زندگی میخائیل گروباچف در تصاویر

میخائیل گورباچف، رهبر سابق شوروی، که در 30 آگست در سن 91 سالگی درگذشت، در یک کنفرانس خبری به مناسبت بیستمین سالگرد پرسترویکا در اتاق تجارت ایالات متحده در واشنگتن دی سی، در 21 اکتبر 2005 سخنرانی می کند.

گورباچف گفت: "هرچه بیشتر به زندگی خود فکر می کنم، بیشتر می بینم که بزرگترین و مهمترین رویدادها به طور غیرمنتظره ای رخ داده است."

میخائیل سرگئیویچ گورباچف در 2 مارچ 1931 به دنیا آمد. در کودکی او را میشا، صدا می زدند، در این عکس او در 3 سالگی با پدربزرگ و مادربزرگش دیده می شود.

گورباچف جوانی در سن 19 سالگی با پوشیدن مدال پرچم سرخ کار که به دلیل رانندگی در دشت های جنوب روسیه دریافت کرد.

تصویری از رایسا گورباچوا و میخائیل گورباچف که در سپتامبر 1953 ازدواج کردند. آنها به مدت 46 سال با هم زندگی کردند تا اینکه رایسا در سال 1999 بر اثر سرطان خون درگذشت.

گورباچف جوان در سال 1966 یک هیئت حزب کمونیست را در استاوروپل رهبری می کند. در استاوروپل بود که کار خود را در حزبی آغاز کرد که در نهایت به رهبری آن رسید.

گورباچف (از طرف راست به چپ نفر سوم) در جشنی در استاوروپل در دهه 1960 انقلاب اکتبر. این کمونیست جوان به سرعت از صفوف حزب عبور کرد.

گورباچف با همسرش رایسا و صدراعظم بریتانیا مارگارت تاچر در سال 1984.

اولین ملاقات گورباچف با رونالد ریگان، رئیس جمهور ایالات متحده، در نوامبر 1985 در ژنو. گورباچف در مارچ 1985 به عنوان سرمنشی حزب کمونیست انتخاب شد.

گورباچف با فیدل کاسترو رئیس جمهور کوبا در کرملین در مارچ 1986. در همان سالی بود که گورباچف ابتکار عمل خود را برای پرسترویکا (تجدید ساختار) آغاز کرد، که امیدوار بود سبب "ابتکار و تلاش خلاقانه" شود و به اقتصاد راکد شوروی کمک کند.
 

گورباچف و معاون رئیس جمهور آمریکا جورج اچ دبلیو. بوش برای ساکنان شهر در واشنگتن دی سی در طی یک دیدار رسمی در 10 دسامبر 1987 دست تکان می دهند.

ریگان و گورباچف پیمان منع راکت های هسته‌ای میان برد (INF) را در دسامبر 1987 در قصر سفید امضا کردند. در سال 1988، اصلاحات بیشتر با سیاست گلاسنوست (باز بودن) گورباچف صورت گرفت که آزادی بیان بیشتری را برای شهروندان شوروی فراهم کرد.
 

گورباچف، رهبر آلمان شرقی، اریش هونکر را پس از ورود به برلین شرقی برای برگزاری مراسم در 6 اکتبر 1989، به مناسبت چهلمین سالگرد تاسیس جمهوری دموکراتیک آلمان، در آغوش گرفته است. یک ماه بعد، دیوار برلین فرو ریخت .

گورباچف با پاپ جان پال دوم در اولین دیدار بین یک رئیس کرملین و یک پاپ در واتیکان در 1 دسامبر 1989 دست می دهد.

رئیس جمهور چکسلواکیا واسلاو هاول هنگام تبادل اسناد در مورد خروج نیروهای شوروی در مسکو در 26 فبروری 1990 با گورباچف دست می دهد.

گورباچف و ادوارد شواردنادزه وزیر امور خارجه شوروی با هلموت کهل صدراعظم آلمان غربی و هانس دیتریش گنشر وزیر امور خارجه در ژوئیه 1990 برای گفتگو در مورد شرایط اتحاد مجدد آلمان ملاقات کردند.

گورباچف در جریان بازدید رسمی از ویلنیوس، لیتوانی، در 30 جنوری 1991، با مردم دست می دهد.

گورباچف رای خود را در 17 مارچ 1991 در مسکو در یک همه پرسی به صندوق انداخت تا تصمیم بگیرد که آیا اتحاد جماهیر شوروی یک کشور واحد باقی می ماند یا خیر.

رئیس جمهور ایالات متحده جورج اچ دبلیو. بوش و گورباچف پس از امضای معاهده تاریخی کاهش تسلیحات استراتژیک (START) که زرادخانه هسته‌ای ابرقدرت‌ها را تا یک سوم کاهش داد، در 31 جولای 1991 در مسکو، قلم‌های خود را مبادله کردند.

یک لحظه تحقیر: پس از یک کودتای نافرجام، گورباچف توسط رئیس جمهور روسیه بوریس یلتسین مجبور می شود تا لیستی از افراد که متهم به توطئه شده بودند را در جلسه فوق العاده شورای عالی روسیه در مسکو در 23 آگست 1991 بخواند.

گورباچف و رئیس جمهور ایالات متحده، رونالد ریگان، هنگام لذت بردن از لحظاتی در رانچو دل سیلو در کالیفرنیا در 2 می 1992، کلاه کوبای بر سر می گذارند. این دو مرد نه تنها بر اساس احترام متقابل بلکه دوستی که به پایان جنگ سرد کمک کرد، رابطه ای را ایجاد کردند.

ختم 46 سال زندگی مشترک، گورباچف قبل از تشییع جنازه همسرش در 23 سپتامبر 1999 در مسکو برای همیش با خانمش رایسا گورباچوا وداع کرد

بیل کلینتون رئیس جمهور امریکا (وسط) با گورباچف و بونو آوازخوان قبل غذای شب در سفارت روسیه واقع در نیویارک در 10 مارچ 2002

گورباچف حین صحبت با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در جریان یک کنفرانس خبری در اسچلسوینگ جرمنی در ماه دسامبر 2004

گورباچف انتقادات خود را از ولادیمیر پوتین به اشتراک می‌گذارد، اما او اشغال روسیه و الحاق کریمیا از اوکراین را ستود و گفته است: «من هم همین کار را می‌کردم». با این حال، پس از تهاجم روسیه به اوکراین در ماه فبروری، ارزیابی گورباچف از جانشینش ظاهراً به شدت رو به پایین بود.

با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در نمایشگاهی در برلین در 24 فبروری 2011 به مناسبت هشتادمین سالگرد تولد گورباچف.

برندگان جایزه صلح نوبل (از چپ به راست) لخ والسا، میخائیل گورباچف، فردریک ویلم دی کلرک و جیمی کارتر در یک میزگرد در شیکاگو در اپریل 2012.