لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۷ عقرب ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۷

خبر ها

بلینکن: گزارش‌هایی مبنی بر بی‌نظمی و خشونت در جریان انتخابات پارلمانی گرجستان دریافت کرده‌ایم

انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ امریکا
انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ امریکا

انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ امریکا گفت که گزارش‌هایی را مبنی بر بی‌نظمی و خشونت در جریان انتخابات پارلمانی گرجستان دریافت کرده است.

او گفت که ناظران بین‌المللی این انتخابات را آزاد و عادلانه نمی‌دانند.

بلینکن می‌گوید که مقام‌های امریکایی همه موارد نقض قوانین بین‌المللی در جریان انتخابات را محکوم می‌کنند و از صدای ناظران بین‌المللی و محلی برای ارزیابی کامل گزارش‌های تقلب در انتخابات استقبال می‌کنند.

حزب حاکم گرجستان در انتخابات پارلمانی ۲۶ اکتوبر پیروز اعلام شده است، اما اپوزیسیون طرفدار غرب نتایج انتخابات را رد کرده و این انتخابات را "کودتا" کرملین و "عملیات ویژه روسیه" خوانده است.

نخست وزیر هند کارخانۀ ساخت هواپیماهای نظامی را افتتاح کرد

نریندرا مودی، نخست وزیر هند
نریندرا مودی، نخست وزیر هند

نریندرا مودی، نخست وزیر هند و پدرو سانچز، همتای اسپانیایی وی امروز (دوشنبه) اولین کارخانۀ خصوصی ساخت هواپیماهای نظامی هند را افتتاح کردند.

این کارخانه در شهر وادودارا در ایالت گجرات هند قرار دارد و صدها نفر به استقبال نخست وزیر اسپانیا آمده بودند.

در ۱۸ سال گذشته، این اولین بار است که یک رهبر اسپانیایی از هند بازدید می‌کند.

به گزارش خبرگزاری اسوشتیددپرس، این کارخانۀ تازه افتتاح‌شده با همکاری شرکت ایرباس اسپانیا، طیاره‌های ترانسپورتی نظامی ایرباس (C۲۹۵) را تولید خواهد کرد.

این هواپیماهای نظامی ساخته شده به نیروی هوایی هند تحویل داده می‌شود.

رئیس جمهور مصر پیشنهاد آتش‌بس دو روزه در غزه را مطرح کرد

عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر
عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر

خبرگزاری رویترز نوشت که بخشی از پیشنهاد السیسی مبادله تعدادی از گروگان‌های اسرائیلی با اسرای فلسطینی است که پس از آن به گفتۀ او، زمینۀ "آتش بس کامل" فراهم خواهد شد.

السیسی در بارۀ طرح آتش‌بس پیشنهادی خود در قاهره به خبرنگاران توضیح داد، اما روشن نکرد که آیا این طرح را به اسرائیل و حماس، طرف‌های اصلی درگیری ارائه کرده است یا خیر.

حماس که حدود یک سال است با نظامیان اسرائیل در غزه درگیر است، از سوی ایالات متحدۀ امریکا و اتحادیۀ اروپا به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته می‌شود.

پیشنهاد آتش‌بس در حالی مطرح می‌شود که دیروز در حملات اسرائیل بر غزه دست کم ۴۵ تن کشته شدند.

ایبک عثمانوف، سفیر جدید ازبیکستان، امروز وارد کابل شد

وزارت خارجۀ طالبان تأیید کرده که عثمانوف به کابل رسیده اما هنوز کارش را آغاز نکرده است.
وزارت خارجۀ طالبان تأیید کرده که عثمانوف به کابل رسیده اما هنوز کارش را آغاز نکرده است.

یک رسانۀ مربوط به وزارت خارجۀ ازبیکستان به‌نام "دنیا" گزارش داده که ایبک عثمانوف، سفیر فوق‌العاده و صاحب اختیارات کامل ازبیکستان وارد کابل شده است.

منابع در وزارت خارجۀ طالبان با تأیید این موضوع به رادیو آزادی می‌گویند که عثمانوف به کابل رسیده، اما تا هنوز کارش را آغاز نکرده است.

به نقل از رسانۀ دنیا، عثمانوف ۶۲ ساله در کنار دیگر پست‌های دیپلوماتیک از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۲ به‌عنوان معاون وزیر خارجۀ ازبیکستان کار کرده و اخیراً به‌عنوان سفیر ازبیکستان برای پاکستان و مصر کار می‌کرد.

پیش از این یادگارخوجه شادمانوف از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۴ به‌عنوان سفیر ازبیکستان در افغانستان کار می‌کرد.

حملات اسرائیل به شمال غزه جان دست‌کم ۴۵ فلسطینی را گرفت

CIA و موساد در دوحه برای آتش‌بس میان اسرائیل و حماس مذاکره می‌کنند.
CIA و موساد در دوحه برای آتش‌بس میان اسرائیل و حماس مذاکره می‌کنند.

مقام‌های صحت فلسطین اعلام کرده‌اند که در نتیجه حملات روز یکشنبه، نیروهای اسرائیل به شمال غزه، دست‌کم ۴۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند. این در حالی است که ارتش اسرائیل تمرکز حملات خود را بر شمال غزه افزایش داده و دلیل آن را انسجام نیروهای حماس عنوان کرده است.

این گزارش همزمان با آغاز مذاکراتی برای برقراری آتش‌بس موقت با هدف تبادل زندانیان و گروگان‌ها منتشر شده است. سازمان استخبارات مرکزی آمریکا (CIA) و موساد اسرائیل در دوحه با نخست‌وزیر قطر درباره نحوه اجرای آتش‌بس و تبادل گروگان‌ها مذاکره خواهند کرد.

سازمان بین‌المللی مهاجرت از جنوری ۲۰۲۳ تا اکنون دو هزار فرصت کاری در افغانستان ایجاد کرده است

IOM به ایجاد کار و آموزش در بخش‌های تجارت‌های کوچک و متوسط در افغانستان ادامه می‌دهد.
IOM به ایجاد کار و آموزش در بخش‌های تجارت‌های کوچک و متوسط در افغانستان ادامه می‌دهد.

سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM) اعلام کرد که از جنوری ۲۰۲۳ تا سپتمبر امسال، بیش از دو هزار فرصت کاری را در افغانستان ایجاد کرده است.

این سازمان روز یکشنبه در صفحه ایکس خود اعلام کرد که با ارائه سرمایه، تجهیزات و آموزش‌های لازم در بخش‌های رشد تجارت‌های کوچک و متوسط، از زنان، جوانان، بی‌جاشدگان و عودت‌کنندگان حمایت کرده است.

این اقدامات در حالی صورت می‌گیرد که بسیاری از شهروندان افغانستان از کمبود فرصت‌های کاری و عدم اقدام عملی از سوی حکومت و نهادهای بین‌المللی در این زمینه شکایت دارند.

بر اساس حکم محکمۀ ابتدایی فاریاب، فردی به اتهام زنا شلاق خورد

نهادهای حقوق بشری از طالبان خواستار توقف مجازات‌های بدنی شده‌اند.
نهادهای حقوق بشری از طالبان خواستار توقف مجازات‌های بدنی شده‌اند.

حکومت طالبان یک فرد را در ولسوالی دولت‌آباد ولایت فاریاب به اتهام زنا در محضر عام شلاق زد. ستره محکمه طالبان روز یکشنبه اعلام کرد که محکمه ابتدایی این ولایت این شخص را به چهار ماه حبس و ۳۵ دُره محکوم کرده بود.

این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که نهادهای بین‌المللی و حقوق بشری بارها از طالبان خواسته‌اند که مجازات‌های بدنی را متوقف کنند، زیرا این اقدامات مغایر با اصول حقوق بشری دانسته می‌شوند. با این وجود، طالبان به اجرای چنین مجازات‌هایی در ولایات مختلف ادامه می‌دهند.

انفجار در چوک خان‌آباد کندز؛ جبهه آزادی مسئولیت حمله را پذیرفت

این انفجار به گفته جبهه آزادی، دو کشته و سه زخمی از طالبان برجای گذاشت.
این انفجار به گفته جبهه آزادی، دو کشته و سه زخمی از طالبان برجای گذاشت.

شام یکشنبه، یک انفجار در چوک خان‌آباد ولایت کندز رخ داد. جبهه آزادی افغانستان، گروهی مسلح مخالف طالبان، مدعی شده که این حمله توسط جنگجویان این گروه بر نیروهای طالبان انجام شده است.

این جبهه با انتشار فیلمی از این انفجار در صفحه ایکس خود (توییتر سابق) اعلام کرد که در این حمله دو تن از نیروهای طالبان کشته و سه تن دیگر زخمی شده‌اند.

تا کنون، مقام‌های طالبان به طور رسمی درباره این رویداد اظهار نظری نکرده‌اند، اما فعالان شبکه‌های اجتماعی و بسیاری از رسانه‌های داخلی، خبر وقوع این انفجار را منتشر کرده‌اند.

بنیامین نتانیاهو: در حمله به ایران خسارات شدیدی وارد کرده‌ایم

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل
بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل می‌گوید که حملات این کشور "خسارات شدیدی به ایران وارد کرده است" و در این حملات به تمام اهداف مورد نظرشان دست یافته اند.

او این موضوع را امروز (یک‌شنبه) یک روز پس از آن گفت که طیاره‌های جنگی اسرائیل چندین هدف نظامی را در ایران هدف قرار دادند.

نتانیاهو گفت، رژیم تهران باید این اصل ساده را درک کند، کسانی که به اسرائیل آسیب می‌رسانند، اسرائیل نیز به آنان آسیب خواهند رساند.

نتانیاهو که به مناسبت یک سالگی حملۀ حماس به اسرائیل سخنرانی می‌کرد، همچنین گفت، این جنگ که توسط ایران رهبری می‌شود و در هفت جبهه در جریان است، جنگ بقا است.

اشاره نتانیاهو و سایر مقام‌های اسرائیل به جنگ کشورشان در هفت جبهه، با حماس و جهاد اسلامی فلسطین در غزه، با حزب‌الله در لبنان، با شبه‌نظامیان شیعی حامی ایران در عراق، حوثی‌های متحد تهران در یمن، گروه‌های مختلف شبه‌نظامی در سوریه، شبه‌نظامیان سازمان‌های فلسطینی در کرانۀ باختری و سرانجام با خود جمهوری اسلامی ایران است.

ایالات متحدۀ امریکا و اتحادیۀ اروپا حماس را یک سازمان تروریستی می‌دانند.

حزب الله لبنان هم از سوی امریکا به عنوان یک سازمان تروریستی دانسته می‌شود، اما اتحادیۀ اروپا تنها شاخۀ نظامی این گروه را در لیست سیاه قرار داده نه حزب سیاسی‌اش را.

حزب سیاسی حزب‌الله کرسی‌هایی در پارلمان لبنان دارد.

سفیر جدید ازبیکستان در افغانستان امروز وارد کابل شد

بیرق اوزبیکستان
بیرق اوزبیکستان

یک رسانۀ مربوط به وزارت خارجۀ ازبیکستان به نام "دنیا" گزارش داده که ایبک عثمانوف، سفیر فوق العاده و صاحب اختیارات کامل ازبیکستان امروز وارد کابل شده است.
منابع در وزارت خارجۀ طالبان با تأیید این موضوع به رادیو آزادی می‌گویند که عثمانوف به کابل رسیده، اما تا هنوز کارش را آغاز نکرده است.
به نقل از رسانۀ دنیا، عثمانوف ۶۲ ساله در کنار دیگر پست‌های دیپلوماتیک از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۲ به عنوان معاون وزیر خارجۀ ازبیکستان کار کرده و اخیراً به عنوان سفیر از بیکستان برای پاکستان و مصر کار می‌کرد.
پیش از این یادگارخوجه شادمانوف از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۴ به عنوان سفیر ازبیکستان در افغانستان کار می‌کرد.

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG