لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۲ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۷

ارگ: حکم اعدام محکومین بر اساس قانون اساسی توشیح خواهد شد


ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که حکم اعدام بر محکومین بر اساس قانون اساسی این کشور و کنوانسیون حقوق سیاسی و مدنی سازمان ملل توشیح خواهد شد.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور به روز پنج‌شنبه به رادیو ازادی گفت که حکومت در بررسی دوسیه‌های مخالفان مسلح که به اعدام محکوم شده‌اند، دقت و عدالت را در نظر دارد.

در حالات که جرایم سنگین یافته باشد مردود شناخته نشده‌است.
در حالات که جرایم سنگین یافته باشد مردود شناخته نشده‌است.

آقای مرتضوی می‌گوید:

"ما در چهارچوب قانون اساسی افغانستان و قانون جزایی افغاستان که اشد مجازات را در موارد جرایم سنگین مجاز دانسته عمل می‌کنیم و مهمتر از آن قانون حقوق مدنی و سیاسی سازمان ملل متحد برای ما اهمیت دارد که در آن اشد مجازات به شمول اعدام در حالات که جرایم سنگین یافته باشد مردود شناخته نشده‌است."

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که عمر ورچ، مدیر بخش رسانه‌های سازمان عفو بین‌الملل برای کشورهای آسیایی به رادیو آزادی گفته‌است که از رئیس جمهور غنی خواسته است تا حکم اعدام محکومین را توشیح نکند.

نهادهای عدلی و قضایی افغانستان در مورد اینکه چه تعداد از مجرمان و مخالفان مسلح به اعدام محکوم اند، معلومات ارایه نمی‌کنند.

اما پیش از این فضل هادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه افغانستان تعداد افراد محکوم به اعدام را بیش از ۵۰۰ تن خوانده‎است.

از سوی هم شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور می‌گوید، زندانیان که به جرم اعمال تروریستی محکوم به اعدام شده‌اند، دوسیه‌هایشان تکمیل شده اما در مورد زمان اعدام آنان چیزی نمی‌گوید.

در همین‌حال رفیع‌الله بیدار سخنگوی کمیسیون حقوق بشر افغانستان تأکید می‌ورزد، کسانیکه حقوق بشر را پامال کرده باید معاف نشوند.

ما طرفدار استقلالیت ادارات قضایی هستیم.
ما طرفدار استقلالیت ادارات قضایی هستیم.

آقای بیدار می‌گوید:

"کمیسیون حقوق بشر افغانستان همواره طرفدار این بوده که هیچ‌کس از تعقیب عدلی باید معاف نباشد ما طرفدار استقلالیت ادارات قضایی هستیم و در این موارد دقت باشد و هیچ‌گونه برخورد سیاسی اداری صورت نگیرد و جزای که تعیین می‌شود مطابق قانون باشد."

رئیس جمهور غنی پس از حمله مرگبار بالای ریاست محافظت رجال برجسته در شهر کابل، در سخنرانی‌اش در شورای ملی گفت که حکم اعدام بالای افرادی که به جرم فعالیت‌های تروریستی محکوم به اعدام شده‌اند، بدون تأخیر عملی خواهد شد.

طالبان مسلح در واکنش به این موقف رئیس جمهور، ارگان‎های عدلی و قضایی افغانستان را به حمله و همچنان اتباع خارجی و سربازان افغان را که در قید این گروه بسر می‌برند به مرگ تهدید کرده‌‎اند.

حالا دیده شود که حکومت افغانستان با توجه به نگرانی‎های سازمان عفو بین‎الملل و تهدید طالبان افراد محکوم به اعدام را چی زمانی اعدام خواهد کرد.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG