لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۰

«ایران دلیل قناعت بخش در زمینهء توقف تانکر های تیل به افغانستان ندارد»


توقف تانکر های تیل متعلق به تاجران افغان در سرحد ایران و موضع لوی څارنوالی در قبال انتخابات ولسی جرگهء سال جاری مسایل اند که در اکثریت روزنامه های چاپ امروز کابل بازتاب یافته اند.

سرنوشت
در مطلب مربوط به اظهارات دیروز محمد اسحق الکو آمده است، در حالی که به افتتاح ولسی جرگهء جدید کمتر از یک هفته باقی مانده، لوی څارنوال افغانستان یک بار دیگر انتخابات ولسی جرگهء 27 سنبله امسال را نا مشروع خوانده است. در این مطلب به نقل از محمد اسحق الکو گفته شده است، نتایج این انتخابات برای آنان مشروعیت نداشته و بنابر همین دلیل دوسیه های مربوط به این انتخابات را به محکمهء اختصاصی ارسال کرده اند.


خدمتگار
روزنامه خدمتگار به نگرانی هایی اشاره کرده که از سوی شماری از کاندیدان معترض و برخی از کارشناسان مطرح شده است. این افراد گفته اند، در صورتی که رییس جمهور کرزی پیش از تصمیم محکمهء اختصاصی، شورای ملی جدید را افتتاح کند، دوسیه های انتخابات به طاق بلند گذاشته خواهد شد. اما روزنامه به اظهارات دیروز لوی څارنوال افغانستان توجه کرده و نوشته است، کاندیدان متقلبی که برنده اعلام شده اند، محفوظ نخواهند ماند و اگر محکمهء اختصاصی آنان را ناکام خواند، حق نماینده گی از مردم از آنان گرفته خواهد شد. به نوشتهء روزنامه این کار زمان گیر خواهد بود زیرا دوسیه های ارسال شده از سوی لوی څارنوالی به محکمهء اختصاصی متشکل از 4500 صفحه است.


اراده
اراده یکی دیگر از روزنامه های چاپ امروز کابل، به نقل از لوی څارنوال افغانستان نوشته است، پس از افتتاح شورای ملی جدید هم محکمهء اختصاصی می تواند وکیلان متهم را محاکمه کند.


مساله توقف تانکر های تیل تاجران افغان در سرحد ایران، نیز به شماری از روزنامه های چاپ کابل راه یافته است.


سرنوشت
روزنامه سرنوشت به تلاش های حکومت افغانستان بخاطر حل این معضله توجه کرده، اما به نقل از وزیر تجارت و صنایع افغانستان نوشته است، دلیل قناعت بخش را در زمینه توقف این تانکر ها از سوی ایران دریافت نکرده اند. به نوشتهء روزنامه، برای حل این مشکل، حکومت افغانستان از قزاقستان خواسته تا دو صد و ده هزار تن نفت در اختیار افغانستان قرار بدهد. سرنوشت می نویسد که این تقاضا در یک نامهء رسمی از سوی رییس جمهور کرزی مطرح شده است.


خدمتگار
روزنامهء خدمتگار هم به تلاش های توجه کرده که از سوی حکومت افغانستان برای دریافت راه های متبادل جهت انتقال تیل به افغانستان، صورت می گیرد. به نوشتهء روزنامه، دولت افغانستان و سکتور خصوصی هر دو کوشش می کنند از ترکمنستان، پاکستان، ازبکستان و روسیه به افغانستان تیل وارد کنند. روزنامه این را نوشته که سه شرکت افغانی در این زمینه با برخی از کشور ها قرار داد بسته اند.
XS
SM
MD
LG