لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۱

خبرنگاران بدون سرحد: آزادی بیان در افغانستان به خطر روبروست


پس از نگرانی‌های اخیر نهاد‌های حمایت و مصونیت خبرنگاران و رسانه‌ها در افغانستان، سازمان خبرنگاران بدون سرحد می‌گوید، خشونت علیه خبرنگاران آزادی بیان را در این کشور با خطر روبرو ساخته است.

سازمان خبرنگاران بدون سرحد جهت ارزیابی و جمع آوری پیشنهادات در رابطه به مشکلات موجود سر راه خبرنگاران و رسانه‌ها روز دوشنبه نشستی را در کابل برگزار کرد تا روی اجراآت ممکن بخاطر مبارزه با این خشونت‌ها بحث گردد.

خبرنگاران بدون سرحد: آزادی بیان در افغانستان به خطر روبروست
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:25 0:00

محمد رضا معینی نماینده این سازمان برای افغانستان و ایران در این نشست گفت، یک کمپاین باید بخاطر مصونیت خبرنگاران آغاز گردد و به شمول مخالفین مسلح به تمام مردم گفته شود که خبرنگاران مردمان بی‌طرف هستند.

وی افزود:

" آزادی اطلاع رسانی دستاورد بزرگ برای مردم افغانستان پس از سرنگونی طالبان امروز در خطر است. سازمان خبرنگاران بدون سرحد به این عنوان پیشنهاد می‌کند و از دولت افغانستان و جامعه مدنی خواهان اینست که کمپاین برای نهادن پیش شرط برای هر گونه مذاکره با طالبان گذاشته شود و به پیش رود."

به اساس معلومات نی یا اداره حمایت رسانه‌های آزاد در افغانستان در مقایسه با سال‌های گذشته خشونت علیه خبرنگاران در سال روان بیشتر می‌باشد.
به اساس معلومات نی یا اداره حمایت رسانه‌های آزاد در افغانستان در مقایسه با سال‌های گذشته خشونت علیه خبرنگاران در سال روان بیشتر می‌باشد.

آقای معینی می‌گوید، با آنکه حکومت افغانستان از یک سال بدینسو بخاطر مصونیت خبرنگاران برخی کارهای قانونی را آغاز کرده، اما باید این کار‌ها تکمیل گردد.

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌گردد که بر اساس معلومات نی یا اداره حمایت از رسانه‌های آزاد در افغانستان در مقایسه با سال‌های گذشته خشونت علیه خبرنگاران در سال روان بیشتر می‌باشد.

صدیق الله توحیدی مسئول این اداره روز دوشنبه به خبرنگاران گفت، در سال روان میلادی ۳۷۷ قضیه خشونت علیه خبرنگاران در این اداره ثبت گردیده‌است.

از سوی هم حکومت افغانستان می‌گوید، همواره روی قوانین مختلف مصونیت خبرنگاران و رسانه‌ها کار شده‌است اما با آنهم گراف این مشکل بلند است.

در این کنفرانس پیام معاون دوم رئیس جمهور نیز به خوانش گرفته شد که در آن گفته شده کمیته‌ها در ۳۴ ولایت کشور بخاطر ارزیابی و بررسی مشکلات خبرنگاران ایجاد گردیده‌است.

در این پیام روی عملی شدن قانون دسترسی به اطلاعات نیز تأکید شده و گفته شده است که قضایای خشونت علیه خبرنگاران باید به گونه جدی بررسی گردد.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور می‌گوید، دولت و رسانه‌ها برخی مشکلات مشترک دارند اما حکومت افغانستان در این مورد متعهد به اجراآت قانونی است.

مرتضوی: جنگ تأثیرات خود را بالای تمام مردم افغانستان گذاشته از جمله خبرنگاران و رسانه‌ها.
مرتضوی: جنگ تأثیرات خود را بالای تمام مردم افغانستان گذاشته از جمله خبرنگاران و رسانه‌ها.

وی گفت:

"جنگ تأثیرات خود را بالای تمام مردم افغانستان از جمله خبرنگاران و رسانه‌ها گذاشته بنابرین خبرنگاران محترم و تمام کسانیکه در حوزه امنیت رسانه ها بحث می‌کنند و گاهی انتقاد را متوجه حکومت می‌کنند به این وضعیت خاص حکومت توجه کنند."

بر اساس معلومات ارائه شده از سوی نی یا اداره حمایت از رسانه‌های آزاد در افغانستان بیشتر خشونت علیه خبرنگاران از سوی مقامات حکومتی، زورمندان و مخالفین مسلح صورت گرفته است.

آقای مرتضوی در این مورد می‎گوید، بر اساس پلان جدید برای پولیس ملی اصول برخورد با خبرنگاران آموزش داده می‌شود.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG