لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۱

هشدار مقامات پاکستانی به هیئت اعزامی طالبان از قطر


دو مقام ارشد طالبان می‌گویند، مقامات پاکستانی در دیدار با هیئت سه نفری دفتر قطر، هشدار جدی را صادر نموده‌است که ظاهراً نمایانگر خشم پاکستان بخاطر دور ماندن آن کشور از مذاکرات مخفی طالبان با حکومت افغانستان است.

این دو مقام طالبان گفته‌اند، حکومت پاکستان به طالبان هشدار داده‌است که اگر در جریان مذاکرات با حکومت افغانستان با اسلام‌آباد مشوره نکنند، تمام رهبران ارشد طالبان و خانواده‌های ‌شان وادار به ترک پاکستان خواهند شد.

این دو مقام طالبان گفته‌اند، این هشدار پاکستان هفته گذشته به یک هیئت سه نفری اعزامی طالبان از قطر به پاکستان، داده شده‌بود.

دو مقام طالبان به شرط آنکه نام‌‌های ‌شان افشا نشود به آژانس خبری اسوشیتد پرس معلومات داده‌اند، زیرا اجازۀ صحبت در این مورد را ندارند.

حکومت پاکستان دیروز از تبصره در این مورد خودداری کرد و اتهامات مبنی بر اینکه گویا طالبان در آنجا پناهگاه دارند را رد می‌کند.

سرتاج عزیز مشاور امور بین‌المللی صدراعظم پاکستان
سرتاج عزیز مشاور امور بین‌المللی صدراعظم پاکستان

سرتاج عزیز مشاور امور بین‌المللی صدراعظم پاکستان گفته‌است:

"ما با طالبان از طریق رسانه‌ها صحبت نمی‌کنیم."

سه عضو هیئت اعزامی طالبان به پاکستان عبارتند از ملا عبدالسلام حنفی و ملا جان محمد که هر دو وزرای رژیم طالبان بودند و مولوی شهاب‌الدین دلاور که سفیر رژیم طالبان در عربستان سعودی و پاکستان بود.

آن‌ها هفته گذشته از قطر وارد پاکستان شدند و به نظر می‌رسد هدف آن‌ها آرام ساختن خشم پاکستان بعد از شنیدن خبر مذاکرات مخفی بین طالبان و حکومت افغانستان در ماه سپتمبر و اکتوبر بوده‌است.

این سه تن حال در کویته اند تا اعضای دیگر این گروه را در مورد موضوعات مورد بحث‌شان با مقامات پاکستانی، واقف سازند.

شماری زیاد از رهبران طالبان که در پاکستان زنده‌گی می‌کنند خانوداه‌های شان را نیز با خود دارند و اطفال‌شان به مکاتب پاکستانی می‌روند.

چندین تن آن‌ها در پاکستان جایداد و تجارت‌ دارند و همچنان روابط بعضی از آن‌ها با پاکستان به سی سال پیش بر می‌گردد.

دفتر سیاسی طالبان در قطر
دفتر سیاسی طالبان در قطر

بر اساس گزارش‌ها در حالیکه پاکستان خدمات صحی را به زخمی‌های طالبان ارائه می‌کند و شماری زیاد از رهبران طالبان را در خاک خود پناه داده‌است، روابط میان دو طرف اغلباً پُر تنش و مملو از بی‌اعتمادی بوده‌است.

بر اساس گزارش آژانس خبری اسوشیتد پرس، در یکی از پیغام‌های گروهی چندین مقام طالبان در وتز اپ (Whatsapp) یک مقام طالبان اخیراً پاکستان را متهم کرد که امریکا را در کشتن ملا اختر محمد منصور در حملۀ طیاره بی‌پیلوت در ماه می در بلوچستان کمک کرده‌بود.

چندین مقام ارشد طالبان یا به دلیل عدم قبول خواست‌های پاکستان در رابطه با مذاکرات صلح یا به سبب صحبت با حکومت افغانستان در پاکستان زندانی اند.

دو مقام طالبان به اسوشیتد پرس گفته‌اند، هیئت سه نفری قطر در جریان ملاقات با مقامات پاکستانی خواهان معلومات در مورد زندانیان‌شان شده‌بودند.

در جمله این زندانیان، یکی هم ملا احمدالله نانی است که در دوران رهبری ملا منصور رئیس استخبارات طالبان بود و در آغاز این ماه به سبب آن دستگیر شد که از شرکت در مذاکرات چهار جانبه خودداری کرده‌بود.

XS
SM
MD
LG