لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۱۲

وحید عمر: در مورد اسناد افشا شدهء استخباراتی تحقیق می کنیم


وحید عمر سخنگوی رییس جمهور افغانستان
وحید عمر سخنگوی رییس جمهور افغانستان
به دنبال افشای ده ها هزار سند محرم استخباراتی در خصوص جنگ افغانستان و دست داشتن پاکستان در این روند، دولت افغانستان اعلان کرده است که در مورد این اسناد تحقیقات جدی را انجام خواهد داد.

وحید عمر سخنگوی رییس جمهور کرزی به روز دوشنبه در کابل به خبرنگاران گفت که افشای این اسناد منبع خوب برای آگاهی یافتن از مسایل است و می تواند پس از تحقیقات که به فرصت زیاد نیز نیاز دارد، موضوعات زیادی را نیز افشا کند.

آقای عمر به ادامه افزود:
«هنوز هم این معلومات تحت مطالعهء ما قرار دارد، معلومات فوق العاده زیاد است و قبل از وقت است که بسیار به تفصیل به ارتباط آن صحبت کنیم.
نشر این اسناد در قسمت توسعهء آگاهی همهء ما به ارتباط این که رسیدن صلح و ثبات به افغانستان وقتی ممکن است که به مراکز تربیه، تجهیز و تمویل تروریستان رسیده گی شود.»

سخنگوی رییس جمهور کرزی هم چنان گفت که در این اسناد مسایل زیاد در مورد تلفات افراد ملکی و چگونه گی وقوع آن نیز افشا شده است.

گروه «ویکی لیکس» به تازه گی 91 هزار سند محرم را در مورد جنگ افغانستان و دخیل بودن سازمان استخبارات پاکستان در کمک به مخالفین افشا کرده است.

در این اسناد به مسایل مهم نیز اشاره شده است که نشان می دهد سازمان استخبارات پاکستان با استفاده از کمک های که برای مبارزه با تروریزم به آن کشور صورت گرفته است، به تقویت گروه های تروریستی به خصوص طالبان مسلح استفاده کرده است.

وحید عمر گفت که آنان مسایل وابسته به موجودیت پناه گاه ها و کمپ های آموزش تروریستان را که در پاکستان قرار دارد، با جامعه جهانی به خصوص ایالات متحده در میان گذاشته اند.

سخنگوی رییس جمهور کرزی هشدار داد، در صورتی که این پناه گاه ها از بین برده نه شود، صلح و ثبات به منطقه بر نه خواهد گشت.

او گفت:
«بار ها خواسته های خود را مطرح کرده ایم و یک بار دیگر نیز این خواسته ها را مطرح می کنیم که مردم افغانستان، حکومت افغانستان، دنیا، و ما فکر می کنیم که مردم و حکومت پاکستان هم این آگاهی را دارند، تا زمانیکه به مراکز تجهیز، تمویل و تربیهء فکری تروریستان در آن سوی مرز افغانستان در داخل پاکستان رسیده گی نه شود، تامین صلح و ثبات در افغانستان نا ممکن است.»

در گذشته نیز در مورد دخیل بودن سازمان استخبارات پاکستان در جنگ افغانستان و سو استفاده آن سازمان از امکانات بین المللی برای کمک به مخالفین دولت افغانستان گزارش های متعدد منتشر شده است. اما چنین گزارش های همواره از سوی مقامات پاکستانی رد گردیده است.

تا اکنون به درستی روشن نیست که افشا شدن این اسناد برای تامین ثبات در افغانستان و یا هم عملکرد های بعدی سازمان استخبارات پاکستان در مسایل وابسته به افغانستان چی تاثیر به جا خواهد گذاشت.


برشنا نظری
XS
SM
MD
LG