لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۲

نگاهی به زنده گی و کارکرد های سیاسی استاد برهان الدین ربانی


اما آخرین تماس استاد برهان الدین ربانی با یکی از جنگجویان طالبان منتج به مرگش شد.

یک مقام افغان که نخواست نامش افشا شود به رادیو آزادی گفت، مردی که در حملهء انتحاری رییس شورای عالی صلح و رییس جمهور پیشین افغانستان را به قتل رساند، ظاهراً یکی از قوماندان طالبان بود بمب را در حضور مذاکره کننده ها منفجر ساخت.

به اساس گزارشها، همراه با برهان الدین ربانی، چهار تن دیگر نیز کشته شدند و معصوم ستانکزی یکی از مشاوران رییس جمهور کرزی و عضو شورای عالی صلح درین حمله به شدت زخمی شده است.

برهان الدین تلاش های را رهبری می کرد که از یکسال به اینسو آغاز شده و هدف آن مذاکرات با طالبان و گروه های مسلح مخالف حکومت افغانستان است.

ربانی حدود چهار ماه پیش به رادیو آزادی گفت، تماسها با طالبان آغاز شده ولی به سطحی نرسیده است که بتواند در مورد آن سخن بگوید. اما وحید مژده یکی از کارشناسان مسایل سیاسی افغانستان باور دارد که درین اواخر برهان الدین ربانی موقف جدی بر ضد طالبان اختیار کرده بود.

«استاد ربانی درین اواخر از طالبان شکایت می کرد و می گفت، آنها به صلح رضایت ندارند. حتی بعضی ها می گفتند ، آقای ربانی که رهبری شورای عالی صلح را به عهده دارد، لازم نیست این سخن را بگوید. معلوم می شد که ازین وظیفه خسته شده و حتی امکان داشت از موقفش استعفا دهد. برهان الدین ربانی از سال 1992 تا 1996 میلادی رهبر افغانستان بود.»

درین زمان جنگ داخلی در افغانستان جریان داشت. سرانجام حکومت وی توسط رژیم طالبان سقوط داده شد ولی به حیث یکی از چهره های مخالف طالبان در اتحاد شمال باقی ماند. برهان الدین ربانی در سال 1940 میلادی در ولایت بدخشان در شمالشرق افغانستان تولد شد.

برای مدتی در پوهنتون کابل درس خواند و بعد راهی قاهره شد و در بخش فلسفهء اسلامی در پوهنتون الازهر مصر، تحصیلات خود را تکمیل کرد. در اواخر دههء 1960 به افغانستان برگشت و به یکی از مخالفان رژیم به رهبری ظاهرشاه مبدل شد.

وی به دلیل مخالفت هایش با رژیم راهی پاکستان شد و حزب جمعیت اسلامی را تشکیل داد. در هنگام اشغال افغانستان توسط نیروهای شوروی سابق، حزب جمعیت اسلامی یکی از عمده ترین احزاب مجاهدین بود.

وی پس از به قدرت رسیدن مجاهدین و با پایان دورهء ریاست جمهوری موقت صبغت الله مجددی، در سال 1992 رهبری افغانستان را به عهده گرفت و لی با پایان دورهء موقت چهار ماههء حکومتش، از قدرت کنار نرفت.

برهان الدین ربانی دلیل حضور خود در قدرت را اوضاع نا آرام افغانستان خواند و برای بیش از چهار سال به حیث رییس جمهور افغانستان باقی ماند.

وی پس از فروپاشی طالبان در سال 2001، قدرت را به ادارهء موقت به رهبری رییس جمهور حامد کرزی تحویل داد و در سال 2005 به حیث وکیل در شورای ملی انتخاب شد.

برهان الدین ربانی سال پیش با ایجاد شورای عالی صلح، رییس این شورا شد و از آن زمان تا حال تلاشها برای آغاز مذاکرات صلح با طالبان را رهبری می کرد.
XS
SM
MD
LG