لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۴ عقرب ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۸

رسم عروسی میان مردم هزاره


رسم و رواج عروسی مردم هزاره که اکثراً در نقاط مرکزی افغانستان یعنی در ولایات بامیان، دایکندی و ولسوالی مالستان زندگی می کنند تقریباً یک سان بوده و مشابه هم می باشد. البته در این مناطق رسم بر این است که بعد از طی نمودن مراسم موافقه، توسط جارچی منطقه مهمانان را برای عروسی خبر می کنند.

عروس را به هزاره گی بیری و داماد را دامد می گویند. در مراسم عروسی مناطق هزاره نشین برعلاوه دو بیتی های هزاره گی که با دمبوره و غیچک اجرا می شود رسم و رواج های گونا گون از قبیل رقص های عنعنوی، بازیهای خاص چون: گوساله چپچی، نیزه زنی، کشتی بند و بغل، مسابقه اسب دوانی و دیگر بازی های عنعنوی نیز اجرا می شود.

در مراسم عروسی اقوام هزاره زمانیکه شاه خیل با تعدادی اسب سواران برای بردن عروس به خانه پدرعروس می آیند، در راه فیرهای شادیانه و رقص های عنعنوی را برپا می کنند و عروس را سوار بر اسب و یا دولی از خانه پدر می برند که دولی را با پارچه های مخملی زیبا آراسته، راهی منزل داماد می شوند.

باید گفت: امروزه رسم و رواج عروسی در میان مردم هزاره نیز با کمی تفاوت های که آمده است خرچ نسبتاً گزاف دارد و رسم و رواج های سابقه در بعضی مناطق دور دست هنوز هم به شیوه سنتی آن اجرا می شود که نماینده گی از فرهنگ دیرینه مردم هزاره را بازتاب می دهد.


تهیه کننده: مهریه انوری

با کلیک روی متن، این برنامه را می توان شنید!
XS
SM
MD
LG