لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۰

«عملیات در مارجه آغاز نشده، کشف و خنثی سازی ماین ها ادامه دارد»


مقامات در ولایت هلمند می گویند که عملیات مشترک علیهء طالبان بر منطقه مارجه آن ولایت تا هنوزآغاز نه شده است و نیروها در حال حاضر، مصروف کشف و خثی ساختن ماین های جابه جا شده در مسیر راه مارجه می باشند.

اما طالبان می گویند که به نیروهای خارجی و افغان تلفات شدید وارد کرده اند.

این در حالیست که مردم از بیم این عملیات در حال ترک کردن منطقه می باشند. اما آن ها می گویند که طالبان مانع فرار شان می شوند.

خبر نگارمحلی رادیو آزادی در ولایت هلمند گزارش می دهد:
موضوع فرار مردمان ملکی از منطقه مارجه و نادعلی هلمند و ادعای طالبان به خاطر وارد کردن تلفات بر نیروهای افغان از جمله خبر های داغ در منطقه می باشد.
این در حالیست که تا هنور عملیات بزرگ نیروهای بحری امریکا، ناتو و افغان بنام "مشترک "آغاز نه یافته است.

عده یی از باشنده گان محل که مجبور به فرار شده اند، می گویند که افراد مسلح در مسیر راه مانع فرار آن ها می شوند. شمار مهاجرین و بی جاشده گان از ولسوالی نادعلی و مارجه روز تا روز افزایش می یابد.

آن ها می گویند که اگر بیم ماین های جابجا شده در مسیر راه و ممانعت طالبان نه باشد، حتی یک خانواده هم در مارجه باقی نه خواهد ماند.
یکی از این مهاجرین به خبر نگار رادیو آزادی گفته است:
«طالبان مهاجرین را نه می گذارند. آن ها مانع فرار ما از منطقه می شوند. مردم همه می خواهند از منطقه فرار کنند اما طالبان جلو آن ها را می گیرند. خانواده و اطفال من توانستند فرار کنند اما طالبان مرامانع شدند. من با چند نفر دیگر از راه های مخفی فرار کردیم. طالبان می گویند که اگر شما فرار کنید در این جا کسی باقی نه می ماند و قوای خارجی بر ما بمبارمان می کنند. طالبان به خاطر خود ما را مانع می شوند.»

یک مهاجر دیگر می گوید:
«من با استفاده از تاریکی، خانواده خود را سه بجه شب به شهر لشکرگاه رساندم .»

اما در این حال نیروهای خارجی و افغان همزمان با عملیات وسیع در منطقه مارجه از تطبیق یک پلان ملکی نیز سخن می گویند.

محمد حنیف اتمر وزیر امور داخله افغانستان دیروز در جریان سفرش به ولایت هلمند گفت:
«نیروهای نظامی در منطقه مارجه صرف به عملیات نظامی اکتفاء نه می کنند آنها روی پلان گستردهء ملکی نیر کار خواهندکرد.»

وزیر امورداخلهء افغانستان بازسازی، اداره و حکومت داری سالم و تامین امنیت مردم را، پلان های همراه با عملیات دانست که در آینده نزدیک آن راآغاز خواهند کرد.

طالبان در منطقهء مارجه، در حالی که برای مقاومت با نیروها خارجی و افغان، خود را آماده کرده، ادعا می کنند که در عملیات ابتدایی نیروها که منطقه را در محاصره قرار می دهند، به قوای خارجی و افغان تلفات وارده کرده اند و باشنده گان محل نیز درگیری ها را در چند منطقه تایید کرده اند.

قاری یوسف احمدی که خود را سخنگوی طالبان معرفی می کند از کشتن 37 عسکر نیروها و ازبین بردن 8 خانوادهء عساکر خبر می دهد.
قاری یوسف احمدی کشته شدن دو طالب را نیز تایید کرده است.

اما جنرال شیر محمد زازی قوماندان امنیهء ولایت هلمند می گوید که آنها تا کنون هیچ گونه عملیات را آغاز نه کرده اند.
و این ادعای سخنگوی طالبان را جدا رد کرده می گوید:
«طالبان همیشه چنین ادعا می کنند. در منطقه مارجه هلمند ما تاکنون هیچ عملیات را انجام نه داده ایم . در مناطق که قطعات ما مستقر اند چنین واقعه رخ نه داده است که تلفات داشته باشد. اما در ابطه با عملیات تصفیوی باید بگویم که نیروهای ما ماین ها دست ساخت طالبان را که در راه ها و سرک ها جابه جا کرده بودند کشف و خنثی کرده اند.»

جنرال شیر محمد زاری افزود:
در حال حاضر قوای ما که در راه مارجه پیش می روند، مصروف کشف و خنثی سازی ماین ها جابه جا شده در کنار راه ها و سرک ها می باشند.»

به هر حال آغاز عملیات مارجه معلوم نیست، اما باشنده گان منطقه در تلاش ترک منازل و خانه های شان می باشند.

براساسی سروی ادارت مهاجران و سره میاشت در ولایت هلمند تا اکنون 648 خانواده، خود شان را به شهر لشکرگاه رسانیده اند. این ادارات می گویند برای رسانیدن هرچه زودتر کمک ها به این خانواده ها آماده گی می گیرند.
XS
SM
MD
LG