لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۲

«پولیس زن در مرکز نه بلکه در ولایات مشکل دارد»


شماری از افسران پولیس زن بخشی های از گزارش اخیر سازمان دیده بان حقوق بشر در ارتباط به وضعیت زنان پولیس را تایید می کنند.

هر چند وزارت داخلهء افغانستان گزارش اخیر سازمان دیده بان حقوق بشر را رد می کند، اما شماری از زنان پولیس می گویند که بخشی های این گزارش حقیقت دارد.

در پی نشر گزارش سازمان دیده بان حقوق بشر در مورد وضعیت زنان پولیس، با شماری از زنانی که در این صفوف کار می کنند صحبت کردم.

با آن که صحبت با این خانم های پولیس در مقابل آمران شان بسیار دشوار بود و آنان حاضر نبودند در مورد حقایق را بیان نمایند، اما در این میان با خانمی به نام ذکیه سر خوردم.

ذکیه که در وزارت داخله به عنوان پولیس کار می کند، برایم گفت: زنانی پولیس در شهر کابل مشکل ندارند اما زنان در ولایات با مشکلات زیاد رو به رو اند.

وی گفت: چندی قبل دوست اش معصومه با یک تعداد پولیس زن دیگر از یک ولایت به کابل آمده بود و او برایش گفته است، پولیس زن در محلی که کار می کند با کمبود اتاق تبدیلی لباس و تشناب های جداگانه مواجه اند:

« بلی من این مشکل را قبول دارم می توان بگویم همین دو سه روز پیش شماری از زنان پولیس که از ارزگان آمده بودند، برایم قصه کردند که آنان اتاق لباس و تشناب های مشخص ندارند.
این واقعیت است که در بسیاری محلات پولیس زن نه اتاق لباس و نه هم تشناب جداگانه دارند.»


خانم ذکیه می گوید که آنان هراس دارند که ممکن زمانیکه زنان پولیس در اتاق یونیفورم شان را عوض می کنند، از سوی برخی همکاران شان عکاسی یا فلمبرداری شوند.

این اظهارات در حالی مطرح می شوند که سازمان دیده بان حقوق بشر از وضعیت زنان پولیس ابراز نگرانی کرده است.

در گزارش تازه این سازمان آمده است که زنان پولیس با کمبود تشناب های زنانه و موجودیت اتاق تبدیل لباس در پسته های امنیتی مواجه اند.

براد آدمز رییس بخش آسیا در سازمان حقوق بشر گفته است که حکومت افغانستان تسهیلات مصوون را برای پولیس زن فراهم نساخته است، پس ممکن آنان در معرض بدرفتاری و حتی استفاده های جنسی قرار گیرند.

تنها نبود تشناب و اتاق های جداگانه برای تبدیلی لباس مشکل زنان پولیس نیست بلکه آنان حتی از رفتن به خانه های شان با لباس نظامی هراس دارند.

مریم یک افسر دیگری پولیس که با رادیو آزادی صحبت می کرد، گفت که تحقیر و توهین مردم سبب شده که وی با لباس های نظامی به خانه نرود:

« من نمی توانم با یونیفورم به تن داشته ام به بیرون بروم زیرا از سوی مردم توهین و تهدید می شوم. مردم به پولیس به نظر درست نمی بینند و چتیات گفته و به دید حقارت خنده می کنند.
به همین خاطر ما لباس های خود را در محل کار تبدیل می کنیم. تشناب مشترک است یعنی مرد ها و زن ها استفاده می کنند شاید کدام مورد از بد رفتاری در چنین جای ها باشد اما ما نه دیدئیم.»


خانم مریم تایید می کند که مردان و زنان پولیس از تشناب های مشترک استفاده می کنند اما می گوید وی شاهد چنین مورد نیست که پولیس زن از سوی همکارش مورد بدرفتاری قرار گرفته باشد.

اما وزارت امور داخله افغانستان با رد گزارش دیده بان حقوق بشر گفته است این گزارش حقیقت ندارد.

صدیق صدیقی سخنگوی این وزارت به روز شنبه در یک نشست خبری در کابل گفت:
« ما تلاش ها و سرمایه گذاری های زیادی را بخاطر حضور بیشتر خانم ها در پولیس کشور، معطوف کردیم.
این مساله واقعاً تلاش های ما را ضربه می زند، نشر همچو گزارش ها بدون هماهنگی و بدون این که حقایق در نظر گرفته شود متاسفانه می تواند بر پولیس ملی افغانستان آسیب بزرگ برساند.»


در عین حال شماری از زنان پولیس که در همین نشست خبری سخنگوی وزارت داخله حضور داشتند، این گزارش دیده بان حقوق بشر را نادرست خواندند و خواهان اعاده حیثیت شدند.

از مشکلات زنان در صفوف پولیس در حالی سخن زده می شود که هم اکنون حدود 2200 زن به عنوان پولیس در چوکات وزارت داخله ایفای وظیفه می کنند.

وزارت امور داخله گفته است که در نظر دارد که تعداد پولیس زن در افغانستان را تا پایان سال 2014 به 5 هزار تن افزایش دهد اما به گفته این وزارت رسیدن به این هدف به دور از مشکلات نخواهد بود.

فریبا واحدی
XS
SM
MD
LG