لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۹ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۴

اشتراک افغانستان در مسابقات پارالمپیک در لندن


فهیم رحیمی 29 ساله که در اثر انفجار یک ماین پای چپ اش را از دست داده، یگانه ورزشکار افغان است که در مسابقات 2012 پارالمپیک در لندن اشتراک کرده، از افغانستان نماینده گی می کند.

در مسابقات پارالمپیک ورزشکاران معلول اشتراک می کنند و فهیم رحیمی بتاریخ چهارم سپتامبر در مسابقات وزنه برداری، اشتراک خواهد کرد.

فهیم رحیمی اکنون در لندن تمرین می کند و می گوید که با جدیت برای مسابقات آماده گی گرفته است.

آقای رحیمی می گوید، یازده ساله بود که در جریان جنگ های داخلی در اثر انفجار ماین یک پایش را از دست داد. با وصف آنکه این حادثه خیلی تکان دهنده بود، اما وی امیدش را به آینده از دست نداد.

آقای رحیمی در سال 2004 به ورزش وزنه برداری روی آورد و در مسابقات سال 2008 در مسابقات پیکنگ اشتراک کرد. وی 117 کیلوگرام وزن را برداشت، اما به خاطر یک فول کوچک از امتیاز محروم ساخته شد.

آقای الله یار رییس فدراسیون پارالمپیک افغانستان که با فهیم رحیمی به لندن رفته است، می گوید امیدوارست که آقای رحیمی برنده شود.

آقای الله یار می گوید، افغانستان در یازده بخش مسابقات پارالمپیک ورزشکار دارد، اما با وصف تلاش های متعدد، برای آن ها اجازهء اشتراک در مسابقات 2012 لندن داده نشده است.

فهیم رحیمی برای نخستین بار در سال 2006 در مسابقات تدویر شده در کشور مالیزیا شرکت کرد و یک مدال افتخاری را برای افغانستان بدست آورد. وی می گوید، در آن وقت برای مسابقات وزنه برداری تجربهء کافی نداشت.

آقای رحیمی علت اساسی دشواری های موجود را در عرصهء ورزش، عدم موجودیت امکانات، امتیازات و توجه به ورزشکاران می داند.
از جانب دیگر ورزشکاران افغان برای تمرینات وقت و امکانات کافی در اختیار ندارند. آن ها برای تمویل فامیل و اطفال شان باید کار کنند.

فهیم رحیمی سه طفل دارد و برای تمویل احتیاجات زنده گی یک پسر و دو دخترکش، باید موتر تونسی را که دارد از صبح وقت تا شام در شهر کابل براند و پول کمایی کند.
XS
SM
MD
LG