لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۷ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۴

خبر ها

حملات اسرائیل بر مواضع حزب‌الله باعث تخریب ساختمان‌ها در جنوب لبنان شده است

تخریب ساختمان‌ها، ناشی از حملات اسرائیل
تخریب ساختمان‌ها، ناشی از حملات اسرائیل

بمباران ناوقت روز سه‌شنبه (۱۷ اکتوبر) اسرائیل بر مواضع حزب‌الله، باعث تخریب گسترده در جنوب لبنان شده است. در این حمله اسرائیل، ساختمان‌ها تخریب و شاروال یک شهر لبنان کشته شده است.

حزب‌الله لبنان یک گروه سیاسی نظامی است که ایالات متحدۀ امریکا آن را به‌حیث یک سازمان تروریستی می‌شناسد، ولی اتحادیۀ اروپا تنها شاخۀ نظامی آن را در لیست سیاه شامل ساخته، نه بخش سیاسی آن را.

حزب‌الله کنترل بخش اعظم جنوب لبنان را در دست دارد و نمایندگان شاخۀ سیاسی آن در پارلمان لبنان حضور دارند.

براساس یک خبر دیگر ...

سازمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید که یک حمله هوایی نادر اسرائیل، بر شهر بندری لاتاکیه در سوریه، امروز (۱۷ اکتوبر) یک ذخیرۀ اسلحه را هدف قرار داد. در مورد خسارات و تلفات احتمالی ناشی از این حمله، چیزی گفته نشده است.

اردوی اسرائیل که در مورد این حمله تا هنوز اظهار نظر نکرده، حزب‌الله را به انتقال اسلحه از طریق سوریه به لبنان متهم می‌کند.

در این حال ایالات متحدۀ امریکا گفته که با حملات هوایی، امروز (۱۷ اکتوبر) تاسیسات ذخایر اسلحۀ شورشیان حوثی تحت حمایت ایران را در یمن هدف قرار داده، جزئیات بیشتر در این مورد ارائه نشده است.

نماینده‌گی افغانستان در سازمان ملل متحد، تیراندازی بر مهاجران افغان را به شدت محکوم کرده است

عکس گرفته شده از یک ویدئو که بازماندگان این رویداد را نمایش می‌دهد
عکس گرفته شده از یک ویدئو که بازماندگان این رویداد را نمایش می‌دهد

نماینده‌گی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد آنچه را که "عمل غیرانسانی" از سوی نیروهای سرحدی ایران خوانده شده، به شدت محکوم کرده است.

براساس گزارش سازمان حقوق بشر ایران، شب یک‌شنبه بر حدود ۳۰۰ افغان که می‌خواستند از طریق ولایت سیستان و بلوچستان وارد ایران شوند، در منطقه کلگان سراوان، از سوی نیروهای سرحدی ایران فیر شده و بر اساس روایت‌ها، بین ۶۰ تا ۷۰ تن از حادثه جان سالم به در بردند، متباقی کشته یا زخمی شدند.

در اعلامیه‌ای که از سوی نماینده‌گی افغانستان در سازمان ملل متحد، امروز (۱۷ اکتوبر) در شبکۀ اکس (توئیتر سابق) منتشر شده، این رویداد مغایر با موازین بین‌المللی حقوق بشر و اصول "دوستی و برادری" بین دو کشور همسایه، دانسته شده است.

با تسلط دوبارۀ طالبان بر افغانستان در اگست سال ۲۰۲۱ میلادی و بدتر شدن شرایط اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و امنیتی، شماری زیادی از افغان‌ها در جستجوی زندگی بهتر به خارج از افغانستان به ویژه به کشورهای همسایه مهاجرت کرده‌اند و این روند، همچنان ادامه دارد.

تعداد تلفات ناشی از انفجار تانکر تیل در نایجریا به بیشتر از ۱۴۰ تن رسید

صحنه انفجار تانکر تیل در نایجریا
صحنه انفجار تانکر تیل در نایجریا

ارقام کشته شده ها در پی انفجار یک تانکر تیل در نایجریا به بیش از ۱۴۰ تن رسید.

پولیس نایجریا این ارقام را ناوقت دیروز چهارشنبه اعلام کرد و گفت که حدود پنجاه تن دیگر به شمول کودکان و زنان در این رویداد زخمی شده اند.

براساس خبرگزاری دی پی ای جرمنی، این رویداد پس از آن رخ داد که شماری زیادی از مردم ناوقت سه شنبه شب پس از حادثه یک تانکر تیل در محل رویداد جمع شدند.

مقام های ناجیریایی گفته اند که با وجود هشدار های پولیس مبنی بر دوری از محل حادثه، جمعیت از مردم به جمع آوری تیل پرداختند که تانکر تیل انفجار کرد.

خبرگزاری فرانس پرس گزارش داده که همچنان ماه گذشته در نتیجه برخورد یک تانکر تیل با یک موتر حامل مسافران در شمال غرب نایجیریا، پنجاه تن جان های شان را از دست دادند.

زلزلهٔ پر قدرت بخش‌هایی از افغانستان را تکان داد

برخی از مناطقی که تکان های زلزله در آن بیشتر احساس شده است.
برخی از مناطقی که تکان های زلزله در آن بیشتر احساس شده است.

زلزله به قدرت پنج اعشاریه نه درجه ریشتر چندین منطقه در افغانستان را تکان داد.

براساس معلومات اداره سروی جیولوجی ایالات متحده، این زلزله که ناوقت شب گذشته در فاصله شصت کیلومتری فیض آباد مرکز بدخشان رخ داد، تکان هایش در تاجیکستان، ازبیکستان و پاکستان هم احساس شده است.

اما خبرگزاری رویترز به نقل از یک اداره زمین شناسی جرمنی، شدت این زلزله را پنج اعشاریه پنج خوانده و گفته که مرکز این زلزله ۱۸۱ کیلومتری عمق کوه های هندوکش بوده است.

از خسارات احتمالی این زلزله هنوز گزارش نشده است.

گذرگاه تورخم بار دیگر برای عبور لاری های تجارتی، باز شد

لاری های که از مسیر تورخم اموال تجارتی را به افغانستان و از آنجا به پاکستان انتقال می دهند.
لاری های که از مسیر تورخم اموال تجارتی را به افغانستان و از آنجا به پاکستان انتقال می دهند.

گذرگاه تورخم ناوقت روز چهارشنبه به رو موتر های لاری که اموال تجارتی را به دو کشور افغانستان و پاکستان انتقال می دهند، باز شد.

این مسیر از ۵۵ روز پیش در منطقه چک پاینت بیگیاری مسدود شده بود.

مخلص احمد، مشاور اتاقهای تجارت پاک-افغان در ننگرهار، ناوقت شب چهارشنبه در پیامی به رادیو آزادی گفت که با این اقدام، مشکل صادرات تاجران افغان و واردات به افغانستان حل خواهد شد.

یکی از تصمیمات جرگه قومی پشتونها در دره خیبر که روز دوشنبه برگزار شد، این بود که تمام راه ها در امتداد خط دیورند برای عبور و مرور افراد و کالاها باز شوند.

حکومت پاکستان به تصمیمات این جرگه در رابطه با بازگشایی راه تورخم اشارهای نکرده است، اما به روز چهارشنبه تعدادی از بزرگان قومی افریدی و کوکی خیل پس از گفتگو با علی امین گنداپور وزیراعلی خیبرپختونخوا، توافق کردند که مسیر چک پاینت منظقه بیگیاری را باز کنند.

چک پاینت منطقه بیگیاری ۳۸ کیلومتر از تورخم فاصله دارد.

در رقابت‌های جهانی کریکت بانوان به روز پنجشنبه تیم های آسترالیا و افریقای جنوبی به مصاف هم می‌روند

در اولین مرحله نیمه نهایی جام جهانی "بیست آوره" زنان، به روز پنجشنبه استرالیا به مصاف آفریقای جنوبی می رود.

دومین بازی نیمه نهایی روز جمعه بین ویست اندیز و نیوزلند برگزار می شود.

جام جهانی که از سوم اکتوبر در امارات متحده عربی آغاز شد، دور نهایی آن روز یکشنبه ۲۰ اکتوبر در دبی برگزار می شود.

طالبان ده نفر را به شمول چهار زن در محضر عام در ولایات کابل، خوست و لغمان شلاق زدند

تصویر آرشیف: طالبان تعدادی از افراد را در ولایت پروان شلاق زدند.
تصویر آرشیف: طالبان تعدادی از افراد را در ولایت پروان شلاق زدند.

طالبان ده تن به شمول چهار زن را در ولایت های کابل، خوست و لغمان در محضر عام شلاق زدند.

ستره محکمه طالبان به روز سه شنبه در بیانیه ای گفته که این افراد را به اتهام زنا و دزدی از ۳۰ تا ۳۹ ضربه شلاق زدند.

در این بیانیه آمده است که این افراد بر اساس جرم شان به چهار تا شش ماه حبس نیز محکوم شده اند.

طالبان پس از تسلط به قدرت در افغانستان تطبیق مجازات در محضر عام را ادامه داده و به شمول زنان، تاکنون تعداد زیادی از افراد را در ولایات مختلف این کشور شلاق زده اند.

سازمان ملل متحد و سایر نهاد های بین المللی این مجازات ها را تقبیح کرده و خواهان توقف آن شده اند، اما طالبان تاکنون به این درخواست ها پاسخ مثبت نداده اند.

آتش‌سوزی مدهش در کندهار ده‌ها میلیون دالر به دکانداران « بوش بازار» خساره وارد کرده است

ولایت کندهار در نقشه افغانستان
ولایت کندهار در نقشه افغانستان

آتش سوزی در شهرکندهار ده ها میلیون افغانی خسارت وارد کرده است.

بر اثر آتش سوزی روز چهارشنبه در منطقه «بوش بازار» شهرکندهار، یک نفر نیز زخمی شده است.

اسدالله جمشاد سخنگوی قومندانی امنیه طالبان در کندهار می گوید که این آتش سوزی ۴۸ میلیون و ۲۴۰ هزار افغانی به دکانداران خساره رسانده است.

هنوز علت آتش سوزی معلوم نشده است.

رهبران اتحادیهٔ اروپا و شش کشور خلیج فارس در مورد وضعیت در شرق میانه نشست برگزار کردند

جنگ در لبنان
جنگ در لبنان

رهبران اتحادیه اروپا و شش کشور خلیج فارس برای نخستین بار یک نشست مشترک را به هدف صحبت روی مسایل شرق میانه در بروکسل برگزار کردند.

اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در سخنرانی افتتاحیه خود در این نشست، بر همکاری در زمینه مسائل مهم جیوپولیتیکی مانند جنگ اوکراین و جنگ در غزه و لبنان تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، انتشار یک بیانیه مشترک در این زمینه ها دشوار است زیرا تعدادی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا دیدگاه های متفاوتی در مورد روسیه دارند.

در نتیجهٔ یک حادثه ترافیکی در ولایت کاپیسا، دو کودک جان باختند

موتر که پس از این رویداد از جاده منحرف شد ه است.
موتر که پس از این رویداد از جاده منحرف شد ه است.

مسولین محلی طالبان در ولایت کاپیسا می گویند؛ یک حادثه ی ترافیکی صبح روز چهار شنبه در مربوطات حوزه اول امنیتی این ولایت رخ داده است.

عبدالفتاح فایض سخنگوی قوماندانی امنیه ی طالبان در ولایت کاپیسا در یک اعلامیۀ خبری گفته است؛این حادثه زمانی اتفاق افتاد که یک موتر نوع (فلدر) در جاده عمومی در حال حرکت بود و دو کودک را زیر گرفت.

به گفتۀ مسولین محلی،در نتیجۀ این حادثه دو کودک به نام های شیرالله ۱۲ ساله و فیضان ۱۴ ساله که باشنده گان محل بودند، جان باخته اند.
خبر نامه علت این رویداد را بی احتیاطی راننده عنوان کرده و گفته شده است که قضیه زیر تحقیق مدیریت ترافیک ولایت کاپیسا قرار دارد.

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG