لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۳

شورای ولایتی کندز: طالبان در حومه‌‌‌های شهر حضور فعال دارند


شماری از اعضای شورای ولایتی کندز از وضعیت کنونی امنیتی این ولایت راضی نیستند. آنان می‌گویند ‌که هنوز هم طالبان مسلح در اطراف شهر کندز و هم‌چنان در هر دو طرف شاهراه‌های این ولایت حضور فعال دارند.

امرالدین ولی عضوی شورای ولایتی کندز در این مورد در صحبت با رادیو آزادی چنین گفت:

امرالدین ولی عضوی شورای ولایتی کندز
امرالدین ولی عضوی شورای ولایتی کندز

"چهار دروازه شهر و مرکز شهر تائید می‌کنیم که کاملاً در کنترول نیروهای دولتی است، اما در اطراف شهر و در دو طرف مسیر شاهراه طالبان حضور دارند و گشت و گذار دارند هر لحظه تهدید متوجه مردم و شهر کندز است."

از سوی هم غلام ربانی ربانی یک ‌تن دیگر از اعضای شورای ولایتی کندز می‌گوید، تا زمانیکه ساحۀ گل تپه مربوط مرکز کندز، ولسوالی چهاردره، منطقه‌ آقتاش ولسوالی خان آباد و ولسوالی دشت ارچی که از مراکز مهم طالبان مسلح شمرده می‌شوند پاکسازی نشوند، ثبات در این ولایت تأمین نخواهد شد.

غلام ربانی ربانی عضو شورای ولایتی کندز
غلام ربانی ربانی عضو شورای ولایتی کندز

آقای ربانی در ادامه چنین گفت:

"خواهش جدی ما از حکومتداران ما این است که به عملیات تصفیوی و باز پس‌گیری مناطق از دست رفته سرعت ببخشند و هم‌چنان تشکری می‌کنم از نیروهای دفاعی و امنیتی کشور خود در بازپس‌گیری ساحات از دست رفته زحمات زیادی را متقبل شده‌اند."

اعضای شورای ولایتی کندز از زحمات و فداکاری‌های نیروهای مشترک افغان در راستای تأمین امنیت و باز پس‌گیری برخی ساحات کندز از نزد طالبان مسلح ابراز قدردانی می‌کنند.

در همین حال شماری از باشندگان کندز نیز حکومت مرکزی را مورد انتقاد قرار داده می‌گویند که حکومت وحدت ملی در خصوص راندن هراس افگنان و تأمین امنیت این ولایت توجه جدی و اراده قاطع ندارد.

دو تن از باشندگان این ولایت در مورد وضعیت امنیتی کندز چنین گفتند:

"سیف الدین استم، حکومت مرکزی اصلاً در خصوص مسئله امنیت کندز هیچ‌گونه توجه جدی نداشته و این بی‌توجهی عواقب بسیار دشوار و ناگواری خواهد داشت."

"شفیق نسیمی استم، اگر حکومت مرکزی در قسمت بیرون راندن طالبان مسلح از خاک کندز اقدامات جدی و عملی نکند وضعیت قسمی‌خواهد شده که طالبان برخی ساحات این ولایت را تصرف خواهند کرد."

از سوی دیگر مسئولان محلی کندز می‌گویند که هم اکنون عملیات تحت نام تندر ۱۶ به هدف پاکسازی ولسوالی دشتِ ارچی و سایر ساحات کندز در این ولایت راه اندازی شده‌است.

برید جنرال سید قربان موسوی رئیس ارکان فرقه ۲۰ پامیر
برید جنرال سید قربان موسوی رئیس ارکان فرقه ۲۰ پامیر

برید جنرال سید قربان موسوی رئیس ارکان فرقه ۲۰ پامیر در این خصوص به رادیوآزادی چنین گفت:

"عملیات مشترک که بتاریخ ۲۹ ماهِ سُنبله در ولسوالی دشت ارچی شروع گردیده تا هنوز ده‌ها تنِ از طالبان مسلح کشته، ده‌ها تنِ‌شان زخمی شده و هم‌چنان ده‌ها تنِ‌شان از سوی نیروهای مشترک دولتی اسیر شده‌اند و این عملیات الی پاکسازی کامل ولسوالی دشت ارچی کندز ادامه خواهد داشت."

هر چند شهر کندز ظاهراً آرام است، اما باشندگان کندز می‌گویند که در عالم بی اعتمادی بسر می‌برند.

آنها می‌گویند عدم عملی شدن وعده‌های حکومت میان مردم و حکومت فاصله ایجاد کرده بناءً حکومت مرکزی باید برای کسب اعتماد مردم و بازسازی فاصله‌ای بوجود آمده راه‎های مناسب را جستجو کند در غیر آن فاصله‌ میان دولت و مردم از این هم بیش‌تر خواهد شد.

اجمل آرین، کندز

XS
SM
MD
LG