لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۱

بهره برداری نخستین خط آهن میان چین و افغانستان و فواید آن


وزارت تجارت و صنایع افغانستان افتتاح خط آهن و حرکت اولین قطار حامل محموله تجارتی از چین به افغانستان را در بخش رفع مشکلات ترانزیتی و کاهش قیمت کالا ها در این کشور مهم می‌داند.

وزارت تجارت و صنایع افتتاح خط آهن میان افغانستان و چین و حرکت نخستین قطار حامل محموله تجارتی از طریق این راه را در جهت رشد اقتصاد و رفع مشکلات ترانزیتی مهم می‌داند.

مسافر قوقندی سخنگوی این وزارت روز شنبه به رادیو آزادی با اشاره به بهره برداری از این خط آهن گفت، این اقدام می‌تواند سهولت‌های زیادی را در عرصه واردات و صادرات میان دو کشور فراهم سازد. وی افزود که وصل افغانستان به کشورهای منطقه از طریق خطوط آهن یکی از اولویت‌های حکومت می‌باشد.

مسافر قوقندی سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان
مسافر قوقندی سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان

وی در ادامه گفت:

"یکی از اولویت‌های حکومت افغانستان این است که افغانستان را به یک کشور ترانزیتی در منطقه وصل کند که این خط آهن‌های که ساخته می‌شود مطمیناً که در نزدیکی و همگرایی منطقه بسیار مهم است و در داد و ستد افغانستان بسیار مهم است، مطمیناً خط آهن که از چین وارد افغانستان می‌شود، ترانزیت کاهش پیدا می‌کند و قیمت کالا پائین می‌آید که به نفع اقتصاد مملکت و اقتصاد مردم افغانستان می‌باشد."

خط آهن برای انتقال اجناس تجارتی چین به افغانستان و صادرات اموال و کالاهای تجارتی از افغانستان به چین، روز پنجشنبه از سوی مقامات چینی و سفیر افغانستان افتتاح و به بهره برداری سپرده شد.

نخستین قطار بار بری چین با ۸۴ کانتینر محموله تجارتی از شهر نن تونگ ایالت جیانگ سو در شرق چین حرکت کرده و پس از عبور از قزاقستان و ازبکستان وارد حیرتان می‌گردد.

جانان موسی زی سفیر افغانستان در چین
جانان موسی زی سفیر افغانستان در چین

به گفته جانان موسی زی سفیر افغانستان در چین، این پروژه تحت نام "خط آهن ترانسپورتی چین و افغان" در چوکات برنامۀ "یک کمربند، یک راه" افتتاح گردید.

مسئولان سفارت افغانستان در چین می‌گویند که این قطار دو بار در ماه اموال تجارتی را از شهر هایمن الی بندر حیرتان انتقال خواهد داد.

این خط آهن شامل برنامه‌های توسعه‌یی اقتصادی افغانستان و چین می‌باشد که به هدف ایجاد یک مسیر تجارتی جدید طرح ریزی شده‌است و این برنامه زیر نام، یک کمربند یک راه، در سال ۲۰۱۳ از سوی رئیس جمهور چین آغاز گردید.

در این حال کارشناسان افغان افتتاح خطوط راه‌های آهن و اتصال افغانستان به کشورهای منطقه را با اهمیت خوانده و از حکومت می‌خواهند در تأمین امنیت این راه توجه لازم نماید.

عبدالله واحدیار یکی از کارشناسان بخش اقتصاد در این مورد به رادیو آزادی گفت:

عبدالله واحدیار
عبدالله واحدیار

"موضوع مهم و حیاتی به حکومت افغانستان این است که امنیت راه‌ها به صورت درست گرفته شود، دوم امنیت تجار است کسانیکه تجارت می‌کنند از طریق این راه سرمایه های شان هدر نشده و محفوظ باشد، این دو اقدام مهم برای حکومت افغانستان است بخاطریکه این چالش را تا حال حکومت افغانستان در برابر تجارت مهار نتوانسته است."

آغاز حرکت اولین کاروان تجارتی از طریق راه آهن از چین به افغانستان در حالی صورت می‌گیرد که تجار افغان همواره در بخش ترانزیت و تجارت از طریق راه پاکستان و ایران شکایت کرده و خواهان راه حل آن از سوی حکومت گردیدند.

وزارت تجارت و صنایع افغانستان می‌گوید، حکومت برای رفع مشکلات ترانزیتی و وصل افغانستان به کشورهای منطقه روی برنامه‌یی کار می‌کند که افغانستان را به تاجکستان، ایران و چین از طریق یک خط آهن دیگر وصل کند.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG