لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۸

ترمپ: امنیت برخی شهرهای امریکا نسبت به افغانستان خرابتر است


نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری امریکا می‎گوید، امنیت برخی شهرهای امریکا نسبت به افغانستان خرابتر است.

دونالد ترمپ این نگرانی را هنگام کمپاین انتخاباتی‌اش در ایالات کارولینای شمالی ابراز نموده‎است.

ترمپ که با اظهارات حیران کننده‌اش مشهور شده‎است این بار امنیت برخی شهرهای امریکا را نسبت به افغانستان خرابتر خوانده‎است.

ترمپ در جریان کمپاین انتخاباتی‌اش در ایالات کارولینای شمالی گفت، در برخی شهرها به اندازه نگرانی وجود دارد که ممکن است، هنگام قدم زدن در سرک‎ها هم افراد کشته شوند.

ترمپ: صادقانه بگویم جاهای مانند افغانستان نسبت به شهرهای ما مصون‌تر است.
ترمپ: صادقانه بگویم جاهای مانند افغانستان نسبت به شهرهای ما مصون‌تر است.

​این اظهارات از طریق برخی شبکه‎های تلویزیونی امریکا هم نشر شده‎است که می‌گوید:

"شما شهرهای داخلی ما را ببینید، درس وجود ندارد، کار نیست، اگر در سرک‎ها قدم بزنی کشته می‎شوی، وضعیت خیلی خراب است. صادقانه بگویم جاهای مانند افغانستان نسبت به شهرهای ما مصون‌تر است."

این نامزد حزب جمهوری‎خواه قبلاً نیز بالای پالیسی‎های مهاجرت و امنیت ملی امریکا انتقاد کرده گفته‌بود، اگر وی برنده شود همه چیز را تغییر خواهد داد.

این اظهارات ترمپ در حالی صورت می‎گیرد که روز یک‎شنبه پس از انفجار در نیویارک و بعد هم در نیو جرسی، پولیس یک امریکایی افغانی‌الاصل را دستگیر کرد.

احمد خان رحمی امریکایی افغانی‌الاصل
احمد خان رحمی امریکایی افغانی‌الاصل

امنیت افغانستان از برخی شهرهای امریکا در حالی بهتر خوانده می‎شود که صرف در سال جاری میلادی ۱۶۰۰ فرد ملکی در این کشور کشته و ۳۵۰۰ تن دیگر مجروح شده‎اند.

سؤال در اینجاست که اگر دونالد ترمپ نامزد حزب جمهوری‎خواه در انتخابات امریکا برنده شود، آیا بالای پالیسی‎های این کشور در مورد افغانستان تأثیر خواهد کرد؟

روح‌الله امین رئیس مرکز مطالعات ستراتیژیک امریکا در افغانستان می‎گوید، ترمپ یک شخص بوده و اگر رئیس جمهور هم شود، سیستم تصمیم خواهد گرفت.

روح‌الله امین این گونه اظهارات دونالد ترمپ را یک مسئله تازه ندانسته گفته‎است، آقای ترمپ در گذشته نیز اظهارات حیران کننده داشته‎است.

XS
SM
MD
LG