لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۹ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۸

به بهانهء 540 مین سالروز تولد کوپرنبک


نیکولاس کوپرنیکوس (Nicolaus Copernicus) که درافغانستان به نام کوپرنیک شناخته می شود، به تاریخ 19 فبروری سال 1473 میلادی در شهر تورون (Toruń) پولند به دنیا آمد. پدرش یک تاجر باشندهء شهر کراکاو بود.
وی تحصیلاتش را در پوهنتون کرکاو (University of Kraków) به پایان رسانید.

کوپرنیک همهء عمرش را به آموختن علوم سپری کرد. وی دانشمند بزرگ عصر رنسانس اروپا، حقوق دان، داکتر، مترجم، هنرمند، عالم و کشیش کلسیای کاتولیک، دیپلومات، اقتصاد دان، ریاضی دان و منجم پولندی بود که بزبان های لاتین، آلمانی، یونانی و پولندی تسلط کامل داشت.

قبل از کوپرنیک دانشمندان علوم ستاره شناسی به این باور بودند که زمین در مرکز کاینات قرار دارد و سایر اجرام سماوی بدور آن می چرخد.
کوپرنیک با تنظیم یک مدل جامع که خورشید در محور آن قرار داشت، ثابت ساخت که زمین در مرکز کاینات قرار ندارد، بلکه یکی از سیارات نظامی شمسی است که بدور خورشید می چرخد.

کوپرنیک در سال 1543 کتاب مشهورش "درانقلابات اجرام سماوی" (On the Revolutions of the Celestial Spheres) را به چاپ رسانید که یکی از بزرگترین رویداد های تاریخ انقلاب علمی جهان و سر آغاز عصر «انقلاب کوپرنیک» در علوم به شمار می رود.

از کوپرنیک آثار فروان در زمینه های مختلف علوم بشری از علوم حقوقی که در آن درجهء دکتورا داشت تا ریاضی و علم نجوم، طب و زبان، اقتصاد و هنر و سایر عرصه های علوم بشری به جا مانده است.

نیکولاس کوپرنیکوس به تاریخ 24 ماه می سال 1543 چشم از جهان پوشید. عقاید و دستاورد های علمی کوپرنیک، الهام بخش دانشمندان بزرگ مانند گالیله شد، که گام در نقش قدم های او نهادند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:01:44 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG