لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۰

افغانستان در نقشه های الیگیرو بویتی


تالار بزرگ نمایشگاهء لندن مملوست از نقشه های مختلف کشور های جهان که با بیرق آن ها مزین شده است. نقاش و هنرمند ایتالوی الیگیرو بویتی با دیزاین این نقشه ها تلاش کرده است، تغییرات جیوپولیتیک بین سال های 1971 الی 1994 را در این نقشه ها منعکس سازد.

نقشه های دیزاین شده توسط الیگیرو بویتی در مرحلهء نخست توسط هنرمندان و دست دوزان افغان بافته و یا ساخته شده است. اما با تغییرات اوضاع در افغانستان یک بخش آن ها توسط افغان ها در پاکستان تهیه شده است.

علاقمندی هنرمند ایتالوی الیگیرو بویتی به افغانستان یک توجه از راه دور نبود. او بین سال های 1971 الی 1979 دوبار به افغانستان مسافرت کرد. بعد از اشغال افغانستان توسط نیروهای اتحادشوروی وقت، از مسافرت های بعدی وی به آن کشور ممانعت شد.

در سال های دههء هفتاد الیگیرو بویتی به کمک دوست هنرمند و شریک تجارتیش غلام دستگیر «هوتل ون» را در شهر کابل تاسیس نمود و در آنجا بود که تولید نقشه های بافته و دست دوزی شده را آغاز کرد.

بعد از سال 1979 بویتی تولید این نقشه های را به پاکستان انتقال داد، جایی که اکثریت هنرمندان بافنده و دست دوز افغان به آنجا مهاجر شده بودند.

آژانس خبری رویترز می نویسد:
افغانستان در نقشه های دیزاین شده توسط الیگیرو بویتی به شیوه های مختلف ترسیم شده است. طور مثال در یک نقشهء بافته شده در سال 1979 افغانستان به شکل یک بحرگلابی رنگ تصویر شده است که عدم آشنایی دست دوزان و هنرمندان بافنده را با نقشه های سنتی و این واقیعت که منشاء خود آن ها یک کشورمحاط به خشکه است را نشان می دهد.

در نقشهء دیزاین شده در سال 1983 جای افغانستان خالی باقی گذاشته شده است که تردید را در مورد استقلال و حاکمیت ملی آن کشور در شرایط اشغال توسط اتحادشوروی سابق نشان می دهد.

الیگیرو بویتی انتخاب رنگ ها را به هنرمندان بافنده و دست دوز می گذاشت تا به این وسیله تخیل، عواطف و احساسات آن ها نیز در نقشه های دیزاین شده توسط وی انعکاس یابد.

علایق و مشارکت بویتی با هنرمندان بافنده و دست دوز، افسون کار وی را با فرهنگ های مختلف نشان می دهد.

نمایشگاه آثار بویتی در لندن در بر گیرنده آفرینش های وی از نخستین نمایشگاه سال 1967 در شهر تورین ایتالیا تا سال 1969 و نقشه ها، بازی های اطفال، نقاشی ها و سایر کارهایست که وی بعد از آن تاریخ انجام داده است.
الیگیرو بویتی که به تاریخ 16 دسامبر سال 1940 تولد شده بود، به تاریخ 24 فبروری سال 1994 به عمر 53 سالگی در شهر روم ایتالیا وفات کرد.
XS
SM
MD
LG