لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۹

پروژۀ جدید مدیریت همه جانبه منابع آب افغانستان آغاز می‌شود


وزارت انرژی و آب افغانستان می‌گوید، پروژه جدید مدیریت همه جانبه منابع آب افغانستان به زودی آغاز می‌شود.

این وزارت می‎گوید، پروژه جدید مدیریت همه جانبۀ منابع آب در چهار بخش مختلف کار خواهد کرد.

تبادله نظریات عملی میان کدرهای متخصص افغانستان و کشورهای آسیای میانه، ارتقای ظرفیت‌ها، افزایش همکاری با کشورهای آسیای میانه، تبادله متخصصین و محصلین و استفاده از ظرفیت‌های دیگر بخش‌های مهم این پروژه است.

بصیر عظیمی سخنگوی وزارت انرژی و آب افغانستان روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی با تأکید روی اینکه هدف از این پروژه مدیریت خوب آب در ولایات و به سطح تمام افغانستان است گفت، در چوکات این پروژه روی ارتقای ظرفیت نیز کار می‌شود و این پروژه از سوی امریکا حمایت خواهد شد.

عظیمی: می‌خواهیم که حوزه‌های دریایی در افغانستان تقویت شود.
عظیمی: می‌خواهیم که حوزه‌های دریایی در افغانستان تقویت شود.

آقای عظیمی می‌افزاید:

"هدف از مدیریت همه جانبه آب این است که ما بتوانیم مدیریت آب را در سطح ولایات و قریه‌ها داشته باشیم و نظریات مردم ساحه را داشته باشیم، ما می‌خواهیم که حوزه‌های دریایی در افغانستان تقویت شده و افراد مسلکی که در این حوزه‌ها هستند کورس‌های خاص را دیده و بتوانند که با مؤثریت خاص پلان گزاری کرده و نظارت پروژه‌ها را داشته باشند."

آقای اعظیمی افزود که این پروژۀ پنج ساله که ده و نیم میلیون دالر هزینه برمی‌دارد، از سوی اداره انکشافی امریکا یا «USAID» حمایت شده و در روزهای نزدیک آغاز می‎گردد.

این پروژۀ پنج ساله ده و نیم میلیون دالر هزینه برمی‌دارد.
این پروژۀ پنج ساله ده و نیم میلیون دالر هزینه برمی‌دارد.

این درحالیست که اخیراً قراردادهای بند برق بخش‌آباد ولایت فراه، کاسا یک هزار و تفاهمنامه مطالعاتی بند انکشافی کجکی ولایت هلمند امضا شده و بند سلما ولایت هرات به فعالیت آغاز کرد.

در عین‎حال شماری از آگاهان امور از اینکه در پروژه جدید مدیریت آب ظرفیت سازی نیز می‎شود استقبال می‎کنند.

مطیع‎الله خروتی یک‎تن از این آگاهان در این مورد به رادیو آزادی گفت:

"ما سالانه ۷۵ میلیارد متر مکعب آب داریم و از آن ۲۰ میلیارد متر مکعب آب را استفاده می‎کنیم و خوشخبتانه ۸۰ تا ۸۵ درصد آن شیرین است و مدیریت آب‎ها زمانی می‎شود، افرادیکه در این بخش‎ها کار می‎کنند ظرفیت شان بالا باشد."

آقای خروتی همچنان می‎گوید، اگر آب‎های افغانستان به گونه درست آن مدیریت شود، مشکلات اقتصادی این کشور تا حد زیاد حل خواهد شد.

پیش از این محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در مراسم افتتاح بند سلما به گونه آشکار گفته‎است که این کشور بر اساس قوانین بین‎المللی آب‎های خود را مهار کرده و زمین‎هایش را سیرآب خواهد کرد.

گزارش: تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG