لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۵

فیصل: رهبران حکومت در نشست سوم روی چهار مورد به توافق رسیدند


ریاست اجرائیه افغانستان می‎گوید که رهبران حکومت وحدت ملی در نشست سوم‌شان روی برخی موارد به توافق رسیده‎اند.

این ریاست می‎گوید در سومین نشست که به هدف رفع اختلافات میان رئیس جمهور و رئیس اجرائیه صورت گرفت رهبران روی چگونگی کار در حکومت وحدت ملی به برخی از توافقات دست یافته‌اند.

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت که محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله عصر روز گذشته روی چهار مورد به توافق رسیدند که در جریان همین هفته اقدامات عملی در مورد آن آغاز می‎گردد.

آقای فیصل افزود که انتظار می‎رود در هفته جاری در این چهار مورد اقدامات عملی آغاز شود که از جمله تعدیل قانون اساسی، اصلاح نظام انتخاباتی، توزیع تذکره‎های الکترونیکی و معرفی اعضای کمیسیون نظارت بر تطبیق توافقنامه سیاسی حکومت وحدت ملی می‌باشند.​

فیصل: پلان این شد که در جریان هفته جاری گام‎های عملی در این خصوص بر داشته شده و نتایج بحث‎ها و اقدامات گرفته شود.
فیصل: پلان این شد که در جریان هفته جاری گام‎های عملی در این خصوص بر داشته شده و نتایج بحث‎ها و اقدامات گرفته شود.

​وی افزود:

"رئیس جمهور و رئیس اجرائیه دیروز باهم دیدار کردند این‎ها در این دیدار در مورد روند توزیع تذکره‎های الکترونیکی، ایجاد کمیسیون خاص برای تعدیل قانون اساسی، معرفی اعضای کمیسیون نظارت بر تطبیق توافقنامه سیاسی حکومت وحدت ملی و همچنان روی اصلاحات انتخاباتی بحث کردند، در پهلوی این بحث‎ها روی چهار مورد توافق شد، پلان این شد که در جریان هفته جاری گام‎های عملی در این خصوص برداشته شده و نتایج بحث‎ها و اقدامات گرفته شود."

نزدیک به بیست روز پیش زمانیکه اختلافات میان رئیس جمهور و رئیس اجرائیه مطبوعاتی شد همزمان با آن تلاش‎های هم برای حل آن آغاز گردید.

پیش از این هر دو رهبر در نشست‎های اول و دوم نظریات و خواست‎های شان را با یک دیگر شریک ساخته بودند اما از پیشرفت‎ها در خصوص اقدامات عملی چیزی گفته نشده‌بود.

زلاند: مسایلی که از سوی داکترصاحب عبدالله به ارتباط اختلافات با داکتر صاحب غنی ذکر شده بود عمیقتر از اینست که ما بتوانیم این مسایل را به یک دیدار و دو دیدار حل کنیم.
زلاند: مسایلی که از سوی داکترصاحب عبدالله به ارتباط اختلافات با داکتر صاحب غنی ذکر شده بود عمیقتر از اینست که ما بتوانیم این مسایل را به یک دیدار و دو دیدار حل کنیم.

اما فیض محمد زلاند کارشناس سیاسی افغان اختلافات موجود میان رهبران را حل ناشدنی خوانده و می‎گوید که میان دو رهبر بازی سیاسی جریان دارد.

وی افزود:

"شرایط را که داکتر صاحب عبدالله وضع نموده شرایط است که سال‌ها برای رسیده‌گی به آن‌ها نیاز است. در جریان دو سال گذشته آنان نتوانستند تا کمیسیون اصلاحات انتخاباتی را ایجاد نمایند، اصلاحات خو به جایش که حتی نتوانستند تنها کمیسیون را ایجاد نمایند. حالا چطور در جریان ۲ هفته بالای تمام مشکلات فایق خواهند آمد و این چال/ تکتیک سیاسی است که هر دو رهبر بخاطر کنفرانس بروکسل و جامعه جهانی به نمایش گذاشته‌اند​."

از سوی هم برخی دیگر از کارشناسان افغان با توجه به حاکم بودن وضعیت در کشور رهبران حکومت وحدت ملی را متهم می‎کنند که پس از ایجاد مشکلات می‎خواهند با این گونه اظهارات‌شان خاک را به چشم مردم بزنند.

میر سردار زدران یکی از این کارشناسان می‎گوید که این تعهدات در زمان اندک عملی شدنی نیست، برای اینکه آنان تصویر واقعی را از جامعه جهانی و مردم پنهان سازند، این گونه اظهارات را مطرح می‎کنند.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG