لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۸

سمر: حملۀ دهمزنگ جنایت جنگیست و باید مورد پیگرد عدلی قرار گیرد


سیما سمر رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان
سیما سمر رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان حمله روز شنبه بر مظاهره کنندگان جنبش روشنایی را به شدت محکوم کرده و خواهان پیگرد عدلی و قضایی عاملین این رویداد گردیده‌است.

سیما سمر رئیس این کمیسیون روز یکشنبه در نشست خبری در کابل این رویداد را یک جنایت جنگی خوانده گفت تا هنوز سیستم عدلی و قضایی افغانستان توان مبارزه با چنین قضایا را نداشته و حکومت باید برای تأمین عدالت در این قضیه از میکانیزم‌های محکمه جزای بین‌المللی استفاده نماید.

وی گفت:

"کشتار و قتل عام مردم در حادثه دیروز به اساس ماده هشتم محکمه جزای بین‌المللی یا آی، سی، سی جرم حساب شده و باید مورد پیگرد عدلی قرار گیرد، در صورتیکه حکومت افغانستان قبلاً به محکمه جزای بین‌المللی پیوسته است می‌تواند از میکانیزم‌های بین‌المللی برای آوردن عدالت و تطبیق عدالت در این قضیه استفاده بکند."

خانم سمر همچنان تظاهرات را حق قانونی مردم عنوان کرده و تأکید کرد که کمیسیون از این حق مردم پیشتیبانی می‌کند.

تأمین امنیت شهروندان، رسیدگی به تدفین کشته شده‌گان رویداد، گوش دادن به اعتراضات مردم، رد یابی عاملین قضیه و جلوگیری از ایجاد تفرقه اندازی میان مردم بخشی دیگر از خواست‌های این کمیسیون از حکومت را تشکیل می‌دهد.

این اظهارات پس از آن بیان می‌گردد که روز شنبه حمله کننده انتحاری در میان جمع از مظاهره کنندگان جنبش روشنایی در کابل که خواستار انتقال برق ۵۰۰ کیلوولت از مسیر بامیان بودند خود را منفجر کرد.

به اساس معلومات وزارت داخله افغانستان در این رویداد ۸۰ تن از معترضان کشته و بیش از ۲۳۱ تن دیگر زخم برداشتند.

پس از وقوع این رویداد، رئیس جمهور غنی ضمن غمشریکی با خانواده‌های قربانیان تأکید کرد که انتقام خون کشته شده‌گان این رویداد را خواهد گرفت.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور روز یکشنبه در صحبت با رادیوآزادی گفت: رئیس جمهور کمیسیونی را به رهبری لوی سارنوالی ایجاد کرده تا این رویداد را به گونه جدی بررسی کرده و عاملین آنرا شناسایی نماید.

اما کارشناسان افغان بر چگونگی ایجاد این کمیسیون‌ها انتقاد کرده و تأکید می‌کنند که نتایج این گونه کمیسیون‌ها در ابهام باقی مانده‌است

ودیر صافی استاد پوهنزی حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل
ودیر صافی استاد پوهنزی حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل

ودیر صافی استاد پوهنزی حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل در مورد می‌گوید:

"این مثل همان کمیسیون هایست که حتی کندز اشغال شده بود و اینها کمیسیون تعیین کردند اشخاص بسیار سرشناس بزرگ را تعیین کردن اما تا امروز بی نتیجه مانده‌است، این کمیسیون‌ها فقط برای فرو نشاندن قهر مردم است عملا ً هیچ چیزی کرده نمی‌توانند."

در عین حال آقای صافی نیز تأکید می‌کند که حکومت در صورت ناتوانی برای رسیدگی به چنین قضایا و مجازات مجرمین از محکمه بین‌المللی "هاگ" کمک بخواهد.

از سوی دیگر کمیسیون مستقل حقوق بشر از مردم افغانستان می‌خواهد تا همبستگی شان را حفظ کرده و به کسی اجازه ندهند تا با سوء استفاده از احساسات آنان میان شان تفرقه ایجاد کرده و به اهداف شوم شان برسند.

رئیس این کمیسیون همچنان تأکید دارد که اختلافات به میان آمده میان جنبش روشنایی و حکومت باید از طریق گفتگو حل شده و راه درست برای آن جستجو گردد.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG