لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۰

اجلاس چهارنبۀ مهاجرین در ژنیو برگزار می‌شود


امروز در ژنیو اجلاس چهار جانبه میان افغانستان، پاکستان، ایران و کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور مهاجرین برگزار می‎شود.

معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان جاوید فیصل می‎گوید که در این اجلاس بیشتر روی مشکلات مهاجرین افغان در پاکستان و ایران بحث می‎شود.

این در حالیست که هم اکنون کشورهای اتحادیه اروپا هم برای برگرداندن یک تعداد مهاجرین افغان به وطنشان اقدام کرده‎اند.

سرنوشت مهاجرین افغان یک بار دیگر در اجلاس چهار جانبه که امروزدر مقر این سازمان در شهر ژنیو سویس برگذار می‎شود، مورد بحث قرار خواهد گرفت.

فیصل: مشخصاً مسایلی که قرار است مطرح شود، مسایلی مربوط به مهاجرینی که در ایران و پاکستان هستند.
فیصل: مشخصاً مسایلی که قرار است مطرح شود، مسایلی مربوط به مهاجرینی که در ایران و پاکستان هستند.

فیصل در این مورد شب گذشته به رادیو آزادی گفت:

"مشخصاً مسایلی که قرار است مطرح شود، مسایلی مربوط به مهاجرینی که در ایران و پاکستان هستند، برگشت آن‎ها به افغانستان، و وضیعت فعلی شان در پاکستان و ایران است."

اما ده‎ها هزار مهاجر افغان امروز به کشورهای اروپایی هم پناه آورده‎اند که سرنوشت نا معلوم دارند.

به نوشته خبرگزاری اسوشیتد پرس یک گروه بزرگ افغان‎ها که راه‎های دشوار را طی کرده و با مصارف زیاد خودرا به کشورهای بالکان رسانده‎اند می‎خواهند به ممالک اتحادیه اروپا بروند غافل از آنکه شاید بعد از این همه سفر پر ماجرا دوباره به وطن برگردانده شوند.

هزاران نفر از این مهاجرین هم اکنون در بلگراد مرکز سربیا می‎باشند که امیدوار اند در کشورهای اتحادیه اروپا زندگی را شروع کنند و آن‎ها از موافقتی که بین حکومت افغانستان و اتحادیه اروپا در مورد برگشت مهاجرین ترتیب شده‎است شکایت دارند، آن‎ها می‎گویند اگر آن‎ها به افغانستان برگردانده شوند، قلب آن‎ها می‎شکند.

فیصل: رئیس اجرائیه افغانستان گفته است که روند برگشت مهاجرین باید اجباری نباشد.
فیصل: رئیس اجرائیه افغانستان گفته است که روند برگشت مهاجرین باید اجباری نباشد.

ولی آقای فیصل می‎گوید که رئیس اجرائیه افغانستان در اجلاس دو روز قبل با مقامات اروپایی در این مورد صحبت کرده و به آن‎ها گفته است که روند برگشت مهاجرین باید اجباری نباشد.

فیصل اظهار داشت که موضوع برگشت مهاجرین افغان به وطنشان یک تصمیم آنی و عجولانه نیست:

" مهاجرینی که در اروپا هستند به این‎ها باید گفت که حکومت افغانستان تقریباً یک سال یک و نیم سال با اتحادیه اروپا مذاکرات کرده و در این‎مورد بحث شده و این یک تصمیم عجولانه و یک طرفه نیست."

آقای فیصل افزود که حکومت افغانستان از اتحادیه اروپا خواسته است که دوسیه‎های هر مهاجر انفرادی بررسی شود و برگشت مهاجرین باید طی مراحل باشد و بعد از آن‎که مراحل قانونی طبق قوانین هر کشور تکمیل شد و در مورد ارسال مهاجرین تصمیم گرفته شد، در آنصورت به گفته آقای فیصل حکومت افغانستان آماده‎گی لازم را می‎گیرد و این مسئولیت حکومت افغانستان است که برای هریک تبعه خود زمینه و شرایط زندگی را فراهم بسازد. او اظهار داشت که این برگشت هم باید تدریجی باشد و جزایی نباشد.

این در حالیست که بر اساس گزارش‌ها مهاجرین افغان مقیم پاکستان بارها از سوی نظامیان پاکستانی اذیت می‌شوند.

XS
SM
MD
LG