لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۷

افغانستان از طریق خط آهن با بنادر تجارتی منطقه وصل می شود


گزارش از ستار فروغ

مقام های حکومتی افغانستان ابراز امید واری می کنند که این کشور از طریق این خط آهن با بندر عباس ایران و از همین مسیر با دیگر بنادر تجارتی وصل شود.

انجنیز احمد شاه وحید معین وزارت فواید عامه افغانستان می گوید که حدود چهارصد کیلومتر این خط آهن در داخل این کشور احداث می گردد و سپس تا به تاجکستان امتداد پیدا می کند.

آقای وحید که به روز چهارشنبه با رادیو آزادی صحبت می کرد گفت که این پروژه خط آهن در کوتاه مدت محدود به برخی از ولایت های افغانستان خواهد بود و در آینده با بنادر ایران و خلیج فارس هم وصل خواهد شد.

انجنیر احمد شاه وحید گفت:
«هدف از این خط آهن وصل شدن افغانستان، ترکمنستان، تاجکستان و ازبکستان است. اگر مکمل همین عبور کننده قاره یی با هم وصل شود تمام ولایات شمال افغانستان را تا سرحد ایران و بندر عباس و بنادر تجارتی آبی که در همین مسیر قرار دارد با هم وصل خواهد کرد. اما این شاخه که یک برنامه کوتاه مدت تقریباً گفته می شود ولایت های فاریاب، جوزجان و بلخ را اگر به همین شکل از شیرخان بندر بگذرد قندز را نیز با هم وصل خواهد کرد.»

آقای وحید همچنان می گوید که در حال حاضر بررسی تخنیکی این پروژه کوتاه مدت در مرحله تدارکات قرار داشته و این بررسی به زودی آغاز خواهد شد.

تفاهم نامه احداث خط آهن میان افغانستان، ترکمنستان و تاجکستان توسط روسای جمهور این سه کشور یک روز قبل از مراسم نوروز امسال در شهر عشق آباد ترکمنستان به امضا رسید.

به گفته مقامات این خط ریل از منطقه عطا مراد ترکمنستان آغاز و از طریق خاک افغانستان به تاجکستان امتداد می یابد.

مسوولان وزارت فواید عامه افغانستان می گویند که برای وصل این خط آهن با تاجکستان دو راه مد نظر گرفته شده یکی شیر خان بندر و دیگر راه عوج ولایت بلخ است.

آنها می افزایند که بعد از بررسی و مطالعه، راه که برای افغانستان اقتصادی و پر منفعت تمام می شود انتخاب خواهد شد.

وزارت فواید عامه پیش بینی می کند که بررسی تخنیکی این پروژه خط آهن و احداث آن حدود سه سال را در بر خواهد گرفت.

برخی از کارشناسان اقتصادی ساخت این خط آهن را در راستای رشد اقتصاد افغانستان و منطقه مهم می دانند.

حمیدالله فاروقی استاد پوهنځی اقتصاد پوهنتون کابل یکی از این کارشناسان در این مورد می گوید:
« این خط آهن و سایر خطوط ترانسپورتی زمینه را برای تجارت، داد و ستد و برای صادرات و واردات کشور ها فراهم می کند.
این در مجموع به اندازه یی مفاد می رساند که سطح قیمت تمام شد اموال و خدمات را کاهش می دهد.
این برای مستهلکین و برای مردم تمام کشور ها مفید است.
افغان ها باید میزان محصولات خود را افزایش دهند و طوریکه ایرانی ها به ما صادر می کنند ما به آن کشور صادر نماییم به همین ترتیب پاکستان.
افغانستان باید به تولیدات خود توجه کند. »


هر چند تا اکنون روشن نیست که برای احداث این خط آهن در داخل قلمرو افغانستان به چه مقدار پول نیاز است اما مقام های افغان می گویند که ساخت هر کیلومتر آن ممکن دو تا سیزده میلیون دالر هزینه بر خواهد برداشت.

به گفته وزارت فواید عامه افغانستان، بانک انکشاف آسیایی در زمینه اجرای این پروژه تعهد شفاهی پرداخت سه صد دو پنجاه میلیون دالر را کرده است.

روسای جمهوری افغانستان و ترکمنستان احداث پروژهء این خط آهن را امروز چهار شنبه افتتاح کردند. رییس جمهور کرزی صبح امروز برای اشتراک در این مراسم در راس یک هیات بلند رتبه حکومتی به عشق آباد سفر کرد.
XS
SM
MD
LG