لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۵ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۲

جهان

مقام‌های امریکایی باور دارند که اسرائیل تاسیسات اتمی ایران را هدف قرار نمی‌دهد

یک راکت ایرانی در خاک اسرائیل
یک راکت ایرانی در خاک اسرائیل

بر اساس گزارش تلویزیون ان‌بی‌سی، مقام‌های امریکایی به این باور هستند که پاسخ اسرائیل به حملات موشکی ایران محدود به حمله بر مرکزهای نظامی و تأسیسات انرژی ایران خواهد بود.

ان‌بی‌سی دیروز (شنبه) به نقل از مقام‌های امریکایی گفت، نشانه‌هایی از اینکه اسرائیل تأسیسات اتمی ایران را هدف قرار دهد، دیده نمی‌شود.

آنان همچنان گفته‌اند که اسرائیل تا هنوز فیصله نکرده که چگونه و چه زمانی به حملات ایران پاسخ دهد.

اما پیش از این، جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا، اسرائیل را ترغیب کرده بود که به تأسیسات نفتی و هسته‌ای ایران حمله نکند.

این درحالی‌ست که اسرائیل پیش از این گفته بود که در زمان مناسب به حملات موشکی ایران پاسخ خواهد داد.

حکومت ایران می‌گوید که به تاریخ اول اکتوبر ۲۰۰ راکت به سمت اسرائیل پرتاب کرده، اما اردوی اسرائیل گفته بود که تمام ۱۸۰ موشک شلیک‌شده توسط ایران را سرنگون کرده و در نتیجه تنها دو نفر مجروح شده‌اند.

مقام‌های پاکستان فعالیت‌های پایتخت را در آستانۀ اجلاس شانگهای متوقف کردند

جی شنکر، میشوستین و لی کیانگ در اجلاس سران شانگهای شرکت خواهند کرد.
جی شنکر، میشوستین و لی کیانگ در اجلاس سران شانگهای شرکت خواهند کرد.

مقام‌های پاکستان امروز (یک‌شنبه) در آستانۀ اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در اسلام‌آباد در حالی که سایۀ خشونت‌های مسلحانه و ناآرامی‌های سیاسی بر سر این اجلاس گسترده شده است، همه فعالیت‌ها را در پایتخت متوقف کردند.

جی شنکر، وزیر خارجۀ هند، میخایل میشوستین، صدر اعظم روسیه و لی کیانگ، صدر اعظم چین به تاریخ ۱۵ و ۱۶ اکتوبر در این کنفرانس دو روزه شرکت خواهند کرد.

در هفته‌های اخیر، مقام‌های پاکستانی اعتراضات مخالفان سیاسی خود را شدیداً سرکوب، فعالیت جنبش تحفظ پشتون را ممنوع و قوانین جدیدی را برای محدود کردن اعتراضات در پایتخت وضع کرده‌اند.

آنها همچنین صدها تن از هواداران عمران خان، رهبر اپوزیسیون حکومت را که در اوایل ماه جاری تلاش کردند در اسلام‌آباد تظاهرات کنند، دستگیر کرده‌اند.

حوثی‌های یمن پروندۀ کارکنان ملل متحد را به محکمه فرستاده‌اند

ملل متحد اتهام‌های جاسوسی علیه کارکنان خود را رد کرده است.
ملل متحد اتهام‌های جاسوسی علیه کارکنان خود را رد کرده است.

ملل متحد و موسسه‌های غیردولتی دیروز (شنبه) شدیداً نگران هستند که حوثی‌های یمن پروندۀ شمار زیادی از کارکنان آن‌ها را پس از بازداشت زیر عنوان روند جنایی به محکمه فرستاده‌اند.

شبه‌نظامیان حوثی که از حمایت ایران برخوردار هستند، از چند ماه به این سو ده‌ها کارمند ملل متحد و دیگر نهادهای امدادرسان را به اتهام بخشی از شبکۀ "جاسوسی امریکا و اسرائیل" بودن بازداشت کرده‌اند. اما ملل متحد این اتهام‌ها را رد کرده است.

شمار افراد بازداشت‌شده که بیشترشان در ماه جون در یمن بازداشت شده‌اند، ۶۴ نفر تخمین شده است.

این افراد شامل ۱۳ کارمند ملل متحد از جمله ۶ کارمند کمیشنری عالی حقوق بشر ملل متحد و ۵۰ کارمند دیگر نهادهای امدادرسان غیردولتی می‌شوند.

در جمع افراد بازداشت‌شده یک کارمند یک سفارت خارجی هم شامل است.

بازداشت یک افغان در فرانسه به اتهام حمایت از داعش

پولیس فرانسه
پولیس فرانسه

سارنوالان ضد تروریزم در فرانسه می‌گویند که پولیس یک افغان ۲۲ ساله را روز سه‌شنبه هفتۀ گذشته در جنوب فرانسه بازداشت کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانس پرس، سارنوالان روز شنبه ۲۱ میزان در بیانیه‌ای گفتند که این افغان با یک شهروند دیگر افغانستان که به اتهام طرح‌ریزی حمله در ایالات متحده دستگیر شده، در ارتباط بود.

بر اساس گزارش، افغان بازداشت شده در فرانسه در زمینۀ حمایت از داعش مظنون پنداشته می‌شود.

وزارت عدلیۀ ایالات متحده هفتۀ گذشته گفت که پولیس در شهر اوکلاهاما امریکا نصیراحمد توحیدی یک شهروند افغانستان را بازداشت کرد.

توحیدی متهم است که قصد داشت در روز انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در ۵ ماه نوامبر امسال حمله کند.

یک منبع نزدیک به قضیۀ بازداشت یک افغان در فرانسه گفته است که این افغان برادر نصیراحمد توحیدی است؛ اما سارنوالان تأیید نکرده‌اند.

توحیدی در ماه سپتمبر سال ۲۰۲۱ وارد امریکا شد.

در گزارش فرانس پرس آمده که توحیدی از طریق تلگرام با شخصی در تماس بود که توسط ادارۀ تحقیقات فدرال امریکا (FBI) به عنوان یک استخدام‌کنندۀ گروه دولت اسلامی معروف به داعش شناسایی شده است.

زلنسکی: قوای روسی از پیشروی در کورسک ناکام ماندند

ولودیمیر زلنسکی
ولودیمیر زلنسکی

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین می‌گوید که نیروهای کشورش تلاش‌هایی قوای روسی را برای بیرون راندن آنان از منطقۀ کورسک خنثی کرده‌اند.

این در حالی است که به تازگی در حملۀ راکتی روسیه دست‌کم ۵ غیرنظامی اوکراینی کشته شدند.

زلنسکی در سخنرانی ویدیویی شب گذشته گفت که از سوی روسیه تلاش‌هایی صورت گرفته بود تا به پیشروی‌هایی در کورسک دست یابد؛ اما نیروهای اوکراینی خطوط دفاعی را حفظ کرده‌اند.

پیش از این، روسیه در این منطقه ادعای پیشروی کرده بود.

نیروهای اوکراینی در ماه اگست به دنبال حملۀ ناگهانی به منطقۀ کورسک به دست‌آورد‌های سریع و تکان‌دهنده نایل شدند.

روسیه اعلام کرده که چندین روستا را پس گرفته است.

گزارش‌ها از میدان جنگ به‌طور مستقل تأیید نشده.

یک افغان به اتهام داشتن ارتباط با وحید الله توحیدی که قبلا در امریکا بازداشت گردید، در فرانسه دستگیر شد

بیرق فرانسه
بیرق فرانسه

سارنوالان ضد تروریزم در فرانسه می گویند که پولیس یک افغان ۲۲ ساله را روز سه شنبه هفتۀ گذشته در جنوب فرانسه بازداشت کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانس پرس ، سارنوالان روز شنبه ۲۱ میزان در بیانیه ای گفتند که این افغان با یک هموطن خود که به اتهام طرح ریزی حمله در ایالات متحده دستگیر شده در ارتباط بود.

بر اساس گزارش ، افغان بازداشت شده در زمینۀ حمایت از داعش مظنون پنداشته می شود.

وزارت عدلیۀ ایالات متحده هفتۀ گذشته گفت که پولیس در شهر اوکلاهاما ، نصیراحمد توحیدی یک شهروند افغانستان را بازداشت کرد.

توحیدی متهم است که قصد داشت در روز انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در ۵ ماه نوامبر امسال حمله کند.

یک منبع نزدیک به قضیۀ بازداشت یک افغان در فرانسه گفته است که این افغان برادر نصیراحمد توحیدی است ؛ اما سارنوالان تایید نکرده اند.

توحیدی در ماه سپتمبر سال ۲۰۲۱ وارد امریکا شد.

در گزارش فرانس پرس آمده که توحیدی از طریق تلگرام با شخصی در تماس بود که توسط ادارۀ تحقیقات فدرال امریکا FBI به عنوان یک استخدام کنندۀ گروه دولت اسلامی معروف به داعش شناسایی شده است.

رهبر حزب بزرگ مسیحی در لبنان، انتخاب رئیس جمهور را برای آتش بس با اسرائیل امر مهم دانست

سمیر جعجع رهبر حزب مسیخی « ال اف» لبنان.
سمیر جعجع رهبر حزب مسیخی « ال اف» لبنان.

رهبر یک حزب بزرگ مسیحی در لبنان می گوید که انتخاب رئیس جمهور جدید و خارج شدن از بن بست سیاسی، برای تامین آتش بس بین اسرائیل و حزب الله، یک امر کلیدی است.

حزب الله از سوی امریکا به حیث یک سازمان تروریستی شناخته شده، اما اتحادیه اروپا تنها شاخه مسلح آن را در لیست سیاه قرار داده، نه بخش سیاسی آن را. بخش اعظم جنوب لبنان در کنترل حزب الله است و این حزب در پارلمان لبنان نیز کرسی هایی دارد.

سمیر جعجع رهبر بزرگترین حزب عیسوی(LF) در پارلمان لبنان و متحد نزدیک ایالات متحدۀ امریکا و عربستان سعودی، روز شنبه(۱۲ اکتوبر) گفت که "در عدم موجودیت ابتکارات جدی بین المللی، تنها گزینه برای رسیدن به آتش بس، انتخاب رئیس جمهور است."

حدود دو سال می شود که لبنان درگیر بحران اقتصادی خرد کننده و بدون رئیس جمهور بوده است. متحدان حزب الله و مخالفان آنها از جمله حزب نیروهای مسیحی لبنان در مورد کرسی ریاست جمهوری آن کشور نتوانسته اند که به یک اجماع برسند.

منظور پشتین در سخنرانی جرگه: در بیست سال گذشته حدود ۸۰ هزار نفر در خیبر پختونخوا کشته شده اند

منظور پشتین رهبر جنبش تحفظ پشتون حین ایراد سخنرانی.
منظور پشتین رهبر جنبش تحفظ پشتون حین ایراد سخنرانی.

منظور پشتین، رهبر جنبش تحفظ پشتون، می‌گوید، در حدود ۲۰ سال گذشته نزدیک به ۸۰ هزار نفر در خیبرپختونخوا کشته شدند که حدود ۹ هزار تن شان باشندگان خیبر بودند.

پشتین این اظهارات را در جریان برگزاری جرگۀ قومی پشتون‌ها در منطقۀ ریگی للمۀ خیبر بیان کرد.

او گفت که این افراد در جنگ‌هایی کشته شدند که مربوط به پشتون‌ها نبود.

وسیم سجادی، خبرنگار رادیو مشال، بخش پاکستان رادیو آزادی یا اروپای آزاد از محل برگزاری جرگه گزارش داد که با استفاده از صفحات نمایش جابجا شده در محل، معلومات با مردم شریک ساخته می‌شود.

انتظار می‌رفت که این جرگه دیروز آغاز شود، اما اعضای جنبش تحفظ پشتون و تنظیم کنندگان جرگه گفتند که به دلیل مشکلات انتظامی، این جرگه امروز آغاز شد.

پشتون‌ها این جرگۀ سه روزه را به دلیل ناامنی‌های جاری در منطقه، ناپدید شدن‌های اجباری و برخی مشکلات دیگر در محلات پشتون‌نشین برگزار کردند تا در این باره فیصله‌هایی را روی دست گیرند.

هزاران تن برای شرکت در این جرگه به محل رفته اند.

در نتیجه حمله اسرائیل در غزه حداقل ۱۹ تن کشته شده اند

در نتیجه حملات پی هم اسرائیل در جریان یک سال گذشته بخش های وسیعی از غزه به ویرانه مبدل شده است.
در نتیجه حملات پی هم اسرائیل در جریان یک سال گذشته بخش های وسیعی از غزه به ویرانه مبدل شده است.

اردوی اسرائیل شب گذشته بار دیگر بر غزه حمله کرده و دست کم ۱۹ فلسطینی را کشته است. منابع طبی شب گذشته در این مورد خبر دادند.

در گزارشها آمده که قوای اسرائیل پیشرفت خودرا به بسمت جبالیا دوام میدهند که به گفته نهادهای بین المللی خیریهِ، هزاران نفر در آن گیر مانده اند.

باشنده گان محلی می گویند قوای اسرائيلی بر منطقه جبالیا که در شمال غزه موقعیت دارد عملیات هوائی و زمینی را شدید ساخته است.

اردوی اسرائيل در مورد حمله اخیر بر جبالیا معلومات نداده ولی در روزهای گذشته گفته بود که در حملات بر جبالیا و اطراف آن ده ها جنگجوی افراطی کشته شده اند.

مقامات صحی فلسطینی می گویند که در یک هفته گذشته تعداد کشته شده ها در جبالیا به ۱۵۰ نفر رسیده است.

حزب الله لبنان حملات راکتی را بر یک قرارگاه نظامی اسرائیل در جیفا انجام داد

جنگجویان حزب الله لبنان و حماس در برابر قوای اسرائیل می جنگند. این دو گروه در فهرست گروه های تروریستی ایالات متحده قرار دارند.
جنگجویان حزب الله لبنان و حماس در برابر قوای اسرائیل می جنگند. این دو گروه در فهرست گروه های تروریستی ایالات متحده قرار دارند.

گروه حزب الله لبنان امروز خبر داد که بر یک قرارگاه نظامی اسرائیل در حیفا یک تعداد راکتها را فیر کرده است. این در حالیست که اسرائیل امروز جشن مهم مذهبی یهودیان یوم کیپور را تجلیل می کند.

حزب الله لبنان که توسط ایران حمایت میشود در یک اعلامیه گفته که جنگجویانش در این حملات راکتی یک فابریکه مواد انفجاری اسرائیل را هدف قرار دادند.

حزب الله لبنان از سوی ایالات متحده امریکا به عنوان گروه تروریستی شناخته میشود و اما اتحادیه اروپا صرف شاخه نظامی این گروه را در فهرست سازمان های تروریستی درج کرده است.

این حمله در یک زمانی صورت می گیرد که دومین حمله اسرائیل بر ماموریت حفظ صلح ملل متحد در لبنان در محافل دیپلوماتیک سر و صداها و انتقادات زیاد را بلند کرده است.

ملل متحد دیروز گفته بود که در این حملات دو حافظ صلح سریلانکائی زخمی شده اند.

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG