لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۳۰ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۷

جهان

وزیر دفاع امریکا: ایالات متحده از اسرائیل می‌خواهد میزان حملات خود را به لبنان کاهش دهد

 لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحدۀ امریکا
لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحدۀ امریکا

لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحدۀ امریکا می گوید، امریکا می خواهد که اسرائیل بعضی از حملات خود را در بیروت و اطراف آن کاهش دهد.

آستین روز شنبه(۱۹ اکتوبر) به دنبال اجلاس هفت کشور صنعتی جهان(G7) در ایتالیا همچنین گفت، که تلفات افراد ملکی زیاد است، امریکا می خواهد، انتقال به مذاکرات را ببیند تا به افراد ملکی هر دو طرف اجازه دهد که به خانه هایشان برگردند.

هفت کشور صنعتی جهان(G7) در اعلامیه مشترک خود به ایران هشدار داده اند که حمایت اش را از گروههای نیابتی شبه نظامی خود در شرق میانه متوقف سازد.

تهران خواهان افزایش بودیجه سازمان ملل برای مهاجرین مستقر در ایران گردید

ایران از چندین ماه به این طرف روند اخراج مهاجرین افغان را شدت بخشیده است.
ایران از چندین ماه به این طرف روند اخراج مهاجرین افغان را شدت بخشیده است.

حکومت ایران میگوید، اگر سازمان ملل متحد، بودجۀ پناهجویان را افزایش ندهد، سیاست خودرا در قبال مهاجرین تغییر خواهد داد.

نادر یار احمدی رئیس ادارۀ امور مهاجرین در وزارت داخله ایران، روز شنبه(۱۹ اکتوبر) هنگام صحبت با فیلیپوگراندی کمیشنر عالی سازمان ملل در امور مهاجرین در ژینو، با ابراز این هشدار گفت که بودجۀ سازمان ملل متحد برای مهاجرین، بسیار کمتر از بودجه ای است که ایران به آن نیاز دارد.

ایران در حالی خواستار افزایش بودجۀ کمک ها برای مهاجرین از سازمان ملل متحد شده که فشارها را بر پناهجویان افغان، در قلمرو خود افزایش داده است،

ایران اخیراً کار مهاجرین افغان را در کارخانه های مواد غذایی و مراکز صحی ممنوع اعلام کرد و روز چهارشنبه، کار مهاجرین افغان در عرصه زراعت در ولایت کرمانشاه ایران نیز ممنوع شد.

براساس برخی گزارش ها، ۷۸۰ هزار مهاجر ثبت شده افغان در ایران زندگی می کنند و گفته می شود که بیش از ۲.۵ میلیون مهاجر افغان نیز در آن کشور زندگی می کنند که فاقد اسناد قانونی اقامت هستند.

وزیر خارجهٔ ترکیه: ایران در واکنش به عملکرد اسرائیل « گام های مشروع» برداشت

هاکان فیدان وزیر خارجه ترکیه
هاکان فیدان وزیر خارجه ترکیه

وزیر خارجه ترکیه می گوید حملات اسرائیل بر لبنان و غزه ایران را وادار نمود که «گام های مشروع» بردارد.

هاکان فیدان وزیر خارجه ترکیه در ملاقات با عباس عراقچی همتای ایرانی اش روز شنبه در استانبول گفت : موقف تهاجمی اسرائیل ایران را مجبور ساخت که به گفته وی گامهای مشروع بردارد.

او افزود بنیامین نتانیاهو صدر اعظم اسرائیل « به شکل متداوم جبهات نو جنگ را در منطقه بازمیکند» و تلاس دارد که ایران را به این جنگ داخل نماید .

عراقچی که روز جمعه در اجلاس کشورهای قفقاز جنوبی در استانبول اشتراک کرد، اظهار داشت بحران روز افزون در لبنان منبع نگرانی عمیق میباشد.

ایران روز اول اکتوبر در حدود ۲۰۰ راکت را بسمت اسرائیل پرتاب کرد که این کارش عکس العملی به کشته شدن رهبر حزب الله حسن نصر الله و رهبر سیاسی حماس، اسماعیل هنیه بود.

وزارت صحت در غزه ارقام تازه از تلفات جنگ میان قوای اسرائیلی و گروه حماس را منتشر کرد

ادامه جنگ در غزه منجر به تخریبات و تلفات فراوان شده است.
ادامه جنگ در غزه منجر به تخریبات و تلفات فراوان شده است.

وزارت صحت تحت کنترول حماس در غزه امروز شنبه گفت که در جنگ اسرائیل و گروه حماس فلسطینی در غزه تعداد تلفات به ۴۲ هزار و ۵۱۹ نفر رسیده است .

۳۳ نفری که در یک سلسله حملات شب گذشته کشته شده اند در این ارقام شامل نیستند.

ایالات متحده امریکا و اتحادیه اروپا گروه حماس را یک سازمان تروریستی می خوانند .

نظر به گزارش وزارت صحت غزه از آغاز جنگ در هفتم ماه اکتوبر سال ۲۰۲۳ تا حال در غزه ۹۹ هزار و ۶۳۷ نفر دیگر در این جنگ زخمی شده اند.

منابع مستقل این ارقام را رد و یا تائید نکرده اند.

تلاش ها برای انفاذ آتش بس در غزه به میانجیگری امریکا، مصر و قطر دوام دارد ، ولی این تلاش ها تا کنون به کدام نتیجه نرسیده است.

صدراعظم جرمنی امروز با رجب طیب اردغان رئیس جمهور ترکیه دیدار می‌کند

اولاف شولتز صدر اعظم جرمنی
اولاف شولتز صدر اعظم جرمنی

قرار است اولاف شولتز صدر اعظم جرمنی امروز با رجب طیب اردغان رئیس جمهور ترکیه در مورد وضعیت شرق میانه و پناهجویان صحبت کند.

شولتز بعد از ملاقات با رئیس جمهور امریکا جو بایدن، و همچنان دیدار با رهبران فرانسه و بریتانیا در برلین شام جمعه به استانبول پرواز کرد.

غرب امیدوار است که کشته شدن رهبر بلند رتبه گروه حماس یحیی سنوار از سوی اسرائیل سبب آتش بس در جنگ یک ساله غزه شود.

سنوار طراح اصلی حمله هفتم اکتوبر سال ۲۰۳ بر اسرائیل خوانده میشود ، حمله که سبب آغاز عملیات اسرائیل بر غزه شد. سنوار روز پنجشنبه در غزه کشته شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه اردغان با گروه افراطی فلسطینی حماس روابط نزدیک دارد، گروهی که امریکا و اتحادیه اروپا آن را یک گروه تروریستی می خوانند.

نیروهای اسرائیلی یک شفاخانه را در شمال غزه محاصره کرده و آن را به گلوله بستند

نیرو های اسرائيلی در غزه
نیرو های اسرائيلی در غزه

مقامات طبی غزه می گویند که قوای اسرائیلی امروز صبح یک شفاخانه اندونیزیائی را در شهر شمالی بیت لاهیا محاصره کرده و با توپها بر آن فیر کرده اند.

مروان سلطان رئیس این شفاخانه گفته که تانکهای اسرائیلی این شفاخانه را کاملا تحت محاصر قرار داده ، برق را بر ان قطع کرده و بر آن فیرهای توپخانه را انجام داده است.

از سوی دیگر وزارت صحت غزه گفته است که اسرائیل طبقات بالائی این شفاخانه را هدف قرار داده جائی که علاوه بر کارمندان طبی حدود ۴۰ بیمار و زخمی نیز در این ساختمان حضور داشتند.

اسرائیل در آغاز همین ماه عملیات نو نظامی را در شمال غزه آغاز کرد و گفت که در این عملیات گروه جنگجوی حماس را هدف قرار داده ، گروهی که امریکا و اتحادیه اروپا آن را سازمان تروریستی می خوانند .

وزیر خارجه فرانسه برای دیدار دو روزه از اوکراین وارد کیف شد

 ژان نوئل باروت وزیر خارجه فرانسه در کیف پایتخت اوکراین.
ژان نوئل باروت وزیر خارجه فرانسه در کیف پایتخت اوکراین.

ژان نوئل باروت وزیر خارجه فرانسه برای سفر دو روزه به کیف پایتخت اوکراین رسید. این سفر در یک زمانی صورت می گیرد که فرانسه تعهد حمایت پایدار را از اوکراین کرده است.

قبل از رسیدن باروت به کیف، زنگ خطر حملات طیاره های بی پیلوت روسیه بر این شهر به صدا در آمده بود. او فردا هم در کیف خواهد بود و با همتای اوکرائینی خود اندری سیبها ملاقات خواهد کرد.

وزارت خارجه فرانسه دیروز در صفحه ایکس (تویتر سابق ) نوشته که هدف سفر آقای باروت این است که نشان بدهد فرانسه به هیچ صورت از این بحران عقب نشینی نمی کند و این که اوکراین برای قاره اورپا منبع امنیت غذائی و انرژی میباشد.

ژان نویل باروت قبلا گفته بود که در مورد سرنوشت آن اطفال اوکراینی هم صحبت خواهد کرد که از سوی روسیه ربوده شده اند.

کوریای جنوبی کشور همسایه خود، کوریای شمالی را به اعزام نیرو در جنگ اوکراین متهم کرد

نیروهای نظامی کوریای شمالی
نیروهای نظامی کوریای شمالی

کوریای جنوبی ادعا کرده است که کوریای شمالی از آغاز ماه روان میلادی اعزام نیروهای ویژه به روسیه را آغاز کرده است.

این ادعا چند روز پس از آن مطرح می شود که ولودیمیر زلینسکی، رییس جمهور اوکراین پیونگ یانگ را به ارسال نیرو و اسلحه به روسیه برای حمایت از کرملین در جنگ علیه اوکراین متهم کرده بود.

اداره استخبارات ملی کوریای جنوبی (NIS) روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که فعالیت‌های اردوی کوریای شمالی را از تاریخ ۸ تا ۱۳ اکتوبر نظارت کرده و تصاویری گرفته است که نشان می‌دهد نیروهای ویژه این کشور در یک کشتی ترانسپورتی روسی به خاک روسیه انتقال داده شده اند.

این نخستین بار از سال ۱۹۹۰ است که یک کشتی روسی وارد آب های کوریای شمالی می شود و این آغاز دخالت نظامی کوریای شمالی در جنگ را تأیید می کند.

کرملین ادعای قبلی کوریای جنوبی مبنی بر اینکه پیونگ یانگ توپ و راکت های کوتاه برد به مسکو تهیه کرده است را رد کرده، اما هنوز به آخرین ادعاهای زلینسکی واکنش نشان نداده است.

اوکراین و روسیه به وساطت امارات متحده عربی ۱۹۰ اسیر جنگی را تبادله کردند

تعدادی از سربازان اوکراینی که از بند روسیه آزاد شده اند.
تعدادی از سربازان اوکراینی که از بند روسیه آزاد شده اند.

روسیه و اوکراین روز جمعه ۱۸ اکتوبر بر اساس توافقی که با کمک امارات متحده عربی تکمیل شد، ۱۹۰ اسیر جنگی را مبادله کردند.

به گزارش مرکز خبر رادیو اروپای آزاد / رادیوآزادی خبرگزاری دولتی روسیه در گزارشی به این ۱۹۰ سرباز اشاره کرده گفت است که امارات متحده عربی در این مبادله میانجیگری کرد.

وزارت دفاع روسیه در تلگرام اعلام کرد که ۹۵ سرباز روسی بازگشته در بلاروس تحت معاینات صحی هستند.

مقامات اوکراین تا هنوز دراین مورد چیزی نگفته اند.

پیش از این روسیه و اوکراین اجساد شماری از سربازانی کشته شده در جنگ را تبادله کرده بودند.

شمسیل سارالیف معاون پارلمان روسیه که رئیس گروه هماهنگی پارلمانی در عملیات نظامی است، گفت که در این تبادله اجساد ۵۰۱ سرباز به اوکراین و اجساد ۸۹ سرباز به روسیه داده شدند.
کمیته بین المللی صلیب سرخ به عنوان یک واسطه در این تبادله ها عمل می کند.

مکاتب در ایالت پنجاب پاکستان برای جلوگیری از خشونت‌ها برای دو روز تعطیل شد

دانش آموزان یکی از مکاتب پاکستان.
دانش آموزان یکی از مکاتب پاکستان.

مقامات در ایالت پنجاب پاکستان روزجمعه تمام مکاتب و پوهنتون ها را برای دو روز مسدود کردند تا از گسترش تظاهرات داشجویان در رابطه با یک قضیه تجاوز جنسی در محوطه یک مکتب ، جلوگیری کنند.

بسته شدن دروازه های مکاتب در این ایالت پر نفوس پاکستان بر ۱۸ میلیون دانشجو تاثیر می گذارد. بعد از نشر خبرهای تجاوز محتمل جنسی در محوطه یکی از مکاتب خصوصی گروپ پنجاب در شهر لاهور ، در رسانه های اجتماعی تشنج در محوطه های مکاتب بیشتر شده و در ۴ شهر تظاهرات راه انداز شدند.

در شهر گچرات ایالت پنجاب یک گارد امنیتی در برخورد بین پولیس و مظاهره کننده گان کشته شد. پولیس یک تن را به اتهام قتل دستگیر کرده است.

حکومت پاکستان و پولیس این کشور خبر وقوع حادثه تجاوز جنسی را در مکتب خصوصی در لاهور رد کرده و می گویند چنین حادثه رخ نداده . آنها تلاش دارند که در حدود ۳۰ نفر از جمله ژورنالیستان را دستگیر کنند که به گفته مقامات با نشر خبرهای غلط در رسانه های اجتماعی تظاهرات و نا آرامی را دامن زدند.

اما شاگران می گویند که تظاهرات خودرا ادامه میدهند.

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG