمی‌شود بلکه امورات ساخت سرک عملا آغاز شود.»

«این یک مژده خوب برای ولایت‌های شرقی است، اما این افتتاح باید نمایشی نباشد، زیرا در جمهوری پیشین نیز چنین افتتاح صورت گرفته بود اما کار آن ناتمام ماند.»

حکومت طالبان روز شنبه ۲۶م اکتوبر از افتتاح بند دوم سرک کابل - جلال آباد خبر داد.

در اعلامیه‌ای منتشر شده از سوی دفتر معاون اقتصادی ریاست‌الوزاری حکومت طالبان، احیای این مسیر یک پروژه مهم اقتصادی خوانده شده و در آن آمده است که با این کار روند صادرات کالاهای تجارتی از این مسیر سرعت یافته و در طول این مسیر تجارت‌های متوسط رونق خواهند گرفت.
در اعلامیه به نقل از عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی ریاست‌الوزرای حکومت طالبان آمده است که این شاهراه در بدل اخذ حق‌العبور معین به اساس تفکیک نوعیت اراده جات ساخته می‌شود.

بزرگراه کابل جلال آباد.


در اعلامیه همچنان آمده که این سرک به گونه کانکریتی ساخته می‌شود که ظرفیت رفت و آمد موترهای باربری را هم داشته باشد.

اما در اعلامیه در مورد این که این سرک در چه مدت زمان و با چه مقدار هزینه ساخته خواهد شد، چیزی گفته نشده است.

اشرف حق شناس، سخنگوی وزارت فواید عامه حکومت طالبان نیز در این مورد به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ نداد.

اما مقام‌ها در زمان نظام جمهوری مخلوع گفته بودند که این سرک با هزینه ۱۱۰ میلیون دالر ساخته می‌شود و آن زمان گفته شده بود که این هزینه از سوی بانک انکشاف آسیا پرداخته خواهد شد.

بیشتر در این باره:

واکنش‌ها به تأکید طالبان بر «عورت بودن صدای زن»؛ فعالان: طالبان از نام اسلام برای سرکوب استفاده می‌کنندایران از شورای امنیت ملل متحد خواستار جلسه فوق‌العاده در پیوند به حملات اخیر اسرائیل بر این کشور شدشکایت راننده‌های تکسی در کابل: حتی پول رنگ تکسی خود را دوباره به دست نیاوردیم

بند دوم سرک شاهراه کابل - جلال‌آباد که حدود ۱۵۰ کیلومتر طول دارد، از ولسوالی بگرامی کابل آغاز شده و پس عبور از خاک‌جبار این ولایت و ولسوالی‌های حصارک، خوگیانی و سرخ‌رود ننگرهار، با سرک حلقوی ننگرهار وصل می‌شود.

این سرک چهار ولایت شرقی ننگرهار، لغمان، کنر و نورستان را با کابل وصل می‌کند.
همچنان راه ترانزیتی مهم میان آسیای جنوبی و مرکزی خواهنده می‌شود.

کار ساخت این سرک در زمان نظام جمهوری مخلوع در سال ۲۰۱۶ آغاز شد، اما به خاطر مشکلات امنیتی کار آن ناتمام باقی ماند و گفته می‌شود که تنها ۲۰ درصد کار آن تکمیل شده است.