لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۳۰ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۵

افغانستان

ادارۀ غذا و زراعت ملل متحد: ۷۵ درصد از مردم افغانستان وابسته به زراعت هستند

FAO امسال بسته‌های حمایت از حیوانات را به ۵۵ هزار خانواده در افغانستان توزیع کرده است.
FAO امسال بسته‌های حمایت از حیوانات را به ۵۵ هزار خانواده در افغانستان توزیع کرده است.

ادارۀ غذا و زراعت ملل متحد (FAO) اعلام کرده که از هر چهار نفر در افغانستان، زندگی سه نفرشان وابسته به زراعت است.

این سازمان می‌گوید، به همین دلیل امسال به ۵۵ هزار و ۷۵۰ خانواده بسته‌های حمایت از حیوانات را توزیع کرده است.

ادارۀ غذا و زراعت ملل متحد روز یک‌شنبه در خبرنامۀ خود نوشت که این بسته‌ها از حیوانات محافظت کرده و امنیت غذایی را برای زندگی بهتر تضمین می‌کند.

این سازمان به مناسبت روز جهانی غذا اعلام کرد که از هر سه نفر در افغانستان یک نفر به‌دلیل شوک‌های اقلیمی و بی‌ثباتی اقتصادی با ناامنی غذایی مواجه است.

حملۀ هوایی اسرائیل به غزه ۷۳ کشته بر جای گذاشت

اسرائیل تعداد تلفات حملۀ هوایی به غزه را اغراق‌آمیز دانست
اسرائیل تعداد تلفات حملۀ هوایی به غزه را اغراق‌آمیز دانست

وزارت صحت غزه در کنترل گروه حماس می‌گوید، دیروز (شنبه) نیروهای هوایی اسرائیل یک ساختمان چند طبقه را در شهر بیت لاهیه در شمال غزه هدف قرار دادند که در نتیجۀ آن دست‌کم ۷۳ نفر کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شدند.

امریکا و اتحادیۀ اروپا حماس را یک گروه تروریستی می‌دانند.

در همین حال، اردوی اسرائیل با بیان اینکه در حال بررسی گزارش‌های مربوط به تلفات این حمله است، افزود: بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که تعداد تلفات اغراق‌آمیز است و با اطلاعات دریافتی مطابقت ندارد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، اصرار اسرائیل، حماس و حزب‌الله بر درگیری‌ها، امیدها را به این که کشته شدن یحیی سنوار فرصت را برای آتش‌بس در غزه و لبنان فراهم کند، کاهش داده است.

بر اساس این گزارش، هواپیماهای اسرائیلی روز شنبه اعلامیه‌هایی را در جنوب غزه پخش کردند که روی آن تصویر یحیی سنوار و این پیام نوشته شده بود که حماس دیگر بر غزه حکومت نخواهد کرد.

از سوی دیگر، اسرائیل روز گذشته چندین حملۀ هوایی سنگین در بیروت و لمنو انجام داد. به گزارش خبرگزاری‌ها، پس از این بمباران‌ها، دود در آسمان بیروت و مناطق اطراف بلند شد.

ظفر محسن حریف روسی خود را در رقابت‌های جهانی «نبرد غول‌پیکرها» شکست داد

این رقابت در شهر ریاض عربستان و در حضور چهره‌های مطرح ورزش‌های رزمی برگزار شد.
این رقابت در شهر ریاض عربستان و در حضور چهره‌های مطرح ورزش‌های رزمی برگزار شد.

ظفر محسن، ورزشکار مبارزات آزاد افغان مقیم آلمان، شنبه شب ۲۸ میزان موفق شد که حسین کادیماگومایف روسی را در عربستان سعودی مغلوب بسازد.

رقابت‌های جهانی "نبرد غول‌پیکرها" شب گذشته در شهر ریاض عربستان برگزار شد که بهترین و نامدارترین ورزشکاران مبارزات آزاد جهان در آن شرکت داشتند. از افغانستان، ظفر محسن نمایندگی می‌کرد.

ظفر محسن توانست که در سه روند و با اتفاق آرای داوران، همه روند‌ها را برنده شود و به پیروزی رسید. تعداد پیروزی‌هایش در مبارزات آزاد حرفه‌یی به ۱۴ رسید. با این موفقیت، محسن قرارداد ارزشمند سازمان "PFL" امریکا را به دست آورد.

در اتفاق مهم دیگری که در رقابت‌های شب گذشته رخ داد، فرانسس انگانو از کامرون، قهرمان اسبق سازمان جهانی "یو اف سی"، توانست که رنان فیریرا از برازیل را در روند اول ناک کند و کمربند قهرمانی سنگین‌وزن سازمان "PFL" را به دست آورد. ورزشکار برازیلی مدافع این کمربند بود.

چهره‌های مطرح ورزش‌های رزمی دنیا و همچنان کریستیانو رونالدو، فوتبالیست تیم النصر عربستان، مهمانان ویژۀ این رویداد بودند.

اتحادیه ملی خبرنگاران بریتانیا از طالبان خواست مهدی انصاری و حکمت آرین را از بند رها کنند

برخی از رسانه های تصویری افغانستان
برخی از رسانه های تصویری افغانستان

یک نهاد بین‌المللی پشتیبان خبرنگاران خواستار رهایی مهدی انصاری و حکمت آرین، دو خبرنگار افغان از بند طالبان شده است.

اتحادیۀ ملی خبرنگاران مستقر در بریتانیا در اعلامیه‌ای روز شنبه ۲۸ میزان گفت که این نهاد در کنار فدراسیون بین‌المللی ژورنالیستان از طالبان می‌خواهد که بازداشت خودسرانۀ خبرنگاران را متوقف کند.

در اعلامیه به نقل از این فدراسیون آمده است که مهدی انصاری در ۱۴ میزان توسط استخبارات طالبان در منطقۀ دشت برچی کابل بازداشت شد.

پیش از این، شماری از نهادهای دیگر نیز گفته بودند که انصاری را استخبارات طالبان دستگیر کرده؛ اما مرکز خبرنگاران افغانستان در ۱۷ میزان گفت که ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، اعلام کرده که استخبارات این گروه گفته است که مهدی انصاری را بازداشت نکرده است.

محکمۀ طالبان در ولایت غزنی هفتۀ گذشته حکمت آرین، مدیر مسئول رادیوی خصوصی «خوشحال» در این ولایت را به یک ماه زندان محکوم کرد.

وی در غزنی در ۸ ماه میزان در دفتر کارش توسط استخبارات طالبان بازداشت شد.

طالبان در این باره هنوز چیزی نگفته‌اند.

اتحادیۀ ملی خبرنگاران در بریتانیا گفته که آرین متهم است که دربارۀ حملات انتحاری گذشتۀ طالبان که این گروه آن را «عملیات استشهادی می‌نامد» بحث کرده بود.

سلیمان راحل، مدیر بخش خبر رادیو خوشحال، این اتهام را رد کرده است.

پیش از این، محمد عارف هجران و احمد کامران، دو خبرنگار در کابل، توسط یک محکمۀ نظامی طالبان به ده سال زندان محکوم شدند.

جبهه آزادی افغانستان ادعا کرد که چهار تن از افراد طالبان را در کابل کشته است

نشان جبهه آزادی افغانستان
نشان جبهه آزادی افغانستان

یک گروه ضد طالبان موسوم به «جبهه آزادی افغانستان» ادعا کرده که در حملۀ افرادش ، چهار عضو نیروی استخبارات طالبان در کابل شب گذشته ۲۸ میزان کشته شدند.

این جبهه در شبکۀ اکس (توییتر سابق) نوشته که یک موتر نیروهای استخبارات طالبان را در جادۀ دارالامان شهر کابل هدف قرار داده است.

در ادامه آمده که این نیروهای طالبان به بهانه هایی مختلف مردم را مورد آزار و اذیت قرار می دادند.

پیش از این ، برخی از رسانه ها از یک انفجار در این منطقه خبر داده بودند.

طالبان در مورد این ادعای جبهه آزادی افغانستان هنوز چیزی نگفته اند و رادیو آزادی نمی تواند که این ادعا را به طور مستقل تایید کند.

صدراعظم جرمنی هشدار داد، افغان‌هایی را که مرتکب جرم می‌شوند اخراج خواهد کرد

 اولاف شولتز، صدراعظم جرمنی
اولاف شولتز، صدراعظم جرمنی

اولاف شولتز، صدراعظم جرمنی میگوید، آن عده از پناهجویان افغان که مرتکب جرم می شوند، از آن کشور اخراج خواهند شد.

اولاف شولتز روز شنبه(۱۹ اکتوبر) در نشست رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل، همچنین گفت که پیش از این نیز همچو تلاش هایی صورت گرفته، با آنکه پیچیده بود، ولی موفقیت آمیز نیز بوده است.

به تاریخ ۳۰ اگست جرمنی بیست و هشت تن از افغان های را که مرتکب جرایم مختلف شده بودند، با طیاره به افغانستان فرستاد.

تهران خواهان افزایش بودیجه سازمان ملل برای مهاجرین مستقر در ایران گردید

ایران از چندین ماه به این طرف روند اخراج مهاجرین افغان را شدت بخشیده است.
ایران از چندین ماه به این طرف روند اخراج مهاجرین افغان را شدت بخشیده است.

حکومت ایران میگوید، اگر سازمان ملل متحد، بودجۀ پناهجویان را افزایش ندهد، سیاست خودرا در قبال مهاجرین تغییر خواهد داد.

نادر یار احمدی رئیس ادارۀ امور مهاجرین در وزارت داخله ایران، روز شنبه(۱۹ اکتوبر) هنگام صحبت با فیلیپوگراندی کمیشنر عالی سازمان ملل در امور مهاجرین در ژینو، با ابراز این هشدار گفت که بودجۀ سازمان ملل متحد برای مهاجرین، بسیار کمتر از بودجه ای است که ایران به آن نیاز دارد.

ایران در حالی خواستار افزایش بودجۀ کمک ها برای مهاجرین از سازمان ملل متحد شده که فشارها را بر پناهجویان افغان، در قلمرو خود افزایش داده است،

ایران اخیراً کار مهاجرین افغان را در کارخانه های مواد غذایی و مراکز صحی ممنوع اعلام کرد و روز چهارشنبه، کار مهاجرین افغان در عرصه زراعت در ولایت کرمانشاه ایران نیز ممنوع شد.

براساس برخی گزارش ها، ۷۸۰ هزار مهاجر ثبت شده افغان در ایران زندگی می کنند و گفته می شود که بیش از ۲.۵ میلیون مهاجر افغان نیز در آن کشور زندگی می کنند که فاقد اسناد قانونی اقامت هستند.

رویداد ترافیکی در شاهراه جوزجان- بلخ منجر به کشته شدن یک نفر و جراحت ۱۱ تن دیگر شد

ولایت جوزجان در نقشه افغانستان
ولایت جوزجان در نقشه افغانستان

در یک حادثه ترافیکی در شاهراه جوزجان – بلخ یک نفر کشته و ۱۱ نفر دیگر زخمی شده اند.

عبدالستار حلیمی سخنگوی قوماندانی امنیه حکومت طالبان در جوزجان به رسانه های داخلی گفته که این حادثه دیروز شام زمانی صورت گرفت که یک موتر با سرعت زیاد با یک ریکشا برخورد کرد.

به گفته او این واقعه در مربوطات ولسوالی خانقا رخداده است. در مورد وضعیت زخمی ها جزئیات داده نشده .

خرابی سرکها، عدم رعایت مقررات ترافیکی و بی احتیاطی راننده گان علت اساسی افزایش حوادث ترافیکی در افغانستان خوانده می شود.

سازمان ملل متحد برای پنج هزار خانواده در افغانستان کمک فراهم کرده است

بیرق سازمان ملل متحد
بیرق سازمان ملل متحد

اداره خوراک و زراعت سازمات ملل متحد گفته که در سال جاری ۲۰۲۴ میلادی با پنج هزار خانواده افغان کمک کرده تا با باغداری خانواده گی حاصلات متنوع غذائی را تولید کنند و برای همه آنها زنده گی بهتری در‌آینده تامین شود.

این اداره امروز در صفحه ایکس (تویتر سابق) خود نوشته که کمک به خانواده های روستائی برای تامین حقوق دسترسی به مواد خوراکی بسیار مهم میباشد.

این اداره قبل از این گفته بود که به ۱۵ هزار خانم که مسوليت اعاشه خانواده های خود را به عهده دارند ، کمک کرده است.

سازمان مواد خوراکی و زراعت ملل متحد اف او ای روز جمعه اعلان نمود که این کمکها شامل توزیع مرغ، کمکهای مواد غذائی ، خدمات تعلیمی و واکسین حیونات اهلی بوده است.

قطر و اندونیزیا یادداشتی را در زمینه اعطای بورسیه های تحصیلی به جوانان افغان امضا کردند

گفته شده است که در بخش اعطای بورسیه ها به دختران نیز توجه خواهد شد.
گفته شده است که در بخش اعطای بورسیه ها به دختران نیز توجه خواهد شد.

اندونیزیا و قطر یک یاداشتی را در مورد اهدای بورسیه ها به دانشجوان افغان در پوهنتون های اندونیزیا به امضا رساند.

نظر به گزارش ویب سایت وزارت خارجه اندونیز، یا این یاد داشت روز پنجشنبه از سوی ریتنو مرسودی وزیر خارجه اندونیزیا و لولوه الخاطر وزیر دولت قطر در امور روابط بین المللی امضا شد.

این یاداشت زمینه را برای دانشجویان افغان فراهم میسازد که در پوهنتون های اندونیزیا تحصیلات عالی خود را انجام بدهند که مصارف این بورسیه ها از سوی حکومت قطر پرداخت میشود.

ریتنو با اشاره به اوضاع کنونی افغانستان بر اهميئت دسترسی به تعلیم در این کشور مخصوصا سهم زنان در آن تاکید کرده است.

قبل از این هم قطر و اندونیزیا در بخش رساندن کمکهای بشری به افغانستان با هم یک تفاهمی را امضا کرده بودند.

در ویب سایت وزارت خارجه اندونیزیا از قول وزیر خارجه این کشورآمده است که می گوید هم اکنون ۲۰ محصل افغان با بورسیه ها در پوهنتون های اندونیزیا تحصیل می کنند.

اندونیزیا گفته است که در بخشهای دیگر هم به افغانستان کمک کرده از جمله فرستادن ۱۰ میلیون دوز واکسین پولیو، کمک به قربانیان آفات طبعی و فراهم ساختن خدمات روانی به حدود ۴۰۰ زن افغان که از حالت کشورشان متاثر هستند.

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG