لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۶

مینه پال: هیئت گماشته شده در مورد خلیل اندرابی تحقیق می‌کند


دوا خان مینه‎پال یکی از معاونان سخنگوی رئیس جمهور
دوا خان مینه‎پال یکی از معاونان سخنگوی رئیس جمهور

ریاست جمهوری افغانستان می‎گوید هیئت گماشته شده از سوی رئیس جمهور در مورد اینکه آیا خلیل اندرابی قومندان امنیه میدان وردک با طالبان مسلح همکاری داشته یا نه بررسی‎هایش را آغاز کرده‎است.

ریاست جمهوری می‎افزاید اگر ثابت گردد که خلیل اندرابی قوماندان امنیه میدان وردک با مخالفان مسلح همکاری داشته‎است، مجازات خواهد شد.

دوا خان مینه‎پال یکی از معاونان سخنگوی رئیس جمهور روز پنج‎شنبه در صحبت با رادیو آزادی با تأکید بر بررسی جدی این موضوع می‌گوید، آقای غنی هیئتی را برای بررسی این موضوع گماشته و با پایان بررسی‌های این هئیت روشن خواهد شد که این مقام امنیتی با مخالفان مسلح همکاری داشته‌است یا نه.

آقای مینه‌پال افزود:

"حکومت افغانستان به نهاد های عدلی، قضایی و امنیتی دستور داده‌است تا موضوع اتهام بر خلیل اندرابی قوماندان امنیه میدان وردک را به گونه جدی بررسی کنند. اگر ثابت شد که آقای اندرابی در انتقال طالبان دست داشته‌است مطابق با قانون جزای افغانستان مجازات خواهد شد و اگر بی‌گناه ثابت گردد، به کارش ادامه خواهد داد."

مینه‌پال: اگر ثابت شود که آقای اندرابی در انتقال طالبان دست داشته‌است، مجازات خواهد شد. - تصویر از خلیل اندرابی
مینه‌پال: اگر ثابت شود که آقای اندرابی در انتقال طالبان دست داشته‌است، مجازات خواهد شد. - تصویر از خلیل اندرابی

​همسویی و همکاری با مخالفان مسلح دولت از سوی یک مقام امنیتی محلی بار نخست نیست که مطرح می‌گردد، پیش از این رادیو آزادی در یک گزارش تحقیقی دریافته بود که شماری از مقام‌های محلی امنیتی در سقوط شماری از پوسته‌های امنیتی با طالبان مسلح همکاری کرده‌است.

از سوی دیگر عبدالرب رسول سیاف یکی از رهبران پیشین جهادی چندی پیش در یک نشستی در کابل گفته‌است که اگر در برابر ستون پنجم از سوی حکومت اقدام نشود، این افراد روزی از داخل نظام بر ضد حکومت سر بلند خواهند کرد.

ظاهراً حکومت افغانستان این موضوع را دریافته که دست‌های با طالبان از درون نظام همکاری دارند، چنان که پیش از این عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه در نشست شورای وزیران گفته‌است حلقاتی هستند که از یکسو با حکومت و از طرف دیگر با مخالفان مسلح همکاری دارند.

اما کارشناسان نظامی و سیاسی می‌گویند حکومت برای شناسایی این افراد یا کاری نتوانسته و یا هم توانایی افشای آنان را نداشته‌است.

میرزا محمد یارمند یکی از این کارشناسان می‌گوید عواقب حضور چنین افراد در نظام افغانستان خطرناک و تکان دهنده‌است.

یارمند: موضوع ستون پنجم در سطح بلند حکومت مطرح بوده‌است.
یارمند: موضوع ستون پنجم در سطح بلند حکومت مطرح بوده‌است.

آقای یارمند می‌افزاید:

"دولت باید این موضوع را به گونه جدی بررسی کند زیرا بدون تحقیقات نمی‌شود فیصله کرد. باید هویت افراد شناسایی شوند تا از داخل نظام خنجر نخورد. موضوع ستون پنجم در سطح بلند حکومت مطرح بوده‌است و اگر حکومت در برابر افرادیکه همسویی با طالبان دارند خاموش می‌ماند، به معنای تباهی و بربادی خودش است."

خلیل اندرابی قوماندان امنیه میدان وردک چهار روز پیش زمانی مورد بازجویی قرار گرفت که قاری ظاهر، مسئول استخبارات طالبان بغلان در موتر وی بازداشت شد.

با این همه، خلیل اندرابی قوماندان پولیس میدان‌ وردک در صحبت با رادیو آزادی دست داشتن در انتقال قاری ظاهر مسئول استخبارات طالبان در ولایت بغلان را را دسیسه بیش نمی‌داند.

اندرابی: دست داشتن من در انتقال قاری ظاهر مسئول استخبارات طالبان یک دسیسه‌است.
اندرابی: دست داشتن من در انتقال قاری ظاهر مسئول استخبارات طالبان یک دسیسه‌است.

آقای اندرابی می‌گوید:

"سربازی که مربوط قومندانی امنیه میدان وردک است جنایت را انجام داده‌است، مسئولانی که قضیه را پیش می‌برند، منتظر تحقیقات‌شان هستم تا خودشان رسماً اعلام کنند که این گرفتاری چگونه بوده و پای چه کسانی دخیل بوده‌است و پس از آن من با رسانه‌ها گفتگو خواهم کرد."

خلیل اندرابی در دفتر کارش حضور دارد و می‌گوید با پایان بررسی‌های نهاد های عدلی و قضایی، برای پاسخگویی به تمام پرسش‌های رسانه‌ها حاضر خواهد شد.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG