لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۰ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۲

گاز های گلخانه یی در زنده گی ما و جهان چه نقش دارد؟


همواره زمانی که در مورد گاز های گلخانه یی صحبت می شود، گاز های مضر در نظر مجسم می شوند، ولی در حقیقت امر این طور نیست.

گاز های گلخانه یی به گاز های گفته می شود که در ترکیب اتمسفر زمین موجود بوده، اشعهء رادیو اکتیف را در میزان یا محدودهء اشعهء ماتحت سرخ جذب و دوباره منعکس می کند.

اشعهء ماتحت سرخ، یک تشعشع رادیو اکتیف الکترو مقناطیسی می باشد که در اثر حرارت یک جسم، منتشر می شود.

اشعهء رادیو اکتیف عمدتاً از آفتاب و سایر اجسام سماوی در کاینات منشا می گیرد.
در علم فزیک هر پروسهء که در جریان آن انرژی از ورای یک وسیله در فضا حرکت کند، رادیو اکتیف یاد می شود.

گاز های گلخانه یی عبارت اند از بخار آب، گاز کاربن دای اوکساید، نیتروس اوکساید، میتان و آزون که در یک ترکیب معین و متوازن در اتمسفیر زمین وجود داشته، در تعیین اقلیم روی زمین نقش اساسی دارند.

اگر گاز های گلخانه یی دراتمسفیر زمین وجود نه می داشت، کرهء زمین 33 درجهء سانتی گراد سرد تر از درجهء حرارت فعلی آن می بود و تقریباً همهء اقیانوس ها، در یا و خلیج های جهان را یخ می بست و منجمد می شدند.
در حقیقت گاز های گلخانه یی نقش یک پوشش و محافظ حرارت را برای حیات، بدور کرهء زمین بازی کرده، آن را در مقابل تشعشع اشعه های خطرناک رادیو اکتیف و توفان های خطرناک فضایی حفظ می کند.

به غیر از کرهء زمین زهره، مریخ و تیتان نیز در ترکیب اتمسفیر های شان دارای گاز های اند که نقش گاز های گلخانه یی را در حفظ حرارت ایفا می کنند.

با رشد فعالیت های انسانی و انقلاب صنعتی، احتراق مواد سوخت عضوی نهایت افزایش یافته است که در نتیجه آن مقدار گاز کاربن دای اوکساید در اتمسفر کره زمین نیز به طور غیر طبیعی افزایش یافته است.

در حقیقت با ازدیاد گاز کاربن دای اوکساید در ترکیب گاز های گلخانه یی در اتمسفیر، قشر محافظتی دور زمین ضخیم تر شده، در نتیجه، درجهء حرارت زمین بلند تر شده می رود.

افزایش احتراق مواد سوخت عضوی در ترکیب گاز های گلخانه یی، تشویش جدی را در مورد تغییر اقلیم و گرم شدن کره زمین به وجود آورده است که در برنامه های آینده در مورد آن خواهید شنید.

XS
SM
MD
LG