لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۴

واشنگتن پوست: کرزی برندهء انتخابات خواهد بود


در حالیکه اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بخاطر بررسی ادعایی های تخلف و تقلب در انتخابات به تعویق افتاده است، روزنامه واشنگتن پوست گزارش می دهد، امریکا و سایر کشورهای عضو ناتو به این باور اند که حامد کرزی برندهء این انتخابات خواهد بود.

به دنبال ادعاهایی گسترده تخلف و تقلب در انتخابات، کمسیون شکایات انتخاباتی نمونه های از ده در صد اراء مشکوک را بازشماری می کند و انتظار می رود که نتایج نهایی انتخابات تا یک هفته دیگراعلام شود.

روزنامه واشنگتن پوست گزارش می دهد که ایالات متحده امریکا و کشورهای عضو ناتو که در افغانستان نیرو دارند به این باور اند که باوجود مشکلات در انتخابات 29م اسد رییس جمهور حامد کرزی بار دیگر انتخاب خواهد شد.

این روزنامه به نقل از مقامات امریکایی که نام های شان افشاء نشده می نویسد که واشنگتن و کشورهای عضو ناتو به حکومت کرزی گفته اند که او را در زمینه دور ساختن افراد مسلح از صفوف طالبان کمک خواهند کرد.

یک مقام امریکایی به این روزنامه گفته است که هیلاری کلنتن وزیر خارجهء ایالات متحده و وزراء خارجه کشورهای عضو پیمان اتلانتیک شمالی در یک جلسه که در آن وزیر خارجه افغانستان نیز حضور داشت، به این توافق رسیدند که احتمالا کرزی به حیث رییس جمهور به کار ادامه دهد.

این جلسه روز جمعه در نیویارک برگزار شده بود اما جزییات آن روز دو شنبه در صفحه انترنتی واشنگتن پوست به نشر رسیده است.

بر اساس نتایج قسمی انتخابات ریاست جمهوری حامد کرزی 54،6 و عبدالله عبدالله رقیب عمده او در انتخابات 27،8 درصد آراء را به دست آورده اند. اما نتایج نهایی منتظر بررسی ادعاهایی تخطی و تخلف در این انتخابات از سوی کمسیون شکایات انتخاباتی می باشد.

اگر بخش عمده آراء باطل اعلام شود و آراء ریس جمهور کرزی از 50 درصد کاهش یابد، احتمالا دور دوم انتخابات میان کرزی و عبدالله برگزار شود.

روزنامه می نویسد، وزراء خارجه روز جمعه به این توافق رسیدند که کرزی در هر دو صورت، تایید نتایج کنونی و یا هم برگزاری دور دوم انتخابات برنده خواهد شد.

یک مقام دیگر امریکایی که از او نیز نام گرفته نشده، به این روزنامه گفته است، هنگام که پیروزی کرزی تایید شد، آنها در زمینه حکومت داری خوب و مبارزه با فساد اداری بر او فشار خواهند آورد.
XS
SM
MD
LG