لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۱

تدویر: افغانستان ‌می‌تواند به یک کشور صادر کننده برق مبدل شود


مسئولان اتحادیه شرکت‎های انرژی قابل تجدید در یک کنفرانس مشترک با دفتر جی آی زیت آلمان در مزارشریف اعلام کردند که افغانستان قادر به تولید بیش از ۱۲۲ هزار میگاوات انرژی قابل تجدید است.

کابل خان تدویر رئیس اتحادیه شرکت‎های انرژی قابل تجدید به رسانه‎ها گفت که استفاده از انرژی قابل تجدید افغانستان به بزرگترین صادر کننده برق در منطقه مبدل می‎سازد.

وی گفت:

"افغانستان با امکانات تولید انرژی که دارد، می‎تواند بالای سرمایه گذاری کند و سالانه بیش از ۱۲۲ هزار میگاوات برق تولید کند و به یک کشور صادر کننده بزرگ برق مبدل شود."

آقای تدویر می‎گوید که افغانستان می‎تواند در بخش مختلف انرژی و برق تولید کند وی گفت که این کشور قادر است تنها با استفاده از باد و کثافات شهری بیش از ۱۰۰ هزار میگاوات برق تولید کند.

تدویر: افغانستان قادر است تنها با استفاده از باد و کثافات شهری بیش از ۱۰۰ هزار میگاوات برق تولید کند.
تدویر: افغانستان قادر است تنها با استفاده از باد و کثافات شهری بیش از ۱۰۰ هزار میگاوات برق تولید کند.

به گفته کابل خان که افغانستان با استفاده از همه منابع موجود تولید انرژی می‎تواند سالانه به طور مجموعی ۱۲۲ هزار میگاوات برق تولید کند و این در حالیست که سالانه این کشور به طور کل به ۴۷۰۰ میگاوات برق ضرورت دارد.

او گفت اگر از فرصت‎های موجود استفاده شده و در بخش انرژی قابل تجدید سرمایه گذاری شود، این کشور از صادرات برق به کشورهای بیرون می‎تواند بیش از ۴۰ نیازمندی مالی خود را تامین کند.

او گفت تنها با استفاده از کثافات موجود در شهر های کابل، مزار، هرات، کندهار و جلال آباد بیش از ۲ هزار میگاوات برق تولید می‎شود.

کابل خان در مورد به تولید انرژی قابل تجدید گفت:

"در کشور ما از کثافات، آب و باد برق تولید شده می‎تواند، تمام نیازمندی افغانستان نزدیک به ۵ هزار میگاوات برق است، اما ما تنها با استفاده از کثافات پنج شهر خود ۲ هزار میگاوات برق تولید کرده می‎توانیم."

از سوی هم عبدالجمیل مصلح یکی از مسئولان وزارت انرژی و آب می‎گوید که فرصت‎ها در راستای تولید انرژی در افغانستان زیاد است، اما آنان در چند سال گذشته قادر به استفاده و تولید آن نبودند.

آقای مصلح گفت که در تلاش هستند با استفاده از امکانات انرژی قابل تجدید تولید کنند و برای مردم جامعه اشتغال زایی نمایند.

مصلح: اگر در بخش انرژی سرمایه گذاری شود، نه تنها از بیرون انرژی خرید نمی‎کنیم بل برای افرادی زیاد زمینه کار و اشتغال زایی نیز مساعد می‎شود.
مصلح: اگر در بخش انرژی سرمایه گذاری شود، نه تنها از بیرون انرژی خرید نمی‎کنیم بل برای افرادی زیاد زمینه کار و اشتغال زایی نیز مساعد می‎شود.

وی گفت:

"اگر در این بخش سرمایه گذاری شود، نه تنها از بیرون انرژی خرید نمی‎کنیم بل برای افرادی زیاد زمینه کار و اشتغال زایی نیز مساعد می‎شود."

از سوی هم ذبیح‎الله اختری رئیس بخش سکتوری بلخ می‎گوید که آنان در نظر دارند تا با استفاده از کثافات شهری در آینده نزدیک به بیش از ۴۰ درصد برق مورد ضرورت باشندگان مزارشریف را مهیا سازند.

این در حالیست که حکومت وحدت ملی اعلام کرده‎است که جهت تولید انرژی و برق در داخل کشور چندین بند برق را به زودی در نقاط مختلف کشور اعمار و به بهره برداری خواهد سپرد.

گزارش: مجیب الرحمن حبیب زی

XS
SM
MD
LG