لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۳۰ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۸

جهان

نیروهای اسرائیلی یک شفاخانه را در شمال غزه محاصره کرده و آن را به گلوله بستند

نیرو های اسرائيلی در غزه
نیرو های اسرائيلی در غزه

مقامات طبی غزه می گویند که قوای اسرائیلی امروز صبح یک شفاخانه اندونیزیائی را در شهر شمالی بیت لاهیا محاصره کرده و با توپها بر آن فیر کرده اند.

مروان سلطان رئیس این شفاخانه گفته که تانکهای اسرائیلی این شفاخانه را کاملا تحت محاصر قرار داده ، برق را بر ان قطع کرده و بر آن فیرهای توپخانه را انجام داده است.

از سوی دیگر وزارت صحت غزه گفته است که اسرائیل طبقات بالائی این شفاخانه را هدف قرار داده جائی که علاوه بر کارمندان طبی حدود ۴۰ بیمار و زخمی نیز در این ساختمان حضور داشتند.

اسرائیل در آغاز همین ماه عملیات نو نظامی را در شمال غزه آغاز کرد و گفت که در این عملیات گروه جنگجوی حماس را هدف قرار داده ، گروهی که امریکا و اتحادیه اروپا آن را سازمان تروریستی می خوانند .

وزیر خارجه فرانسه برای دیدار دو روزه از اوکراین وارد کیف شد

 ژان نوئل باروت وزیر خارجه فرانسه در کیف پایتخت اوکراین.
ژان نوئل باروت وزیر خارجه فرانسه در کیف پایتخت اوکراین.

ژان نوئل باروت وزیر خارجه فرانسه برای سفر دو روزه به کیف پایتخت اوکراین رسید. این سفر در یک زمانی صورت می گیرد که فرانسه تعهد حمایت پایدار را از اوکراین کرده است.

قبل از رسیدن باروت به کیف، زنگ خطر حملات طیاره های بی پیلوت روسیه بر این شهر به صدا در آمده بود. او فردا هم در کیف خواهد بود و با همتای اوکرائینی خود اندری سیبها ملاقات خواهد کرد.

وزارت خارجه فرانسه دیروز در صفحه ایکس (تویتر سابق ) نوشته که هدف سفر آقای باروت این است که نشان بدهد فرانسه به هیچ صورت از این بحران عقب نشینی نمی کند و این که اوکراین برای قاره اورپا منبع امنیت غذائی و انرژی میباشد.

ژان نویل باروت قبلا گفته بود که در مورد سرنوشت آن اطفال اوکراینی هم صحبت خواهد کرد که از سوی روسیه ربوده شده اند.

کوریای جنوبی کشور همسایه خود، کوریای شمالی را به اعزام نیرو در جنگ اوکراین متهم کرد

نیروهای نظامی کوریای شمالی
نیروهای نظامی کوریای شمالی

کوریای جنوبی ادعا کرده است که کوریای شمالی از آغاز ماه روان میلادی اعزام نیروهای ویژه به روسیه را آغاز کرده است.

این ادعا چند روز پس از آن مطرح می شود که ولودیمیر زلینسکی، رییس جمهور اوکراین پیونگ یانگ را به ارسال نیرو و اسلحه به روسیه برای حمایت از کرملین در جنگ علیه اوکراین متهم کرده بود.

اداره استخبارات ملی کوریای جنوبی (NIS) روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که فعالیت‌های اردوی کوریای شمالی را از تاریخ ۸ تا ۱۳ اکتوبر نظارت کرده و تصاویری گرفته است که نشان می‌دهد نیروهای ویژه این کشور در یک کشتی ترانسپورتی روسی به خاک روسیه انتقال داده شده اند.

این نخستین بار از سال ۱۹۹۰ است که یک کشتی روسی وارد آب های کوریای شمالی می شود و این آغاز دخالت نظامی کوریای شمالی در جنگ را تأیید می کند.

کرملین ادعای قبلی کوریای جنوبی مبنی بر اینکه پیونگ یانگ توپ و راکت های کوتاه برد به مسکو تهیه کرده است را رد کرده، اما هنوز به آخرین ادعاهای زلینسکی واکنش نشان نداده است.

اوکراین و روسیه به وساطت امارات متحده عربی ۱۹۰ اسیر جنگی را تبادله کردند

تعدادی از سربازان اوکراینی که از بند روسیه آزاد شده اند.
تعدادی از سربازان اوکراینی که از بند روسیه آزاد شده اند.

روسیه و اوکراین روز جمعه ۱۸ اکتوبر بر اساس توافقی که با کمک امارات متحده عربی تکمیل شد، ۱۹۰ اسیر جنگی را مبادله کردند.

به گزارش مرکز خبر رادیو اروپای آزاد / رادیوآزادی خبرگزاری دولتی روسیه در گزارشی به این ۱۹۰ سرباز اشاره کرده گفت است که امارات متحده عربی در این مبادله میانجیگری کرد.

وزارت دفاع روسیه در تلگرام اعلام کرد که ۹۵ سرباز روسی بازگشته در بلاروس تحت معاینات صحی هستند.

مقامات اوکراین تا هنوز دراین مورد چیزی نگفته اند.

پیش از این روسیه و اوکراین اجساد شماری از سربازانی کشته شده در جنگ را تبادله کرده بودند.

شمسیل سارالیف معاون پارلمان روسیه که رئیس گروه هماهنگی پارلمانی در عملیات نظامی است، گفت که در این تبادله اجساد ۵۰۱ سرباز به اوکراین و اجساد ۸۹ سرباز به روسیه داده شدند.
کمیته بین المللی صلیب سرخ به عنوان یک واسطه در این تبادله ها عمل می کند.

مکاتب در ایالت پنجاب پاکستان برای جلوگیری از خشونت‌ها برای دو روز تعطیل شد

دانش آموزان یکی از مکاتب پاکستان.
دانش آموزان یکی از مکاتب پاکستان.

مقامات در ایالت پنجاب پاکستان روزجمعه تمام مکاتب و پوهنتون ها را برای دو روز مسدود کردند تا از گسترش تظاهرات داشجویان در رابطه با یک قضیه تجاوز جنسی در محوطه یک مکتب ، جلوگیری کنند.

بسته شدن دروازه های مکاتب در این ایالت پر نفوس پاکستان بر ۱۸ میلیون دانشجو تاثیر می گذارد. بعد از نشر خبرهای تجاوز محتمل جنسی در محوطه یکی از مکاتب خصوصی گروپ پنجاب در شهر لاهور ، در رسانه های اجتماعی تشنج در محوطه های مکاتب بیشتر شده و در ۴ شهر تظاهرات راه انداز شدند.

در شهر گچرات ایالت پنجاب یک گارد امنیتی در برخورد بین پولیس و مظاهره کننده گان کشته شد. پولیس یک تن را به اتهام قتل دستگیر کرده است.

حکومت پاکستان و پولیس این کشور خبر وقوع حادثه تجاوز جنسی را در مکتب خصوصی در لاهور رد کرده و می گویند چنین حادثه رخ نداده . آنها تلاش دارند که در حدود ۳۰ نفر از جمله ژورنالیستان را دستگیر کنند که به گفته مقامات با نشر خبرهای غلط در رسانه های اجتماعی تظاهرات و نا آرامی را دامن زدند.

اما شاگران می گویند که تظاهرات خودرا ادامه میدهند.

صندوق وجهی بین المللی قرضهٔ یک میلیارد دالری را برای اوکراین تصویب کرد

لوگوی صندوق وجهی بین المللی
لوگوی صندوق وجهی بین المللی

بورد اجرائی صندوق وجهی بین المللی IMF قرضهٔ یک میلیارد دالری را برای اوکراین تائید کرد که انتظار میرود برای رفع ضروریات بودجه کشور جنگ زده اوکراین به مصرف برسد.

این قرضه جز برنامه قرض چهارساله به اوکراین میباشد که در ماه مارچ سال گذشته تصویب شد و مقدار مجموعی آن ۱۵ و نیم میلیارد دالر است.

کریستالینا گیرگیو وا رئیس اجرائی این صندوق به روز جمعه در یک اعلامیه گفت که در نتیجه هجوم روسیه بر اوکراین ضربه زدن به بخشهای اقتصادی و اجتماعی اوکرائین دوام دارد.

این نهاد مالی جهانی گفته که اوکراین تمام معیارهای این نهاد را برای گرفتن قرضه به شمول اصلاحات در سیستم مایلوی برآورده ساخته است.

پارلمان جرمنی طرح عدم حمایت اجتماعی از برخی مهاجرین را تصویب کرد

تصویر آرشیف: بیرق جرمنی
تصویر آرشیف: بیرق جرمنی

پارلمان جرمنی امروز طرحی را تایید کرد که بر اساس آن حمایت اجتماعی از شماری از پناهجویان متوقف می شود.

به گزارش خبرگزاری فرانس پرس، این اقدام شامل حال آنانی می شود که پیشاپیش در کشور دیگر عضو اتحادیۀ اروپا ثبت نام کرده اند یا قرار است که اخراج شوند.

این در حالی است که جرمنی سیاست دیگر کشور های اروپایی برای اتخاذ موضع شدیدتر در قبال مهاجرت را دنبال کرده است.

به گزارش فرانس پرس، تایید مقررات تازه نقطه عطف در سیاست مهاجرت جرمنی است. این اقدام تقریباً یک دهه پس از آن صورت می گیرد که انگیلا مرکل، صدارعظم پیشین جرمنی، درهای کشورش را به روی پناهجویان باز کرد.

پس از رویداد مرگبار حمله با چاقو در جشنواره ای شهر زولینگن در ماه آگست امسال، حکومت جرمنی وضع مقررات تازه بر پناهجویان را پیشنهاد کرد.

صدراعظم موقت لبنان، ایران را به مداخله در امور داخلی لبنان متهم کرد

 نجیب میقاتی، صدراعظم موقت لبنان
نجیب میقاتی، صدراعظم موقت لبنان

نجیب میقاتی، صدراعظم موقت لبنان، تلاش ایران برای امنیت در جنوب این کشور را مداخله در امور داخلی لبنان خواند.

محمدباقر قالیباف ریس پارلمان ایران در مصاحبه‌ای که روز پنج‌شنبه ۲۶ میزان در روزنامه فرانسوی فیگارو منتشر شد، گفته بود ایران ممکن است با پاریس برای اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ سازمان ملل متحد مذاکره کند، مشروط بر این‌که فقط اردوی لبنان می‌تواند در جنوب این کشور مستقر شود.

خبرگزاری رسمی لبنان گزارش داده است که نجیب میقاتی روز جمعه ۲۷میزان در واکنش به این اظهارات، در بیانیه‌ای به صراحت این پیشنهاد قالیباف را که به تازگی نیز به لبنان سفر کرده بود، رد کرد.

قطعنامه ۱۷۰۱ ملل متحد در اگست ۲۰۰۶ از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد برای پایان دادن به جنگ میان نیروهای حزب‌الله لبنان و اسرائیل صادر شد. براساس این قطعنامه، نیروهای حافظ صلح وظیفه دارند تا نیروهای مرزی لبنان را در حفاظت از مناطق مرزی کمک کنند.

در آغاز ماه جاری، نیروهای اسرائیل عملیاتی را برای سرکوب گروه حزب الله طرفدار ایران در جنوب لبنان راه اندازی کردند که بر اساس گزارش ها، دراین عملیات به نیروهای حافظ صلح هم شلیک شده است.

حزب الله که از حمایت لبنان برخوردار است از سوی ایالات متحدۀ امریکا یک گروه ترویستی دانسته میشود و اتحادیۀ اروپا نیز شاخۀ نظامی آن را در فهرست سیاه گنجانیده.

نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد امروز گفتند که با وجود این حملات، آنها به ماموریت خود در منطقه متعهد هستند.

رئیس جمهور بایدن با رهبران برخی از کشور های اروپایی در مورد حمایت بیشتر از اوکراین بحث می‌کند

 جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا
جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا

جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا امروز با روسای جمهور جرمنی، فرانسه و صدراعظم بریتانیا در برلین در مورد اوکراین صحبت خواهد کرد.

سفر جو بایدن، رییس جمهور امریکا به اروپا در حالی صورت می‌گیرد که روسیه در روزهای اخیر حملات روزانه خود را بر شهرها و تأسیسات اولیه اوکراین شدت بخشیده است.

امروز مقامات اوکراینی اعلام کردند که نیروهای روسی یکی از بزرگترین حملات طیاره های بدون سرنشین را که چهار و نیم ساعت ادامه داشت، انجام داده اند.

رئیس جمهور بایدن روز پنجشنبه به جرمنی رسید.

جک سالیوان، مشاور امنیت ملی امریکا گفته است که رئیس جمهور بایدن تلاش دارد تا تعهد امریکا به اوکراین را برای مدت طولانی پایدار و اساسی بسازد.

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG