لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۰ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۷

تخم مرغ با ارزش سمبولیک، آغازگر حیات و منبع غنی مواد غذایی


تخم مرغ در فرهنگ جهانی یک مادهء غذایی سمبولیک می باشد. تخم در باور مردم به مثابهء آغازگر زنده گی و حیات شناخته شده است.

در فرهنگ مردم افغانستان، در آغاز فصل بهار، تخم مرغ رنگ شده زینت بخش سفره هفت سین بوده، سمبول شانس به حساب می آید. جوانان با تخم جنگی شانس های شان را می آزمایند.

کودکان در سراسر دنیا در سالیان نخستین زنده گی با طعم تخم مرغ آشنا می شوند.

تخم مرغ از سه قسمت عمدهء، یعنی پوست، سفیدی و زردی تشکیل شده است.

پوست تخم مرغ از کربنات کلسیوم و یک لایهء پوشش محفاظتی تشکیل شده است. لایه پوششی پوست، در حفظ تازه گی و سلامتی تخم مرغ نقش مؤثر دارد.

بیشتر وزن تخم مرغ را سفیدی آن تشکیل می دهد. سفیدی فاقد چربی بوده، مقدار آمینه اسیدهای آن با زردی متفاوت است. مقدار آب موجود در سفیدی خیلی بیشتر از زردی می باشد.

زرده آمیخته ای از لایه های زرده روشن و زرده تیره رنگ است که با چشم غیر مسلح به راحتی قابل تشخیص از یکدیگر نیستند. دو رشته سفید طنابی شکل که زرده را به دو سر تخم مرغ وصل کرده است ، آن را در مرکز سفیده نگه می دارد.

هر سه قسمت تخم، پوست، زردی و سفیدی تخم مرغ ارزش غذایی خاص خود شان را دارند. پوست منبع غنی از کلسیم است. زردی منبع غنی آهن، ویتامین های A و D بوده، همهء چربی های موجود را که شامل فسفولیپیدهایی مثل لیستین می باشد را در خود جای می دهد.
تخم مرغ همچنان حاوی ویتامین های گروه B و مواد مانند سودیم، پوتاسیم، کلسیوم، منگیزیم، کلور و فسفور می باشد.

یکی از پروتین های موجود در سفیده تخم مرغ آلبومین است که بیشتر از نیم مواد خشک موجود در آن را تشکیل می دهد.

تخم‌مرغ جزو پروتين‌های حيوانی و در ردهء آنهاست. مانند گوشت سرخ و سفيد، ماهی و لبنيات از پروتين با کيفيت بالا برخوردار می باشد. بناًً لازم است تا در استفاده از آن محتاط بود و زیاده روی نکرد.

بهتر است تخم‌مرغ به شکل جوش داده تا سرخ شده خورده شود.

تخم‌مرغ حاوی حدود 250 ميلی‌گرم کلسترول می باشد اما به خاطر موجودیت ساير اسيدهای چرب غيراشباع شده در تخم، میزان جذب کلسترول آن زياد نيست. روی همین دلیل چون چربي اشباع شدهء موجود در تخم‌مرغ کم و در حد متوسط می باشد، بناً یک منبع خوب تامين ويتامين های B12، D ،A و آمينو اسيد‌های ضروری محسوب می ‌شود.

بعضي ها مصرف تخم‌مرغ را مضر می ‌دانند. ضرر در استفاده از تخم مرغ نه، بلکه در شیوهء استفادهء نادرست و مقدار استفاده از آن می باشد. اگر تخم مرغ صبحانه خورده شود، بهتر جذب شده، در کاهش وزن مساعدت می کند، ولی اگر ظهر ها و شام خورده شود، شاید وزن را زیاد کند.در مورد کودکان و خانم های باردار، البته به شرط رعایت اعتدال، مضر ثابت نشده است

حتی برای پايين آوردن کلسترول خون جای این که تخم‌مرغ را از رژيم غذايي حذف شود بهتر است مصرف چربی ‌ها، به خصوص چربی ‌های اشباع شده کمتر ساخته شود.

مصرف حداکثر چهار تا پنج دانه تخم‌مرغ در یک هفته هيچ ضرری برای صحت ندارد.

سفيدی تخم‌مرغ چربی نداشته، مصرف آن به‌ شکل کاملاً پخته مفيد است.

اما نکته مهم این که حتی اگر ورزشکار هستيد و يا به دليل نوع خاص ورزش نيازمند به دريافت مقدار زیاد پروتين می ‌باشيد و هر روز صبح 4 و 5 عدد تخم‌ مرغ را سرخ کرده، ميل می کنید، اين برنامه غذايي توصيه نمی ‌شود، بهتر است حتماً با یک متخصص امور تغذيه‌ که در مورد رژيم غذايی ورزشکاران تخصص دارد، مشورت کنید.

پس ازمشورت متوجه خواهيد شد که مصرف يکبارهء تعداد زیاد تخم‌مرغ در يک وعدهء غذایی مفيد نمی باشد.

با کلیک روی متن این برنامه را می توان شنید!

XS
SM
MD
LG