لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳ عقرب ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۴

خبر ها

وزارت دفاع روسیه: چهارده طیاره بی‌سرنشین اوکراین را بر فراز شبه جزیرۀ کریمیا سرنگون کرده‌ایم

طیاره بی سرنشین اوکراین
طیاره بی سرنشین اوکراین

وزارت دفاع روسیه ادعا کرده که سیستم مدافع هوای این کشور، چهارده طیاره بی سرنشین اوکراین را اوایل امروز چهارشنبه ( دو عقرب ) بر فراز شبه جزیره کریمیا سرنگون کرده است.

این وزارت همچنان در کانال تلگرامش ادعا کرده که چهار قایق بی سرنشین اوکراین هم در سواحل شبه جزیره کریمیا ازبین برده شدند.

در یک خبر جداگانه، والی منطقه روستوف روسیه گفته که سیستم مدافع هوای این کشور چهار طیاره بی سرنشین اوکراین را در این منطقه سرنگون کرده است.

همزمان نیروهای اوکراینی گفته اند که سه فابریکه پروسس الکول روسی را هدف حملات طیاره‌های بی سرنشین قرار داده اند.

جنگ غیرموجه روسیه بر اوکراین در فبروری 2022 آغاز شد و تا هنوز ادامه دارد.

پیروزی ۹ بر صفر تیم زیر ۱۷ سال افغانستان مقابل ماکائو در مقدماتی جام ملت‌های آسیا

محمد نورزی و وارث شیرزی درخشش چشمگیری در پیروزی تیم افغانستان داشتند.
محمد نورزی و وارث شیرزی درخشش چشمگیری در پیروزی تیم افغانستان داشتند.

در ادامه رقابت‌های مقدماتی جام ملت‌های فوتبال زیر سن هفده سال آسیا، امروز چهارشنبه دوم عقرب تیم‌های افغانستان و ماکائو مقابل هم به میدان رفتند که تیم افغانستان این مسابقه را ۹ بر صفر برنده شد.

این مسابقه امروز ساعت ۱:۳۰ بعد از ظهر به وقت افغانستان در استدیوم المپیک شهر پنوم پن در کمبودیا برگزار شد. تیم افغانستان در رقابت نخست خود به روز دوشنبه ۳۰ میزان توانست فلیپین را با نتیجۀ ۸ بر صفر شکست دهد. تیم فلیپین پیش از آن مسابقه توانسته بود ماکائو را با ۷ بر صفر شکست دهد.

در این مسابقه، محمد نورزی نخستین گول افغانستان را به ثمر رساند، سپس وارث شیرزی دو گول، آرش احمدی، ساحل سروری، نصیر احمد محمدی، نوید محبوبی، وارث رازقی و یاسر صافی هرکدام یک گول به ثمر رساندند.

رقابت‌های مقدماتی جام ملت‌های فوتبال زیر سن هفده سال آسیا به روز پنج‌شنبه ۲۹ میزان با اشتراک ۴۳ تیم در ده گروه به میزبانی ده شهر مختلف آسیا آغاز شده است. تیم افغانستان در گروه "B" با تیم‌های فلیپین، کمبودیا، بنگله‌دیش و ماکائو هم‌گروه شده است. افغانستان در صورت صدرنشینی در این گروه، به‌طور مستقیم به جام ملت‌های فوتبال زیر سن هفده سال ۲۰۲۵ که میزبانی آن به عربستان سعودی واگذار شده، صعود خواهد کرد.

از میان ده تیمی که صدرنشین می‌شوند، پنج تیم برتر دوم گروه‌ها نیز به جام ملت‌های فوتبال زیر سن هفده سال آسیا صعود می‌کنند.

تیم ملی فوتبال زیر سن هفده سال افغانستان سومین رقابت خود را به روز جمعه چهارم عقرب ساعت ۴:۳۰ عصر به وقت کابل مقابل تیم کمبودیا، میزبان گروه "B"، برگزار می‌کند. این مسابقه نیز در استدیوم المپیک شهر پنوم پن در کمبودیا انجام می‌شود.

تیم افغانستان در آخرین رقابت خود به روز یک‌شنبه ششم عقرب که آخرین روز رقابت‌های مقدماتی جام ملت‌های فوتبال زیر سن هفده سال آسیا است، مقابل تیم بنگله‌دیش به میدان خواهد رفت. این مسابقه ساعت ۱:۳۰ بعد از ظهر به وقت کابل در شهر پنوم پن، کمبودیا، برگزار می‌شود. در این روز، تمامی پانزده تیمی که در گروه‌های خود اول و دوم می‌شوند، جواز حضور در جام ملت‌های فوتبال زیر سن هفده سال آسیا را به‌دست خواهند آورد.

هشدار مقامات استخباراتی امریکا: روسیه، چین و ایران قصد تفرقه‌اندازی بین امریکایی‌ها را دارند

لوگوی استخبارات ملی امریکا
لوگوی استخبارات ملی امریکا

مقامات استخباراتی امریکا روز سه‌شنبه هشدار دادند که "عوامل خارجی" از روسیه، چین و ایران قصد دارند تا پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا در ۵ نوامبر و پس از آن، روایت‌هایی را برای ایجاد تفرقه بین امریکایی‌ها ایجاد کنند.

این مقامات در یک کنفرانس تلفونی با توضیح بیشتر به خبرنگاران گفتند که مقامات، این سه کشور از انتخابات قبلی ایالات متحده چیزهای آموخته‌اند و آمادگی بیشتری برای استفاده از فرصت‌ها جهت ایجاد ناآرامی دارند.

این مقامات امریکایی گفتند که عوامل خارجی امکان دارد تهدیدات فیزیکی و خشونت را در نظر داشته باشند و به احتمال زیاد عملیات نشر اطلاعات گمراه کننده را برای ایجاد بی اطمینانی و تضعیف روند انتخابات انجام می‌دهند.

یک مقام دفتر مدیر استخبارات ملی امریکا که نخواست نامش ذکر شود از طریق تلفون به خبرنگاران گفت: "عوامل خارجی قصد دارند روایت‌های تفرقه‌انگیز را برای ایجاد تفرقه بین امریکایی‌ها و تضعیف اعتماد امریکایی‌ها به سیستم دموکراتیک به کار گیرند."

اسرائیل: هاشم صفی‌الدین جانشین احتمالی حسن نصرالله، در حملۀ هوایی کشته شد

حزب‌الله لبنان هنوز کشته شدن هاشم صفی‌الدین را تأیید نکرده است
حزب‌الله لبنان هنوز کشته شدن هاشم صفی‌الدین را تأیید نکرده است

اردوی اسرائیل روز سه‌شنبه گفت که یکی از مقامات ارشد حزب‌الله لبنان را که انتظار می‌رفت رهبر بعدی این گروه باشد، در اوایل ماه جاری اکتوبر در یک حملۀ هوایی اسرائیل در جنوب بیروت کشته شده است.

انتظار می‌رفت که هاشم صفی‌الدین، روحانی قدرتمند این حزب، جانشین حسن نصرالله شود که در حملۀ هوایی اسرائیل در ماه سپتمبر کشته شد.

حزب‌الله لبنان این خبر در مورد سرنوشت هاشم صفی‌الدین را هنوز تأیید نکرده است.

اردوی اسرائیل اوایل دیروز یک ساختمان را در حومۀ بیروت با خاک یکسان کرد و دود و آوار آن به فاصلۀ چند صد متری در هوا بلند شد.

سخنگوی حزب‌الله لبنان از نزدیکی این ساختمان، قبل از اینکه هدف قرار گیرد، دربارۀ حملۀ روز یک‌شنبۀ گذشته طیاره بدون سرنشین که به منزل بنیامین نتانیاهو، صدراعظم اسرائیل، خسارات وارد کرد، به خبرنگاران معلومات داده بود.

حزب‌الله لبنان یک سازمان نظامی-سیاسی است که از سوی امریکا به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته می‌شود، ولی اتحادیه اروپا تنها جناح نظامی آن را در لیست سیاه شامل کرده است.

این حزب مناطق وسیع جنوب و شرق لبنان را زیر کنترول خود دارد و اعضای آن در پارلمان لبنان نیز حضور دارند.

جبهۀ آزادی افغانستان ادعا می‌کند سه نیروی طالبان را در گلبهار کشته است

نقشه ولایت پروان
نقشه ولایت پروان

یک گروه مسلح مخالف طالبان موسوم به "جبهۀ آزادی افغانستان" ادعا می‌کند که سه نیروی طالبان را در منطقۀ گلبهار بین ولایات کاپیسا و پروان کشته و دو تن دیگر را زخمی کرده است.

این گروه در بیانیه‌ای در شبکۀ اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) گفته که افراد مسلح آن‌ها روز گذشته این حمله را در منطقۀ پل گلغندی انجام دادند.

جبهۀ آزادی افغانستان در یک اعلامیۀ جداگانۀ دیگر ادعا کرده که در حملۀ آن‌ها به یک واسطۀ استخبارات طالبان در منطقۀ قلعه‌چه‌ در کابل، دو سرباز طالبان کشته و دو تن دیگر زخمی شده‌اند.

منابع رسمی طالبان هنوز در این مورد چیزی نگفته‌اند و رادیو آزادی نمی‌تواند این ادعا را به‌طور مستقل تأیید کند.

وزیر خارجهٔ امریکا از اسرائیل خواست برای آتش‌بس در غزه تلاش کند

بلینکین
بلینکین

انتوی بلینکن، وزیر خارجۀ امریکا، در جریان سفر دیروز خود به تل‌ابیب و بیت‌المقدس از اسرائیل خواست برای برقراری آتش‌بس در غزه تلاش کند.

بلینکن در ملاقات خود با رئیس‌جمهور اسرائیل، اسحاق هرتزوگ، تأکید کرد که کشته شدن یحیی سنوار، رهبر حماس، توسط اردوی اسرائیل، فرصت جدیدی برای آتش‌بس در غزه و آزادی گروگان‌های اسرائیلی ایجاد کرده است.

ایالات متحده و اتحادیۀ اروپا حماس را یک گروه تروریستی می‌شناسند. وزیر خارجۀ امریکا در ملاقات خود با صدراعظم بنیامین نتانیاهو تأکید کرد که به فرستادن کمک‌های بشردوستانۀ بیشتری به نوار غزه اجازه داده شود.

واشنگتن هفتۀ گذشته هشدار داد که اگر اسرائیل ارسال کمک‌های بشردوستانه به این منطقه را به‌سرعت بهبود ندهد، ممکن است برخی از کمک‌های نظامی خود را متوقف کند.

وزیر تجارت حکومت طالبان در آلماتا با مقامات قزاقستان دیدار کرد

 نور الدین عزیزی وزیر تجارت و صنایع حکومت طالبان
نور الدین عزیزی وزیر تجارت و صنایع حکومت طالبان

وزیر تجارت و صنایع حکومت طالبان با مقامات قزاقستان در شهر آلماتا در مورد تقویت روابط تجارتی دوجانبه و امکان ارسال کالاهای تجارتی به چین گفت وگو کرده است.

سنترال ایشیا تایمز و خبرگزاری باختر در کنترل طالبان روز سه شنبه(۲۲ اکتوبر) گزارش داده اند که هر دو جانب در مورد صدور ویزه و ایجاد تسهیلات در سایر عرصه ها نیز صحبت کرده اند.

در نشست آلماتا، نورالدین عزیزی وزیر تجارت طالبان در راس هیئت طالبان و سریک ژومانگرین معاون صدراعظم قزاقستان شرکت داشتند.

در ماه جون گذشته، قزاقستان طالبان را از فهرست گروههای ممنوعه حذف کرد و دیپلومات طالبان را در آلماتا پذیرفت.

طالبان پس از به قدرت رسیدن دوباره برافغانستان، با آنکه حکومت آنها توسط هیچ کشور جهان به رسمت شناخته نشده، تلاشهایی را برای تحکیم روابط تجارتی و اقتصادی با روسیه، چین و شماری از کشورهای آسیای میانه، انجام داده اند.

ترکیب تیم ملی کریکت افغانستان برای سه بازی یک‌روزه با بنگلادیش اعلان شد

بازیکنان تیم ملی کریکت افغانستان.
بازیکنان تیم ملی کریکت افغانستان.

کریکت بورد افغانستان روزسه شنبه(۲۲ اکتوبر) ترکیب تیم افغانستان را برای سه بازی یک روزه در مقابل بنگلادیش اعلام کرد.

به گفتۀ کریکت بورد افغانستان، این سه مسابقه یک روزه از ششم تا یازدهم نوامبر ادامه خواهد داشت.

در ترکیب اعلان شده تیم افغانستان، حشمت الله شهیدی به حیث سرتیم، رحمت شاه زرمتی معاون، رحمن الله گربز، اکرام علی خیل، عبدالملک، ریاض حسن، صدیق الله اتل، درویش رسولی، عظمت الله عمرزی، محمد نبی، گلبدین نائب، راشد خان، ننگیال خروتی، الله محمد غضنفر، نور احمد، بلال سمیع، فضل الحق فاروقی، نوید زدران و فرید احمد ملک شامل اند.

تیم فوتبال زیر سن ۱۷ سال افغانستان به مصاف تیم ماکائو می‌رود

بازیکنان تیم فوتبال زیر سن ۱۷ سال افغانستان
بازیکنان تیم فوتبال زیر سن ۱۷ سال افغانستان

تیم فوتبال زیر سن ۱۷ سال افغانستان به روز چهارشنبه ( ۲۳ اکتوبر) با تیم ماکائو به میدان میرود.

این بازی که به سلسلۀ مسابقات مقدماتی جام زیر سن 17 سال آسیا ۲۰۲۵ برگزار می شود، ساعت ۱:۳۰ بعد از ظهر به وقت کابل آغاز خواهد شد.

تیم ملی فوتبال افغانستان در نخستین بازی این مسابقات که به میزبانی کمبودیا آغاز شده، تیم فیلیپین را ۸ در برابر صفر شکست داد.

امریکا تحریم های تازه را علیه برخی نهاد های که به مسکو در جنگ اوکراین کمک می‌کنند، وضع می‌کند

بیرق ایالات متحده امریکا در مقابل ساختمان کانگرس- واشنگتن.
بیرق ایالات متحده امریکا در مقابل ساختمان کانگرس- واشنگتن.

جنت یلن(Janet Yellen) وزیر خزانه داری ایالات متحده روزسه شنبه(۲۲ اکتوبر) گفت، قرار است در اوایل هفتۀ آینده، امریکا تحریم های جدیدی را به هدف مهار ساختن تلاش های جنگی روسیه در اوکراین، اعلام کند.

جنت یلن به رهبران مالی جهان که برای جلسات سالانه صندوق وجهی بین المللی(IMF) و بانک جهانی در واشنگتن جمع شده بودند، گفت که این تحریم ها شماری از نهادهای ثانی را در کشورهایی که مسکو را با مواد مهم مورد استفاده نظامی تأمین می کنند، هدف قرار می دهد.

وزیر خزانه داری ایالات متحده در یک کنفرانس خبری همچنین گفت، امریکا تحریم های جدید قوی را بر آنهایی که ماشین جنگی کرملین را تسهیل می کنند، در کشورهای ثالث اعلام خواهد کرد.

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG