لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۷

یک تعداد ماشین آلات زراعتی با افغانستان مساعدت شد


تقویه شرکت های تولید تخم های اصلاح شده بذری و تولید آن در داخل کشور از نیاز های عمده زراعت در افغانستان است.

محمد آصف رحیمی وزیر زراعت و آبیاری و مالداری به روز چهارشنبه حین تسلیم گیری 191 پایه ماشین آلات زراعتی و تراکتور ها به خاطر تهیه تخم های بذری، در کابل گفت، با استفاده از این کمک ها شمار شرکت های تولید تخم های بذری افزایش قابل ملاحظه یی خواهد یافت.

به گفته وزیر زراعت در سال گذشته اتحادیه اروپا 14 ملیون یورو را در حمایت از دهاقین بخاطر تولید تخم بذری مساعدت نموده بود که این سامان آلات از آن جمله است.

آقای رحیمی در ادامه گفت، قرار است در سال 2011 بیش از 25 هزار متریک تن تخم اصلاح شده بذری در اختیار دهاقین کشور قرار داده شود.

تخستی غبرای تکی نماینده سازمان خوراکه و زراعت سازمان ملل در حالی که این تراکتور ها و سامان آلات زراعتی را با تدویر یک نمایشگاه به وزیر زراعت افغانستان تسلیم می کرد گفت، دهقان افغانستان با بکار گیری این ماشین آلات و استفاده از تخم بذری، افغانستان را به خود کفایی سوق دهد.

آقای تکی در ادامه افزود:
«هدف نهایی این است که ما تخم بذری را در نزدیک دروازه دهقان تولید و در اختیار آنها بگذاریم، نه این که به فاصله های دور در جایی که نیاز به آن نیست انتقال دهیم.»

به گفته وزیر زراعت، افغانستان بیش از 8 ملیون هکتار زمین قابل زرع دارد که در حال حاضر کمتر از 2 ملیون هکتار آن به آب دسترسی دارد و زراعت کشور بعد از تهیه آب به تخم های بذری ضروت خاصی دارد.

این در حالی است که اقتصاد افغانستان متکی به زراعت است، ولی مردم همه ساله نسبت عدم موجودیت آب کافی و تخم های بذری قسمت اعظم زمین های زراعتی خود را نمی توانند کشت کنند و منابع پولی و بانک های قرضه دهنده نیز در کشور وجود ندارد که با آنها مساعدت نماید.

فیض الله قرداش
XS
SM
MD
LG