لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۴

بزرگان قومی: با پروژه توتاپ نباید برخورد سیاسی و قومی شود


ده‌ها تن از اعضای شورای‌های قومی بخش‌های جنوب غربی، جنوب شرقی و زون شرق افغانستان تاکید می‌کنند که برخورد غیر مسلکی با چگونگی عبور خط برق ۵۰۰ کیلو ولت ترکمنستان از راه افغانستان، میتواند در این کشور بحران آفرین باشد.

عبدالقدیر نیازی یکی از نمایندگان شورا‌های قومی به روز پنجشنبه در گردهمایی به همین مناسبت در کابل گفت، با نظرداشت منافع ملی و خواست شرکت‌های سروی کننده، این خط برق باید از راه سالنگ عبور داده شود.

وی گفت:

"صد‌ها تن از نمایندگان لوی کندهار، لوی ننگرهار، زون مرکزی، جنوب غربی و جنوب شرقی در پیوند به جنجال‌های اخیر نگرانی دارند. اگر دولت به خواست‌های ناروای زورمندان گوش فرا دهد، راه نفاق ملی و زور آزمایی را هموار خواهد کرد."

پیش از این سرور دانش و محمد محقق معاونان دوم رئیس جمهور و رئیس اجرائیه افغانستان گفته اند که خط برق ۵۰۰ کیلو ولت باید از ولایت‌های مرکزی عبور داده شود.

پس از آن که وزارت انرژی و آب اعلام کرد این خط برق از راه بامیان نه بلکه از راه سالنگ عبور داده خواهد شد، واکنش ولایت‌های مرکزی را برانگیخت.

پیش از این، باشندگان کابل، بامیان، دایکندی، پکتیا، خوست و هلمند در واکنش به این تصمیم نشست‌ها و راه پیمایی‌های اعتراض آمیز برپا کرده و خواهان عملی شدن این پروژه برق در ولایت بامیان و شمار دیگر هم به عبور این خط برق از راه سالنگ تاکید کرده‌اند.

راه سالنگ برای انتقال خط برق پروژه ۵۰۰ کیلو ولت برق آسیای مرکزی به دوازده ولایت افغانستان پس از آن برگزیده شد که یک کمپنی جرمنی بنام فیشنر در مقایسه به بامیان، راه سالنگ را از رهگذر اقتصادی برای عبور این خط برق سودمند گفته است.

هر چند در روزهای اخیر رئیس جمهور کمیته یی را برای حل این معضل گماشته است، اما بازهم مردم نگران اند که این پروژه بی‌سرنوشت باقی نماند.

نیک محمد یکی از نمایندگان شورای‌های قومی می‌گوید، این موضوع از راه زور نه بلکه، از راه تفاهم باید حل گردد.

وی افزود:

"نمایندگان زون‌های کشور به این فیصله کنند که اگر دانش، خلیلی، محقق و یا فعالان مدنی هستند، باید یک تفاهم داشته باشیم و به اهمیت این پروژه برق پی ببریم. ما می‌دانیم که راه سالنگ از رهگذر اقتصادی سودمند است و راه بامیان برای عبور این خط برق طولانی است."

اعضای شورای‌های قومی بخش‌های جنوب غربی، جنوب شرقی و زون شرق افغانستان
اعضای شورای‌های قومی بخش‌های جنوب غربی، جنوب شرقی و زون شرق افغانستان

با این همه، شعیب خان یکی از تحلیل گران می‌گوید زمان، فاصله راه و هزینه‌های امنیتی از علت هایی هستند که راه سالنگ را برای انتقال خط برق ۵۰۰ کیلو ولت از آسیای مرکزی اولویت داده‌است.

او می‌گوید، اگر افکار قومی، جغرافیایی و سیاسی در برابر پروژه‌های ملی ادامه یابد به زیان تمام مردم افغانستان خواهد بود.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG