لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۴

«تاثیر بیانات اخیر رییس جمهور کرزی بر اذهان امریکایی ها»


بیانات اخیر رییس جمهور کرزی که در ظرف سه روز دوباره از فشا ر های غرب بر حکومتش شکایت کرده، حتی تهدید نمود که اگر این فشار ها بیشتر شود وی شاید با طالبان نزدیک شود، در امریکا هیجان ایجاد کرده است.

یک تعداد از تحلیل گران در امریکا و غرب به این عقیده اند که چنین بیانات بدون شک بر اذهان مردم امریکا در مورد حمایت جنگ افغانستان و کمک به این کشور سوال ها پیدا خواهد کرد.

در این باره خبرگزاری رویترز می نویسد:
بیانات تخریش کنندهء رییس جمهور افغانستان حامد کرزی برضد غرب برای تلاش های ادارهء رییس جمهور اوباما که می خواهد حمایت کانگرس و مردم را برای جنگ افغانستان جلب کند، عواقب خوب نخواهد داشت.

در حالی که انتحابات کانگرس امریکا در ماه نوامبر برگذار می شود و در آن تنها موضوع اقتصادی امریکا نه، بلکه موضوع جنگ افغانستان هم مطرح می باشد، این بیانات رییس جمهور کرزی وزن مناسب نخواهد داشت.

رییس جمهور کرزی سفارت خانه ها و ادارات کشورهای خارجی را در افغانستان به آن متهم کرد که در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان منبع تقلب بوده اند تا حکومت او را ضعیف بسازند. اما قصر سفید این ادعا را کاملاً رد کرده، آن را نا راحت کننده می خواند.

یک مقام رسمی امریکا که نخواست نامش ذکر شود گفته است:
«این بیانات در مظهر عام شاید در افغانستان شنونده داشته باشد، اما در کانگرس امریکا مشکلات ایجاد خواهد کرد.»

وی افزود:
«ادارهء رییس جمهور اوباما بدون شک برای حفظ منافع امریکا می خواهد پول بیشتر برای افغانستان اختصاص داده شود، ولی در این ساحه حمایت سیاسی کانگرس ضرور می باشد. این بیانات رییس جمهور کرزی در کانگرس استقبال نخواهد شد.»

رییس جمهور افغانستان روز یکشنبه یک بار دیگر به سران قومی در کندهار گفت، نگذارند که خارجیان در کارهای آنها دخالت نمایند. این بیانات وی وقتی که کانگرس از تعطیلات بهاری بر می گردد نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

اما سخنگوی وزارت خارجه امریکا فلیپ کروالی می گوید، پیش از قضاوت در مورد سخنان رییس جمهور کرزی بهتر است انتظار شوییم که وی خودش این تبصره های خود را توضیح بدهد.
فلیپ کروالی می گوید:
«ما در مورد بعضی از تبصره های او در هفته گذشته نا راحتی داشتیم و این موضوع را درمیان گذاشتیم و به پیش می رویم. عموماً تبصره های که از فاصله های طولانی به گوش می رسند را نمی توان کلمه به کلمه پذیرفت. بگذاریم که رییس جمهور افغانستان خودش این سخنان خود را توضیح بدهد. ما در بارهء بیانات وی در هفته گذشته نگرانی داشتیم و این نگرانی را توسط سفیر امریکا در افغانستان کارل آیکنبری به رییس جمهور کرزی و حکومتش رساندیم. در نتیجهء آن رییس جمهور کرزی روز جمعه به وزیر خارجه امریکا خانم کلنتن تلفون کرد تا بیانات خود را توضیح بدهد. در جریان صحبت خود روز جمعه او به طور مشخص گفت که هدف این سخنانش ایالات متحده امریکا نمی باشد.»

به نظر تحلیل گران چیزی که ادارهء رییس جمهور اوباما را برآشفته می سازد مقطع زمانی است که رییس جمهور کرزی این سخنان را ابراز کرده است.
هنوز یک هفته از سفر رییس جمهور اوباما به افغانستان نگذشته بود که آقای کرزی صدای اعتراضش را علیه غرب بلند کرد.

در جریان این سفر رییس جمهور اوباما از آقای کرزی خواست که تعهدات بعد از انتخابات افغانستان را که فساد اداری را از بین می برد، بجا آورد و دیگر اصلاحات را نیز در حکومتش حکمفرما سازد.

دیود اوبی رییس کمیتهء قدرتمند مجلس نماینده گان کانگرس امریکا که مسوول اختصاص بودجهء جنگ می باشد، بعضی از شک و تردید ها را که در کانگرس ایجاد شده است شرح کرده گفت، طرز کار رییس جمهور کرزی نشان می دهد که چرا برای ما در این مورد سوال پیدا شده است که آیا ما یک شریک با اعتبار در حکومت افغانستان برای عملی کردن پالیسی خود در منطقه داریم یا خیر؟

بعضی از اعضای کانگرس که بی آن هم مخالفت دخالت وسیع نظامی امریکا در افغانستان بوده اند، در این ساحه بیشتر کار خواهند کرد که فعالیت امریکا در افغانستان محدود گردد.

اما تحلیل گر در مرکز بین المللی تحقیقات ستراتیژیک انتونی کوردسمن به این عقیده است که افغانستان و امریکا هردو سخت گیری را شروع کرده اند.

تحلیل گر دیگر در مرکز انکشاف امریکا براین کت یولیس می گوید امریکا حتی الامکان کوش دارد که با آقای کرزی کار کند و بحران اخیر را غیر مهم جلوه دهد.

وی اظهار میدارد:
«کرزی پنج سال دیگر با ما خواهد بود و به عقیده من اگر برای ضعیف ساختن او کوشش شود، راهی را که ما در افغانستان در پیش داریم، مشکل تر خواهد شد. به گفتهء او عده ای به این نظر اند که آقای کرزی می خواهد با این سخنان صرف در سیاست داخلی کشورش موقف خود را تقویه کنند.»

متخصص امور افغانستان لیسا کارتیس از مرکز تحقیقاتی هرتیج فوندیشن به این نظر است که پیشرفت در میدان جنگ تعین کنندهء نظر مردم در آینده خواهد بود نه این برخوردهای لفظی.

وی می گوید، اگر قوای امریکا در این تابستان سرسختی خود را نشان دادند، تاثیر آن نسبت به سخنان کرزی بر اذهان مردم امریکا عمیق تر خواهد بود.

خانم کارتس با این سخنان خود به عملیات در کندهار اشاره می کند که قرار است به زودی تحت رهبری قوای امریکا برای تصفیهء این ولایت از حضور طالبان آغاز شود.
XS
SM
MD
LG