لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۴

آنتونیو گوترش: طالبان با صدرو ۵۰ فرمان حقوق زنان و دختران را نقض کرده اند


آنتونیو گوترش، سرمنشی سازمان ملل متحد
آنتونیو گوترش، سرمنشی سازمان ملل متحد

آنتونیو گوترش، سرمنشی سازمان ملل متحد بار دیگر از وضعیت زنان در برخی کشورهای جهان از جمله افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

گوترش که روز دوشنبه در شصت و هشتمین نشست کمیسیون وضعیت زنان سخنرانی می‌کرد، گفت که طالبان بیش از ۵۰ فرمان صادر کرده اند که با تطبیق آن حقوق دختران و زنان حذف شده است:
"درگیری‌ها و بحران‌ها در سراسر جهان در حال افزایش است که تأثیر مخربی بر دختران و زنان دارد. در افغانستان، طالبان بیش از ۵۰ فرمان صادر کرده است که حقوق زنان و دختران را زیر پا کرده است."

سرمنشی سازمان ملل متحد همچنین بر ضرورت فوری دفاع از حقوق زنان در جهان در اسرع وقت تأکید کرد.

سیما باهوس، رئیس اجرایی بخش زنان سازمان ملل متحد
سیما باهوس، رئیس اجرایی بخش زنان سازمان ملل متحد

در همین حال سیما باهوس، رئیس اجرایی بخش زنان این سازمان در سخنرانی افتتاحیۀ شصت و هشتمین نشست کمیسیون وضعیت زنان سازمان ملل متحد گفت که در افغانستان، سودان، میانمار و برخی کشورهای دیگر دختران و زنان بهای جنگی را می‌پردازند که اصلاً آنها آن را آغاز نکرده اند.

او همچنین خشونت مبتنی بر جنسیت و هر گونه خشونت علیه دختران و زنان را در تمام درگیری‌ها محکوم کرد.

از سوی دیگر دُروتی استرادا تانک، رئیس کاری گروه تبعیض علیه زنان و دختران سازمان ملل متحد می‌گوید که در افغانستان دختران و زنان از تمام جنبه‌های زندگی حذف شدند.

وی که در شصت و هشتمین نشست کمیسیون سازمان ملل متحد در بارۀ وضعیت زنان سخنرانی می‌کرد گفت:
"اجازه دهید توجه شما را به قضیۀ افغانستان جلب کنم، جایی که دختران و زنان تحت یک رژیم وحشیانه و آپارتاید جنسیتی زندگی می‌کنند. شرایط کنونی فقر شدید را بیشتر کرده است. در افغانستان و برخی کشورهای دیگر، دختران و زنان از زندگی عمومی حذف می‌شوند. حق تحصیل، کار، صحت، دسترسی به عدالت، سفر و لباس آنها به صورت جدی محدود شده است."

رئیس کاری گروه تبعیض علیه زنان و دختران سازمان ملل متحد به ممنوعیت تحصیل دختران اشاره کرد و افزود، ممنوعیت تحصیل دختران به گونۀ جدی فرصت‌های زندگی آنها را برای آینده کاهش می‌دهد و برای کسانی که در حال حاضر در فقر بسر می‌برند، شاید این دورهء نامناسب برای آنها پایانی نداشته باشد.

حکومت طالبان هنوز به اظهارات بین‌المللی در مورد وضعیت دختران و زنان افغان در نشستی که در سازمان ملل در مورد وضعیت زنان برگزار شده بود، واکنش نشان نداده است، اما خالد حنفی، سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان روز دوشنبه در نشستی در میدان وردک گفته است که حقوق زنان در افغانستان محفوظ است و در این مورد نگرانی کشورهای غربی بی‌اساس است.

این در حالی است که نمایندۀ ویژه ایالات متحده آمریکا در امور حقوق بشر، دختران و زنان افغان از بحث در بارۀ دختران و زنان افغان در شصت و هشتمین نشست وضعیت زنان استقبال کرده است.

رینا امیری در صفحۀ ایکس (توییتر سابق) خود نوشته است، مشکلات پیچیده در افغانستان باید بر اساس اصول و مهارت‌هایی که توسط دختران و زنان افغان رهبری می‌شود، حل شود.

قابل یادآوری است که شصت و هشتمین نشست کمیسیون وضعیت زنان در سازمان ملل متحد از روز دوشنبه آغاز شده و قرار است تا ده روز آینده ادامه یابد.

مرتبط

XS
SM
MD
LG