لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۶

با خروج از افغانستان وضعیت ناتو چه خواهد شد؟


شمار زیاد از روزنامه های غربی باز هم روی مساله کشته شدن افراد ملکی توسط یک عسکر امریکایی در افغانستان و انعکاس این خبر در کشور های دیگر مقالات و مضامینی نشر کرده اند.

فارن پالیسی
فارن پالیسی چاپ امریکا زیر عنوان با بر آمدن از افغانستان ناتو در چه حالتی قرار خواهد داشت؟ مقاله یی را نشر کرده و نوشته است بزرگ ترین ماموریت ناتو در افغانستان، با بدنامی پایان می یابد.

این سازمان می گوید، به طور رسمی در سال 2014 از مشکل افغانستان فارغ می شود. اما بسیاری از کشور های عضو ناتو قبل از فرا رسیدن این تاریخ در باره بیرون شدن از افغانستان سخن گفته اند.

سوختاندن نسخه هایی از قرآنکریم و حادثه کشته شدن افراد ملکی در قندهار توسط یک عسکر امریکایی اعتماد حساس میان افغان ها و ناتو را خراب تر کرده و احتمال بر آمدن قبل از وقت نیروهای خارجی از افغانستان را بیشتر ساخته است.

فارن پالیسی می گوید، این یک سوال آشکار است که بعد از بیرون شدن ناتو وضعیت افغانستان و منطقه چه حالت را خواهد داشت؟

اما عقب نشینی ناتو از کابل این مساله را هم مطرح می کند که بعد از ختم ماموریت ناتو در افغانستان خود ناتو در چه وضعیتی خواهد بود؟

فارن پالیسی می نویسد، بعد از جنگ سرد که موجودیت ناتو مورد سوال است، سازمان اتلانتیک شمالی به یک فعالیت عجیب مصروف است.

ناتو یک تعداد کشور های جدید را به عضویت خود پذیرفت و در جریان معضله بالکان تحت نام ثبات منطقه یی قوای جدید را ایجاد کرد. برای اولین بار بعد از حملات 11 سپتمبر در مواد تعهدات خود تغییر به وجود آورد و بعد ماموریت افغانستان را آغاز کرد.

فارن پالیسی در ادامه می نویسد، ایوو دالدر سفیر امریکا در ناتو در سال 2005 در مورد آینده ناتو مقاله یی نوشته و استدلال کرده بود که آینده ناتو مربوط به آنست تا این سازمان از ساحه عملیات عنعنوی اش خارج شود.

به نظر دالدر، حالا وقت آن رسیده است که ناتو باید فعالیت خود را از ساحه اتلانتیک شمالی گسترش داده و راه را برای عضویت هر کشور دیموکراتیک دیگر هموار سازد که در عملی کردن مسوولیت های جدید این سازمان مفید واقع می شوند.

لاس انجلس تایمز
لاس انجلس تایمز روزنامه دیگر چاپ امریکا هم در رابطه به حوادث اخیر افغانستان مقاله یی نشر کرده و نوشته است، با کشته شدن 16 ملکی توسط یک عسکر قسی القلب امریکایی و قبل از آن سوختاندن نسخه های قرآنکریم در پایگاه بگرام، روابط افغانستان و امریکا آسیب دیده است.

روزنامه می نویسد، کشته شدن افراد بیگناه که یک تراژیدی بشری است در عین حال یک مصیبت سیاسی هم می باشد. به باور این روزنامه مقامات امریکایی در این رابطه کار زیاد هم کرده نمی تواند. آنان تنها با الفاظ شدید حادثه را محکوم می کنند، اما آنان باید به مقامات افغان و مردم خود ثابت بسازند که این کار عسکر امریکایی ناشی از کدام دسیسه یی نبوده باشد.

آنان نه تنها باید معلوم کنند که عسکر امریکایی چرا این کار را کرد، بلکه روشن بسازند که چگونه به این عسکر اجازه انجام چنین عمل داده شده است؟
XS
SM
MD
LG