لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۷

ملل متحد: اظهارات اخیر رهبر طالبان ناامید کننده است


بیرق سازمان ملل متحد
بیرق سازمان ملل متحد

سازمان ملل متحد اظهارات اخیر ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان مبنی بر تطبیق مجازات "سنگسار و شلاق بر زنان" را بسیار ناامید کننده خوانده است.

فرهان حق، معاون سخنگوی سرمنشی این سازمان، روز دوشنبه در یک نشست خبری با خبرنگاران این اظهارات را ناراحت کننده خواند و افزود، آن‌ها به تلاش‌های شان برای تساوی حقوق زنان در افغانستان ادامه می‌دهند:
"این بسیار ناامید کننده است و قسمی‌که به شما معلوم است، ما همواره نگرانی خود را در بارۀ رفتار نادرست طالبان با زنان تحت فرمان‌های محدود کنندۀ آنها بر زنان بیان کردیم و خواستار لغو این فرمان‌ها شدیم. ما به فشارهای خود ادامه می‌دهیم و همچنان برای تامین حقوق برابر زنان در افغانستان و دیگر کشورها تلاش خواهیم کرد."

رادیو تلویزیون ملی تحت کنترل طالبان و برخی از مقام‌های حکومت طالبان به روز یک‌شنبه صدای منسوب به ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان را در صفحات ایکس (توییتر سابق) خود پخش کردند که گفته بود: "زنان در محضر عام با سنگسار و شلاق مجازات خواهند شد."

اگرچه تاریخ و مکان دقیق ضبط این نوار صوتی مشخص نیست، اما وی این اظهارات را خطاب به غرب بیان کرده و خود را ناجی انسانیت خوانده بود.

وی همچنین در این نوار صوتی بر مقابله و ادامۀ جنگ با غرب هشدار داده بود.

اما رادیو تلویزیون ملی تحت کنترل طالبان و برخی از مقام‌های حکومت طالبان دوباره این صدا را از صفحات ایکس (توییتر سابق) خود حذف کردند.

این اظهارات ملاهبت‌الله واکنش بسیاری از مردم و نهادهای حقوق بشری را در داخل و خارج از افغانستان برانگیخته است.

نهادهای مختلف حامی حقوق بشر و فعالان حقوق زنان این پیام ملا هبت‌الله را زنگ خطری برای عدم تأمین حقوق بشر به ویژه حقوق دختران و زنان در افغانستان خوانده اند.

آنتونیو گوترش، سرمنشی سازمان ملل متحد، در گزارشش که در ماه فبروری منتشر شد، مجازات صحرایی توسط حکومت طالبان را سرپیچی از قوانین حقوق بشر خواند بود.

اما با این همه، پس از روی کار آمدن حکومت طالبان، آنها تاکنون سه مورد قصاص در محضر عام را عملی کردند که در نتیجه آن در آن چهار نفر اعدام شده اند.

این در حالی است که نهادهای مختلف حقوق بشری اعدام در محضر عام توسط حکومت طالبان در افغانستان را اهانت به بشریت خواندند.

این نهادها همچنین گفته اند که در اجرای احکام اعدام در افغانستان قوانین بین‌المللی نقض شده است.

XS
SM
MD
LG