لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۸

علت فرار تجار از بندر حیرتان چه است؟


موجودیت فساد اداری در بندر حیرتان و برخورد نادرست کشور ازبکستان با تاجران افغان باعث فرار تاجران از این مسیر شده که موجب کاهش عواید دولت افغان نیز شده است.

عواید گمرکی و جمع آوری مالیات از اموال تجارتی، شهرک بندری حیرتان در سال 1391 خورشیدی نسبت به سال های گذشته کاهش پنجاه درصدی داشته است.

محمد صابر ظهیر رییس مواد نفتی شهرک بندر حیرتان می گوید، علت کاهش عواید آنها فرار تاجران از این بندر است. وی می گوید، تطبیق قانون بالای تاجران در شهرک بندری حیرتان و مشکلات موجود در کشور ازبکستان فرا راه تاجران افغان باعث شده تا آنها اموال شان را از این مسیر وارد نه نمایند.

« علت عمده این است که تاجران و ترانسپورت ها از حیرتان رفتند و در آن طرف بندر در خاک کشور ازبکستان تاجران ما مشکلات دارند که نمی توانند به وقت معین کود نمبر های خویش را به دست بیآورند و تیل شان بالای خط آهن توقف می نماید. »

رییس مواد نفتی می گوید، مسایل بارگیری یکی از مشکلات دیگر است که در این بندر نظر به قوانین وسایط بارگیری می شود، اما در بنادر دیگر وزن وسایط کنترول نمی شود و به این علت تاجران از حیرتان فرار کرده اند.

از سوی دیگر برخی از تاجران در شمال کشور بیوکراسی، بی بند و باری، برخورد نادرست مقامات کشور ازبکستان و افزایش مالیات بر اموال شان را موارد فرار سرمایه داران از این بندر عنوان می کنند.

شماری از تاجران در بلخ مدعی اند که آنها در هر تن تیل که از کشور ازبکستان وارد کشور می سازند بیشتر از پنجاه دالر امریکایی خساره می بینند.

« رشوه خوری در تمام بنادر نفوذ کرده، من به این فکر هستم کسانی که در راس دولت اند ظاهراً از تاجران افغان حمایت کردند ولی قلباً با تاجران نیستند، علت عمدهء که واردات ما کاهش یافته این است که یک تن از مامورین مواد نفتی هزار دالر یک تاجر ما را خورده است اما کسی وی را تبدیل نتوانسته است.»

با این همه رئیس مواد نفتی حیرتان موجودیت فساد اداری در ادارهء تحت کنترول خود را رد می کند اما مدعی است که در عقب کاهش عواید شان دست های از بیرون کشور وجود دارد.

بندر حیرتان از جمله بنادر مهم تجارتی افغانستان است که از طریق کشور ازبکستان، افغانستان را با آسیا میانه وصل می کند در چند سال گذشته هفتاد درصد از مواد نفتی افغانستان از این طریق وارد می شد.

به اساس افزایش واردات و صادرات از این بندر، کشور های کمک کننده مسیر خط آهن این بندر را به طول هفتاد کیلومتر جدیداً احداث نمودند تا سهولت های لازم به تاجران افغان ایجاد شود اما اکنون واردات به اندازه کاهش یافته که به خط جدیداً احداث شده ضرورت مبرم دیده نمی شود.


عبدالطیف سهاک، بلخ
XS
SM
MD
LG