لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۵

میاخیل: کار روی برگشت تدریجی مهاجرین افغان از پاکستان جریان دارد


وزارت مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان می‌گوید که برای برگشت تدریجی و با عزت مهاجرین افغان از پاکستان کار ادامه دارد.

مقامات این وزارت می‌گویند که چند کمیته برای حل کردن مشکلات مهاجرین افغان در پاکستان کار می‌کند.

حفیظ احمد میاخیل مشاور مطبوعاتی این وزارت به رادیو آزادی گفت، هر چند حکومت افغانستان از بازگشت با عزت مهاجرین افغان از پاکستان استقبال می‌کند اما تلاش دارند تا با متباقی افغان‌های مهاجر در آن کشور رفتار خوب صورت گیرد.

وی می‌گوید که پاکستان نیز در این زمینه نرمش نشان داده‌است.

حفیظ احمد میاخیل مشاور مطبوعاتی وزارت عودت مهاجرین و عودت کنندگان
حفیظ احمد میاخیل مشاور مطبوعاتی وزارت عودت مهاجرین و عودت کنندگان

وی گفت:

"در مجموع تلاش‌ها برای حل مشکلات مهاجرین افغان زیاد شده، به سطح دیپلوماتیک و با راه اندازی نشست‌های جداگانه و ایجاد کمیته های فرعی. نماینده سفارت، اتشه ما و نماینده‌های پولیس نیز در یک کمیته کار می‌کنند و اکنون گزارش‌های وجود دارد که پاکستان نیز در این زمینه نرمش نشان داده‌است."

آقای میاخیل می‌گوید، شماری از مهاجرین افغان تحت نام جرگه متشکل از افغان‌های مهاجر در پاکستان به هدف دیدار با رئیس جمهور به کابل می‌آیند تا مشکلات و خواسته‌های شانرا با وی شریک کنند.

فشارها بالای مهاجرین افغان و افزایش در عودت آنان از پاکستان زمانی بیشتر شد که نظامیان افغان و پاکستانی در ماه سرطان در منطقه سرحدی تورخم باهم درگیر شدند.

پاکستان بخاطر بررسی مشکلات مهاجرین افغان به تازه گی هیئتی را به ریاست رستم شاه مومند سفیر اسبق آن کشور در کابل، گماشته است.

در کنار آن وزیر اعلی ایالت خیبرپشتونخوا و عمران خان رهبر حزب تحریک انصاف نیز با نمایندگان مهاجرین افغان در پاکستان دیدار کرده و از پولیس آن کشور خواسته است تا به آزار و اذیت مهاجرین افغان نقطه پایان گذارند.

تعدادی از مهاجرین افغان در پاکستان
تعدادی از مهاجرین افغان در پاکستان

در همین حال شماری از افغان‌های که از پاکستان تازه به این کشور برگشته اند می‌گویند که افغان‌ها دیگر نمی‌توانند در پاکستان زندگی آرام داشته باشند.

محب الله پیوند در این مورد به رادیو آزادی گفت:

"زندگی در آنجا، کاروبار و همه چیز با مشکل روبروست، افغان‌ها از طرف مردم و دولت پاکستان به تنگ آمده‌اند."

عدیل افغان مهاجریکه از پاکستان به کابل آمده می‌گوید، حکومت باید برای مهاجرین افغان شرایط بهتر زندگی را در افغانستان مساعد کند.

وی افزود:

"مهاجرین به بسیار خوشحالی به وطن شان می‌آیند و خواست شان از حکومت اینست که زمینه‌ای را فراهم کند تا در هنگام عودت به مشکل روبرو نشوند برای شان در خاک شان فرصت‌ها ایجاد شود."

بر اساس معلومات وزارت مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان، از دو ماه به این سو شمار عودت کنندگان افغان از پاکستان به کشور شان افزایش یافته و تنها در ماه اسد سال روان این رقم به هشتاد هزار تن می‌رسد.

این در حالیست که حکومت افغانستان گفته است که بدون بازگشت افغان‌ها از کشورهای بیرونی افغانستان ناتکمیل است و برای کمک و فراهم سازی سهولت‌ها برای مهاجرین افغان وزارت‌‎های سکتوری روی یک پلان جامع کار می‌کند.

نورالله شایان

XS
SM
MD
LG