لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۵

واگذاری زندان بگرام به حکومت افغانستان


شمار زیاد از روزنامه های چاپ امروز کابل به مساله واگذاری زندان بگرام به حکومت افغانستان پرداخته و مطالبی را به نشر سپرده اند.

ویسا
روزنامهء آزاد ویسا در صفحه اولش با خط درشت به نقل از وزارت دفاع امریکا نوشته که مسوولیت کامل زندان بگرام امروز به حکومت افغانستان سپرده می شود.

روزنامه در ادامه نوشته که چگ هیگل وزیر دفاع امریکا از تعهد رییس جمهور کرزی که زندانیان خطرناک این محبس را مطابق به قوانین افغانستان در یک زندان خاص نگهداری می کنند، استقبال کرده است.

روزنامه سخنان ارگ نشینان را نیز منتشر کرده که گفته اند، آماده گی لازم برای گرفتن زندان بگرام اتخاذ شده و طی یک مراسم خاص مسوولیت این زندان به حکومت افغانستان سپرده خواهد شد.

سرمقاله نویس این روزنامه نوشته که جانب امریکا چندین بار تعهد اش در این خصوص را شکسته و به همین سبب رییس جمهور کرزی بر آنها شدیداً انتقاد کرده است.

هیواد
روزنامهء دولتی هیواد نیز در صفحه نخستش نوشته که پس از یک هفته بحث و گفتگو مقامات افغان و امریکایی بر سر مساله زندان بگران، بالاخره دو طرف به این نتیجه رسیدند تا مسوولیت کامل زندان بگرام امروز یکشنبه به جانب افغان آن سپرده شود.

به نظر نویسنده این مطلب، در حقیقت زندان بگرام برای هر دو طرف بسیار مهم است، جانب افغان بخاطر تحقق حاکمیت ملی اش مسوولیت خود می داند تا بر این زندان کنترول کامل داشته باشد و به نظر نویسنده از جانب دیگر امریکا در این زندان افرادی را نگهداری کرده که اگر آزاد شوند هم برای امریکا و هم برای افغانستان درد سر ایجاد می کنند.

به نظر سرمقاله نویس، بخاطر نگهداری این چنین زندانیان خطرناک، حکومت افغانستان باید گام های جدی را بر دارد.

با آن که حکومت ابراز آماده گی کرده است، اما در عین حال از احتمال رهایی آن عده از زندانیان بیگناه در این محبس هم خبر داده اند.

سر مقاله نویس ابراز امیدواری کرده که با تسلیم دهی زندان بگرام به جانب افغانی آن، تمام جنجال ها میان کابل و واشنگتن بر طرف شود.

در اخیر سرمقاله روزنامه هیواد گفته شده که در سال 2001 میلادی امریکا زندان بگرام را در افغانستان ساخت و مخالفان خود را در آن زندانی نمود.

اما هنگامی که در سال 2002، امریکا شکنجه زندانیان در این محبس را افزایش داد و گزارش کشته شدن دو افغان زندانی در این محبس منتشر شد، این واقعه سبب بد نامی امریکا شد و پس از آن مخالفت ها بر سر موجودیت زندان بگرام و کنترول آن از سوی امریکا در افغانستان، افزایش یافت.

جمشید حبیب زاده
XS
SM
MD
LG