لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳ عقرب ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۷

خبر ها

وزیر دفاع امریکا: بر اساس شواهد، کوریای شمالی به روسیه نیرو های نظامی فرستاده است

لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده امریکا
لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده امریکا

وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا میگوید شواهدی وجود دارد که نشان میدهد، کوریایی شمالی به روسیه نیروهای نظامی فرستاده است.

لوید آستین به روز چهارشنبه در جریان دیدارش از روم به خبرنگاران گفت که پس از ارسال تسلیحات به روسیه، این گام بعدی است که پیونگ یانگ برداشته است.

آقای آستین افزود که محققان همچنان وضعیت را زیر نظر دارند، اما پیونگ یانگ با عواقب این کمکهای مستقیم به روسیه مواجه خواهد شد.

خلیله علی،همسر محمد علی کلی بوکسر معروف جهان به کابل می‌رود

خلیله علی همسر محمد علی کلی بوکسر معروف جهان.
خلیله علی همسر محمد علی کلی بوکسر معروف جهان.

خلیله علی، همسر محمد علی کلی قهرمان سابق بوکس جهان، روز پنجشنبه به کابل می رود.

ریاست تربیت بدنی و ورزش طالبان در اعلامیه ی گفته است که هدف از این سفر افتتاح یک میدان ورزشی فوتبال در کابل است.

خلیله علی در سفری به کابل در سال ۲۰۲۱ وعده ساخت یک میدان ورزشی فوتبال در هشت صد جریب زمین در منطقه قرغه را داده بود که به گفته او ساختن این میدان ورزشی آرزوی محمدعلی کلی بود.

نماینده ویژه قطر برای افغانستان با نماینده کمشنری ملل متحد در امور پناهنده‌گان افغان، صحبت کرد

تعدادی از خانواده های مهاجر افغان که از پاکستان اخراج شده اند.
تعدادی از خانواده های مهاجر افغان که از پاکستان اخراج شده اند.

فیصل بن عبدالله الحنزاب، نماینده ویژه وزارت امور خارجه قطر برای افغانستان در دوحه با عرفات جمال نماینده کمیشنری عالی پناهندگان سازمان ملل متحد برای افغانستان، در مورد وضعیت بشری افغانها گفتگو کردند.

وزارت امور خارجه قطر روز گذشته در بیانیهٔ اعلام کرد که درباره کمکهای بشردوستانه به افغانها و برقراری صلح و ثبات در افغانستان نیز بحث های انجام شده است.

جزئیات بیشتری درباره این دیدار در بیانیه وزارت امور خارجه قطر ذکر نشده است.

پیش از این، آقای الحنزاب روز دوشنبه با هیئتی از مجلس نمایندگان آمریکا و روز سه شنبه با هیئتی از پارلمان جرمنی درباره موضوع صلح و ثبات در افغانستان گفتگو کرده بود.

طالبان صد ها عنوان کتاب را به دلیل تضاد با ارزش‌های اسلامی از کتابفروشی های کابل جمعآوری کردند

تصویر آرشیف: یکی از کتابفروشی های کابل
تصویر آرشیف: یکی از کتابفروشی های کابل

وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان روز گذشته اعلام کرد که تاکنون ۴۰۰ عنوان کتاب را از بازارها جمع آوری کرده است که به گفته‌ای آنان، در تضاد با منافع ملی افغانستان و ارزشهای اسلامی بودند.

در آغاز سال روان، رادیو آزادی فهرستی از ۷۵ کتاب سیاسی، تاریخی، ادبی و دینی به زبان های پشتو و دری را دریافت کرده بود که طالبان این کتاب ها را از کتاب فروشی ها جمعآوری کرده بودند.

پس از آن نیز گزارشهایی منتشر شد که این روند ادامه دارد.

مولوی ضیا الحق حقمل سرپرست ریاست نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان روز چهارشنبه در نشستی در کابل اعلام کرد که به جای کتابهای جمعآوری شده، کتابهای دیگری به دکانداران و ناشران داده میشود.

به گفته طالبان قرآن و تفاسیر را به جای این کتاب ها به کتابفروشی ها تحویل می دهند.

حکومت طالبان می گوید که این روند در پایتخت آغاز شده و به زودی به ولایات نیز گسترش خواهد یافت.

طالبان فعالیت رسانه‌ای در بادغیس را به نوشتاری و صوتی محدود کردند

پیش از بادغیس، گزارش‌هایی از منع نشر تصاویر موجودات زنده در لغمان و ننگرهار نیز منتشر شده است.
پیش از بادغیس، گزارش‌هایی از منع نشر تصاویر موجودات زنده در لغمان و ننگرهار نیز منتشر شده است.

در پی منع نشر تصاویر موجودات زنده از سوی طالبان، فعالیت تلویزیون‌های ولایت بادغیس افغانستان متوقف شد.

مرکز خبرنگاران افغانستان در یک اعلامیه‌ای که چهارشنبه (دوم عقرب) نشر کرد، گفت که در حال حاضر هر نوع فعالیت رسانه‌ای در بادغیس به نوشتاری و صوتی محدود شده است.

این مرکز با ابراز نگرانی نسبت به این رویداد، از حکومت طالبان خواست که در مورد این تصمیم تجدیدنظر کند.

مرکز خبرنگاران افغانستان منع نشر تصویر موجودات زنده از سوی طالبان را یک تصمیم به‌شدت عقب‌گرایانه خواند که به گفتۀ این مرکز، آزادی رسانه‌ها را بیش از پیش محدود کرده است.

به گفتۀ این مرکز، تلویزیون ملی تحت کنترول طالبان و تلویزیون خصوصی عبور در بادغیس فعالیت داشتند.

پیش از بادغیس، از منع نشر تصاویر در لغمان و ننگرهار هم گزارش شده است.

نزدیک به یک هفته قبل، سیف‌الاسلام خیبر، سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان، در صحبت با خبرگزاری فرانسه گفته بود که ممنوعیت‌ها در بخش گرفتن تصویر از موجودات زنده و فلم ساختن از آن به‌گونه تدریجی در تمام افغانستان تطبیق می‌شود؛ موضوعی که واکنش نهادهای حامی رسانه‌ها را نیز برانگیخته است.

ادارۀ امور زنان ملل متحد: از هر ده نفری که در نتیجه درگیری‌ها در سال کشته شدند، چهار نفر آن زنان بودند

اداره امور زنان سازمان ملل متحد: شمار زنانی که در ۲۰۲۳  در اثر درگیری‌ها کشته شدند، نسبت به ۲۰۲۲ دو برابر شده است.
اداره امور زنان سازمان ملل متحد: شمار زنانی که در ۲۰۲۳  در اثر درگیری‌ها کشته شدند، نسبت به ۲۰۲۲ دو برابر شده است.

اداره امور زنان ملل متحد می‌گوید که از هر ده نفری که در نتیجه درگیری‌ها در ۲۰۲۳ کشته شدند، چهار نفر آن زنان بودند.

این اداره سه‌شنبه ( ۲۲ اکتوبر ) با نشر گزارشی گفت که شمار زنانی که در ۲۰۲۳ در اثر درگیری‌ها کشته شدند، نسبت به ۲۰۲۲ دو برابر شده است.

در این گزارش، دلیل افزایش کشته شدن زنان و دختران در درگیری‌ها، افزایش بی‌توجهی آشکار قوانین بین المللی برای محافظت از زنان و کودکان در جریان جنگ خوانده شده است.

اداره امور زنان ملل متحد، همچنان گفته که در سال ۲۰۲۳ نزدیک به ده درصد مذاکره کنند‌ها در پروسه‌های صلح زنان بودند، در حالیکه به گفته این اداره مطالعات نشان داده که وقتی زنان در پروسه‌های صلح دخیل باشند، توافقات صلح پایدار می باشند و بهتر اجرا می شوند.

انتخابات ریاست جمهوری بلاروس در ماه جنوری سال آینده برگزار می‌شود

الکساندر لوکاشینکو ریئس جمهور بلاروس
الکساندر لوکاشینکو ریئس جمهور بلاروس

قرار است انتخابات ریاست جمهوری آینده بلاروس در ۲۶ ماه جنوری ۲۰۲۵ برگزار شود. این تاریخ، چهارشنبه ( ۲۳ اکتوبر) از سوی قانونگذاران این کشور اعلام شد.

انتخابات آینده بلاروس قرار است پس از آن برگزار شود که در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ با وجود ادعا‌های اپوزسیون و بسیاری از کشور‌‌های غربی مبنی بر تقلب گسترده، الکساندر لوکاشینکو رهبر مستبد این کشور برنده شدنش را اعلام کرد.

پس از انتخابات ۲۰۲۰، بیلاروس شاهد برگزاری تظاهرات سرتاسری هم بود که در نتیجه هزارها زندانی و شماری از اعضای اپوزسیون هم مجبور به ترک این کشور شدند.

همچنان از کشته شدن چندین معترض هم گزارش شده، سازمان‌های حقوق بشر می گویند که شواهد معتبری مبنی بر استفاده از شکنجه علیه برخی از بازداشت شده‌ها وجود دارد.

اداره لوکاشینکو همچنان از جنگ غیرموجه روسیه بر اوکراین حمایت می کند.

وزارت دفاع روسیه: چهارده طیاره بی‌سرنشین اوکراین را بر فراز شبه جزیرۀ کریمیا سرنگون کرده‌ایم

طیاره بی سرنشین اوکراین
طیاره بی سرنشین اوکراین

وزارت دفاع روسیه ادعا کرده که سیستم مدافع هوای این کشور، چهارده طیاره بی سرنشین اوکراین را اوایل امروز چهارشنبه ( دو عقرب ) بر فراز شبه جزیره کریمیا سرنگون کرده است.

این وزارت همچنان در کانال تلگرامش ادعا کرده که چهار قایق بی سرنشین اوکراین هم در سواحل شبه جزیره کریمیا ازبین برده شدند.

در یک خبر جداگانه، والی منطقه روستوف روسیه گفته که سیستم مدافع هوای این کشور چهار طیاره بی سرنشین اوکراین را در این منطقه سرنگون کرده است.

همزمان نیروهای اوکراینی گفته اند که سه فابریکه پروسس الکول روسی را هدف حملات طیاره‌های بی سرنشین قرار داده اند.

جنگ غیرموجه روسیه بر اوکراین در فبروری 2022 آغاز شد و تا هنوز ادامه دارد.

پیروزی ۹ بر صفر تیم زیر ۱۷ سال افغانستان مقابل ماکائو در مقدماتی جام ملت‌های آسیا

محمد نورزی و وارث شیرزی درخشش چشمگیری در پیروزی تیم افغانستان داشتند.
محمد نورزی و وارث شیرزی درخشش چشمگیری در پیروزی تیم افغانستان داشتند.

در ادامه رقابت‌های مقدماتی جام ملت‌های فوتبال زیر سن هفده سال آسیا، امروز چهارشنبه دوم عقرب تیم‌های افغانستان و ماکائو مقابل هم به میدان رفتند که تیم افغانستان این مسابقه را ۹ بر صفر برنده شد.

این مسابقه امروز ساعت ۱:۳۰ بعد از ظهر به وقت افغانستان در استدیوم المپیک شهر پنوم پن در کمبودیا برگزار شد. تیم افغانستان در رقابت نخست خود به روز دوشنبه ۳۰ میزان توانست فلیپین را با نتیجۀ ۸ بر صفر شکست دهد. تیم فلیپین پیش از آن مسابقه توانسته بود ماکائو را با ۷ بر صفر شکست دهد.

در این مسابقه، محمد نورزی نخستین گول افغانستان را به ثمر رساند، سپس وارث شیرزی دو گول، آرش احمدی، ساحل سروری، نصیر احمد محمدی، نوید محبوبی، وارث رازقی و یاسر صافی هرکدام یک گول به ثمر رساندند.

رقابت‌های مقدماتی جام ملت‌های فوتبال زیر سن هفده سال آسیا به روز پنج‌شنبه ۲۹ میزان با اشتراک ۴۳ تیم در ده گروه به میزبانی ده شهر مختلف آسیا آغاز شده است. تیم افغانستان در گروه "B" با تیم‌های فلیپین، کمبودیا، بنگله‌دیش و ماکائو هم‌گروه شده است. افغانستان در صورت صدرنشینی در این گروه، به‌طور مستقیم به جام ملت‌های فوتبال زیر سن هفده سال ۲۰۲۵ که میزبانی آن به عربستان سعودی واگذار شده، صعود خواهد کرد.

از میان ده تیمی که صدرنشین می‌شوند، پنج تیم برتر دوم گروه‌ها نیز به جام ملت‌های فوتبال زیر سن هفده سال آسیا صعود می‌کنند.

تیم ملی فوتبال زیر سن هفده سال افغانستان سومین رقابت خود را به روز جمعه چهارم عقرب ساعت ۴:۳۰ عصر به وقت کابل مقابل تیم کمبودیا، میزبان گروه "B"، برگزار می‌کند. این مسابقه نیز در استدیوم المپیک شهر پنوم پن در کمبودیا انجام می‌شود.

تیم افغانستان در آخرین رقابت خود به روز یک‌شنبه ششم عقرب که آخرین روز رقابت‌های مقدماتی جام ملت‌های فوتبال زیر سن هفده سال آسیا است، مقابل تیم بنگله‌دیش به میدان خواهد رفت. این مسابقه ساعت ۱:۳۰ بعد از ظهر به وقت کابل در شهر پنوم پن، کمبودیا، برگزار می‌شود. در این روز، تمامی پانزده تیمی که در گروه‌های خود اول و دوم می‌شوند، جواز حضور در جام ملت‌های فوتبال زیر سن هفده سال آسیا را به‌دست خواهند آورد.

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG