لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۲

«مصرف مشروبات الکلی در ایران کاهش نه، بلکه افزایش یافته است»


شراب همیشه یک بخشی از فرهنگ ایرانی بوده، همواره دراشعار آن کشور به آن اشاره شده است. اما بعد از سال 1979 استفاده از مشروبات الکلی در ایران ممنوع قرار داده شد و به خاطر استفاده از آن مجازات جریمه، شلاق و زندان تعیین شد.

اما با وصف مجازات ها، محدودیت های شدید، مصادره و ضبط ملیون ها لیتر مشروبات الکلی؛ مقامات ایرانی می گویند، استفاده از مشروبات الکلی در آن کشور نه تنها کاهش نیافته، بلکه به مراتب افزایش نیز یافته است. این افزایش روزافزون همچنان ادامه دارد.

روزنامه های ایرانی در هفتهء که گذشت گزارش داده اند، مقدار مشروبات الکلی مصادره شده امسال، یک افزایش 69 درصد را نسبت به همین وقت سال گذشته، نشان می دهد.

علی رضا مصداقی نیا (Alireza Mesdaghinia) معاون وزارت صحت ایران با ابراز اینکه استفاده از مشروبات الکلی برای صحت مضر بوده، مغایر با ارزش های دینی و معیار های اخلاقی جامعهء ایران می باشد، از افزایش استفاده از آن ابراز نگرانی کرده است.
به گفتهء وی دلایل شخصی یکی از انگیزه های افزایش استفاده از مشروبات الکلیست.

مصطفی اقلیما (Mostafa Eghlima) رییس انجمن کارهای اجتماعی ایران با اظهار اینکه عده یی برای فرار از ناملایمات زنده گی از مشروبات الکلی استفاده می کنند، می گوید:
باقرلاریجانی (Bagher Larijani) رییس شورای پالیسی وزارت صحت ایران نیز با هوشدار از افزایش استفاده از مشروبات الکلی در آن کشور خواستار توجه و حساسیت بیشتر در مورد آن نسبت به سایر امراض شده است.

براساس گزارش مطبوعات ایران سالانه حدود 80 ملیون لیتر شراب به آن کشور قاچاق شده، صرف یک سوم آن کشف و مصادره می شود.

در بازار سیاه در ایران، به ساده گی می توان ودکای ارمنی، بیر، ویسکی و واین فرانسوی را بدست آورد. مشروبات را می توان از دکان ها خریداری کرد و یا هم اینکه فروشنده گان خودشان آنرا به خانه ها می رسانند.

براساس گزارش نشریهء شرق چاپ ایران، می توان در ظرف 22 دقیقه مواد مخدر و در ظرف 17 دقیقه مشروبات الکلی مورد نیاز را در آن کشور بدست آورد.

مصطفی اقلیما (Mostafa Eghlima) با اظهار اینکه، با وصف عملیات سرکوبگرانهء پولیس، مشروبات الکلی در مجالس و پارتی ها وسیعاً قابل دسترسیست، می گوید:
یک باشندهء تهران که نخواست ازوی نام گرفته شود، می گوید:
«گاهی با دوستانم چند جام شراب می نوشیم که احساس آرامش کرده و غم را فراموش کنم. می دانم که شاید دستگیر، یا جریمه شوم، ولی در غم آن نیستم. من هم ضرورت دارم تا کمی خوشی داشته باشم.»
XS
SM
MD
LG