لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۴

نمایشگاه صنایع دستی زنان ترکمن در کابل افتتاح شد


این نمایشگاه از طرف انجمن فعالین حقوق زنان ترکمن راه اندازی شده است و محصولات که در این نمایشگاه عرضه شده بیشتر از تولیدات زنان ترکمن افغانستان می باشد.

یک نمایشگاه صنایع دستی زنان افغان به روز جمعه در کابل افتتاح شد.

این نمایشگاه از طرف انجمن فعالین حقوق زنان ترکمن راه اندازی شده است و محصولات که در این نمایشگاه عرضه شده بیشتر از تولیدات زنان ترکمن افغانستان می باشد.

در این نمایشگاه انواع تولیدات صنایع دستی و زیورات افغانستان از قبیل، قالین، چپن، لوازم زینتی منزل و سایر اشیاء به نمایش گذاشته شده است.

عاقله هارون معاون انجمن فعالین حقوق زنان ترکمن هنگام افتتاح این نمایشگاه به خبرنگاران گفت که هدف از راه اندازی این نمایشگاه رشد صنایع دستی زنان ترکمن و بازار یابی برای تولیدات شان می باشد.
خانم عاقله به ادامه افزود:
"این نمایشگاه به منظور رشد صنایع دستی زنان ترکمن ایجاد گردیده است. محصولات که توسط زنان ترکمن ساخته میشود عبارت از زیورات نقره، مهره دوزی، نمد، گلدوزی روی نمد، چپن، شال های ترکمنی، قالین و گلیم می باشد. این انجمن در ولایات فاریاب، جوزجان و آقچه نیز نماینده گی داشته، محصولات متذکره در این نماینده گی ها نیز تولید می گردد."

زینب خانمی است که تولیدات دستی اش را از طریق انجمن فعالین حقوق زنان ترکمن به فروش می رساند.

خانم زینب پارچه های رنگین دست دوزی شده اش را چنین معرفی میکند:
" من روی نمد گلدوزی می کنم، این گلدوزی ها مختلف می باشند، اگر اندازه نمد کوچک باشد در یک روز و اگر بزرگ باشد به مدت دو و یا سه روز آنرا می دوزم. نرخ گل های را که روی نمد میدوزم از 30 افغانی آغاز و تا 250 افغانی می رسد. بر علاوهء نمد می توانم در چادر، شال و پیراهن نیز گلدوزی کنم."

با وجود این که صنایع دستی افغانستان بخصوص قالین آن در بازار های جهانی از شهرت خوب برخودار است، اما زنان ترکمن افغانستان می گویند، در حالی که برای تولید صنایع دستی زحمات زیادی را متقبل می شوند، نمی توانند این محصولات را به قیمت مناسب به بازار عرضه کنند. از همین سبب در بدل تولیدات شان مزد کم دریافت می کنند.

وزارت تجارت و صنایع افغانستان گفته است، تلاش می کند، بخاطر بازاریابی و جلب توجه سرمایه گزاران، برای فروش صنایع دستی افغانستان نمایشگاه های این محصولات را در کشور های مختلف برگزار کند.
XS
SM
MD
LG