لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۴

کمپاین استفاده از خریطه های تکه یی در شهر کابل


وزارت صحت عامهء افغانستان کمپاین استفاده از خریطه های ساخت تکه را به روز چهارشنبه در شهر کابل آغاز کرد.

این کمپاین به مدت سه روز به هدف گسترش فرهنگ استفاده از خریطه های تکه یی به جای پلاستیکی در شهر کابل از سوی وزارت صحت عامه افغانستان راه اندازی شد.

داکتر ثریا دلیل وزیر صحت عامه حین افتتاح این برنامه از مردم خواست تا برای جلوگیری از افزایش آلودگی هوا بیشتر از خریطه های ساخته تکه استفاده نمایند.

« هداف کاری ما در این زمینه این است که ما به تدریج استفاده از خریطه های تکه یی که قبلاً جزء فرهنگ و عادات مردم افغانستان بوده مخصوصاً در شهر ها دو باره مروج سازیم، اضرار پلاستیک بالایی صحت و تن درستی انسان ها زیاد است و اضرار پیامد هایش بالایی محیط زیست هم بیشتر است. »

مسوولان وزارت صحت عامه افغانستان می گویند، که این کمپاین در قدم نخست از نانوایی های شهر کابل آغاز می شود و آنها تلاش می کنند تا مردم را به استفاده از خریطه های تکه یی تشویق کنند.

در ساله گذشته شاروالی کابل چندین بار تلاش کرده تا فرهنگ استفاده از خریطه های ساخته تکه را در کشور گسترش بدهد اما تاکنون در این کار موقف نشده است.

باشنده های شهر کابل در صحبت با رادیو آزادی نیز می پذیرند که استفاده از خریطه های پلاستیکی باعث شیوه امراض مختلف می شود اما از نهاد های مسوول می خواهند تا فابریکه های را ایجاد کنند که خریطه های تکه یی بسازند و به بازار عرضه کنند.

دوتن از باشنده های شهر کابل:
« این اقدام وزارت صحت عامه خوب است اما در گذشته خریطه های تکه یی پیدا می شد حالی از کجا کنیم، اگر چی نرخ آن هم بالا نیست اما برای ما مشکل است، خریطه های پلاستیکی از مواد باطله تولید می شود. »

« جلوگیری از استفاده خریطه های پلاستیکی اقدام خوب است بشرط که عملی شود، در گذشته این یک منبع خوب عایداتی برای مردم ما بود، از اخبار و یا کاغذ های دیگر خریطه می ساختند. »


استفاده از خریطه های ساخت تکه در بسیاری از کشور های جهان رایج است اما در افغانستان به دلیل نبود پایین بودن قیمت خریطه های پلاستیک، بیشتر مردم از پلاستیک استفاده می کنند.
XS
SM
MD
LG